Sú lietajúce taxíky v roku 2024 reálne? Podľa Francúzov áno, ale pozrime sa na vec triezvo
Rok 2024 je pre Francúzov dôležitý, pretože dejiskom Olympijských hier bude Paríž. Aby zjednodušili už aj tak preťaženú dopravu, rozhodli sa zaviesť sieť lietajúcich taxíkov.
Vydané Text: Erik Stríž
Že to myslia Francúzi vážne dokazuje aj fakt, že Aeroports de Paris má za cieľ do konca tohto roka vybrať miesta pristátia pre lietajúce taxíky. Nasledujúci rok a pol by mala prebiehať výstavba infraštruktúry na týchto miestach. Plánovaný rozpočet na uvedené účely dosahuje 10 miliónov eur.
Počas testovacej fázy by mali lietajúce taxíky využívať už existujúce trasy pre vrtuľníky. Ak pôjde všetko podľa plánu, taxíky by mali lietať z letiska do centra každých šesť minút, čo by bezpochyby uľahčilo a zrýchlilo dopravu návštevníkov mesta.
Využitie vzdušnej prepravy je plánom do budúcnosti pre mnohé krajiny, ktoré dnes bojujú s dopravnými zápchami, pribúdajúcim obyvateľstvom a zlou infraštruktúrou.
Či sa ho však podarí Parížanom tak rýchlo uskutočniť, je otázne.
Ak by sa im podarilo tento odvážny plán zrealizovať, rozhodne by to bol pre všetkých návštevníkov mesta jedinečný zážitok, ktorý by možno tromfol aj samotnú olympiádu.
### Sú lietajúce taxíky vôbec reálne?
Realita je však častokrát odlišná od toho, čo si inžinieri nakreslia v AutoCade a grafici nadizajnujú v počítači.
Drony, ktoré by bolo možné používať ako lietajúce taxíky, sú už roky predmetom vývoja väčších i menších spoločností, medzi inými aj spomínaným Airbusom. Nejedná sa pritom len o vylepšenie súčasných technológií, vyvstáva potreba vytvorenia nových.
Drony sú nepochybne atraktívne riešenia pre individuálnu dopravu, ale dnes nikto nie je schopný zaručiť vysokú bezpečnosť, spoľahlivosť a ekonomickú zmysluplnosť takéhoto riešenia.
**Bezpečnosť bude otázna vždy**, pretože individuálne letiace dopravné prostriedky čelia množstvu rizikových faktorov. Veľké problémy dokážu spraviť obyčajný dážď či vietor. Navyše zveriť sa do rúk autopilota a nechať ho ovládať tak náročný stroj, akým je akýkoľvek lietajúci dopravný prostriedok, bude nepochybne pre väčšinu ľudí neprekonateľná bariéra.
Významným problémom bude tiež **nabíjanie akumulátorov**, pokiaľ budú lietajúce taxíky fungovať na elektrických motoroch – čo budú s najväčšou pravdepodobnosťou.
Ekonomická zmysluplnosť je posledná a pritom veľmi zásadná záležitosť, pokiaľ ide o zrealizovateľnosť plánu Francúzov. Aby sa zaplatili náklady investované do budovania infraštruktúry a vývoja samotných dronov, museli by tieto lety ponad Parížom stáť obrovské peniaze. A či ich budú návštevníci ochotní zaplatiť, dnes ťažko predvídať.
Nápad je smelý a perspektívny, ale termín uskutočnenia veľmi odvážny – obávame sa, že veľmi pravdepodobne nereálny.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia