Jazdená Škoda Octavia Combi 1.6 MPI je stávkou na istotu. Kompromisom sa však nevyhnete
Škoda Octavia Combi 1.6 MPI nám pripomenula, ako vyzeral život so slabými atmosférickými motormi vo väčších autách. Dokáže uspokojiť nároky moderného motoristu aj v roku 2019?
Vydané Text: Peter Orosz
Náš kus sa popri modernizovanej verzii predával pod označením Tour s veľmi priemernou výbavou pre nenáročných zákazníkov. Cieľom verzie Tour bolo naďalej ponúkať výbehový model za rozumné peniaze pre čo najširšiu skupinu zákazníkov. Namiesto kožených sedadiel a ligotavých obkladov ste v interiéri našli jednoduchý penový volant a sivé plasty. **Nechýbalo však základné rádio s CD mechanikou, tempomat, centrálne zamykanie či manuálna klimatizácia.** Ak Octaviu Tour niečo charakterizovalo, tak to bola práve jednoduchosť.
V tomto duchu sa niesol aj výber pohonných jednotiek. K dispozícii boli len dva atmosférické benzínové agregáty 1.4 (59 kW) a 1.6 MPI (75 kW) kombinované výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. My sme narazili na silnejšiu 1,6, ktorej výkon a krútiaci moment boli dostupné v pomerne vysokých otáčkach. Dynamike pomáhali kratšie prevody päťstupňového manuálu. **Išlo však o dvojsečnú zbraň, pri diaľničnej rýchlosti už totiž motor točí takmer 4 000 ot./min., čo má vplyv nielen na priemernú spotrebu paliva, ale aj na akustickú pohodu v kabíne.** Dojazd na plnú nádrž v tomto aute nie je vysoký. Rátať musíte so spotrebou od 7,5 l/100 km pri pokojnej jazde, my sme bežne prekračovali 8,5 l/100 km a v meste sa môžete dostať aj cez magickú desaťlitrovú hranicu. Dobrou správou je, že pri bežnom zaťažení dvoma cestujúcimi nemá Octavia problém ani s pružným zrýchlením, takže bežný predbiehací manéver nebude problémom. Absolútnym tromfom, a vo väčšine prípadov aj hlavným dôvodom pre kúpu tohto agregátu, je spoľahlivosť.
**Problémy sa objavujú len sporadicky a pri väčšom nájazde kilometrov.** Pripraviť sa môžete na prasknuté tesnenie hlavy valcov či nefunkčnú lambda sondu. Pozornosť si občas pýta aj EGR ventil, ktorý sa prejavuje cez kolísajúce otáčky motora a neustále fungujúci ventilátor zvykne prezrádzať problém s termostatom.
Výroba Octavie v edícii Tour trvala dva roky, potom jej úlohu prebral Rapid. **Zákazníkmi tohto auta boli najmä starší ľudia a dôchodcovia, čo sa odzrkadlilo na nižšom nájazde a zachovalom stave týchto kusov.** Ich ceny sa dnes bežne pohybujú od 6 000 do 8 000 eur.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia