VIDEO: Je lepší motor 1.0 TSI alebo 1.6 MPI? Porovnali sme zrýchlenie aj spotrebu.
V poslednom období sme na náš internetový portál pridali niekoľko článkov týkajúcich sa kontroverzného litrového trojvalca, ktorý nahrádza v ponuke koncernu Volkswagen viaceré štvorvalcové agregáty. Je to reakcia automobilky na stále sprísňujúce sa emisné normy nútiace konštruktérov vymýšľať nové technológie a agregáty s cieľom optimalizovať spotrebu a emisie tak, aby uspokojili niektorých ľavicových europolitikov. Neberte tento jemný výsmech… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Bežného spotrebiteľa na Slovensku však pri kúpe auta v súčasnosti zaujímajú aj iné veci ako životné prostredie. Cena, výbava, spotreba, výkon a v neposlednom rade aj spoľahlivosť. A práve posledné tri spomenuté faktory sú v prípade každého novo predstaveného motora spochybňované. Slovákov zvyknutých na nesmrteľné vznetové či spaľovacie motory nové trojvalce strašia. **Máme pocit, že ešte väčší problém s nimi majú najmä ľudia, ktorí celý život „fičia“ na jazdených vozidlách.** Tí sa boja slabej životnosti malých motorov v prípade zakúpenia z druhej ruky. Ostatní spochybňujú výkon, udávanú spotrebu či správanie pod zaťažením. A preto sme sa rozhodli opakujúce sa komentáre zobrať a preveriť, či je ich obsah skutočne pravdivý. Zástupcom „starého dobrého“ motoristického sveta bola v našom prípade Octavia Combi Tour druhej generácie s atmosférickým benzínovým štvorvalcom s výkonom 75 kW (100 k) a krútiacim momentom 148 Nm. Proti nej sme postavili momentálne najdiskutovanejšie auto slovenského internetu, Škodu Scalu s motorom 1.0 TSI 85 kW (115 k). Na prvý pohľad by sa pritom mohlo zdať, že po stránke výkonu má navrch práve modernejšia Scala. **Automobilka však tvrdí, že Scala v najvyšších výbavových stupňoch váži až 1 386 kg, pričom naša Octavia vo výbave holobyt vážila len 1 280 kg.** To znamená, že obe autá sú si pomerne vyrovnané a disponujú výkonom zhruba 80 koní na jednu tonu hmotnosti.
Našim cieľom bolo absolvovať tri disciplíny. Tou prvou bolo zrýchlenie na rovinke bez záťaže. Pri tejto disciplíne Scala benefitovala najmä z dostatočnej zásoby krútiaceho momentu. Napriek opakovanému neskorému štartu sa autu pri zaradení druhého prevodového stupňa podarilo Octaviu dobehnúť. **Na konci dostatočne dlhej rovinky už pritom získala náskok od 4 až po 10 metrov.**
Po zhodnotení výsledkov nasledovalo pružné zrýchlenie so záťažou. To sa štandardne vykonáva na vyšších prevodových stupňoch, no my sme sa rozhodli zvýhodniť Octaviu, ktorej vrhoch výkonu a krútiaceho momentu je umiestnený vo vyšších otáčkach, a pre simuláciu sme zvolili tretí prevodový stupeň. **Obe autá boli navyše plne zaťažené a dokonca prekračovali hodnotu maximálneho užitočného zaťaženia, na palube bolo spoločne s nákladom a technikou 550 kilogramov.** Jemná úprava podmienok Octavii pomohla. Napriek tomu, že na Scalu strácala 50 Nm krútiaceho momentu, pri zrýchlení zo 70 km/h – 110 km/h bola pomalšia len o dve sekundy. To nie je vôbec zlé!
Ale čo spotreba? S cieľom zistiť reálne hodnoty sme si vyskladali vlastný merací okruh, ktorý viedol cez diaľnicu, okresky aj dediny. Samotné prevýšenie na trase bolo minimálne, no obe autá sme zaťažili cementom. Spoločne s vodičom tak bolo na palube viac ako 350 kilogramov. **Priemernú spotrebu sme navyše počítali ručne, aby sme sa vyhli nesprávnym údajom z palubného počítača.** Na konci trasy dlhej 75,8 kilometra dosiahla Octavia spotrebu 8,3 l/100 km. Za vyššiu spotrebu v tomto prípade môže nielen krátka päťstupňová manuálna prevodovka, ale aj jednoduchá klimatizácia s vyšším odberom výkonu. Škoda Scala sa dostala na úroveň 6,7 l/100 km.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia