VIDEO: Je lepší motor 1.0 TSI alebo 1.6 MPI? Porovnali sme zrýchlenie aj spotrebu.

V poslednom období sme na náš internetový portál pridali niekoľko článkov týkajúcich sa kontroverzného litrového trojvalca, ktorý nahrádza v ponuke koncernu Volkswagen viaceré štvorvalcové agregáty. Je to reakcia automobilky na stále sprísňujúce sa emisné normy nútiace konštruktérov vymýšľať nové technológie a agregáty s cieľom optimalizovať spotrebu a emisie tak, aby uspokojili niektorých ľavicových europolitikov. Neberte tento jemný výsmech… Prečítať celé
Vydané  Text: 
V poslednom období sme na náš internetový portál pridali niekoľko článkov týkajúcich sa kontroverzného litrového trojvalca, ktorý nahrádza v ponuke koncernu Volkswagen viaceré štvorvalcové agregáty. Je to reakcia automobilky na stále sprísňujúce sa emisné normy nútiace konštruktérov vymýšľať nové technológie a agregáty s cieľom optimalizovať spotrebu a emisie tak, aby uspokojili niektorých ľavicových europolitikov. Neberte tento jemný výsmech v zlom. **Životné prostredie sa nás týka rovnako ako každého iného na tejto planéte, nie sme však úplne presvedčení o tom, či regulácia automobilovej dopravy prinesie v tieni veľkých tankerov a lietadiel želaný efekt.**
Bežného spotrebiteľa na Slovensku však pri kúpe auta v súčasnosti zaujímajú aj iné veci ako životné prostredie. Cena, výbava, spotreba, výkon a v neposlednom rade aj spoľahlivosť. A práve posledné tri spomenuté faktory sú v prípade každého novo predstaveného motora spochybňované. Slovákov zvyknutých na nesmrteľné vznetové či spaľovacie motory nové trojvalce strašia. **Máme pocit, že ešte väčší problém s nimi majú najmä ľudia, ktorí celý život „fičia“ na jazdených vozidlách.** Tí sa boja slabej životnosti malých motorov v prípade zakúpenia z druhej ruky. Ostatní spochybňujú výkon, udávanú spotrebu či správanie pod zaťažením. A preto sme sa rozhodli opakujúce sa komentáre zobrať a preveriť, či je ich obsah skutočne pravdivý. Zástupcom „starého dobrého“ motoristického sveta bola v našom prípade Octavia Combi Tour druhej generácie s atmosférickým benzínovým štvorvalcom s výkonom 75 kW (100 k) a krútiacim momentom 148 Nm. Proti nej sme postavili momentálne najdiskutovanejšie auto slovenského internetu, Škodu Scalu s motorom 1.0 TSI 85 kW (115 k). Na prvý pohľad by sa pritom mohlo zdať, že po stránke výkonu má navrch práve modernejšia Scala. **Automobilka však tvrdí, že Scala v najvyšších výbavových stupňoch váži až 1 386 kg, pričom naša Octavia vo výbave holobyt vážila len 1 280 kg.** To znamená, že obe autá sú si pomerne vyrovnané a disponujú výkonom zhruba 80 koní na jednu tonu hmotnosti.
Našim cieľom bolo absolvovať tri disciplíny. Tou prvou bolo zrýchlenie na rovinke bez záťaže. Pri tejto disciplíne Scala benefitovala najmä z dostatočnej zásoby krútiaceho momentu. Napriek opakovanému neskorému štartu sa autu pri zaradení druhého prevodového stupňa podarilo Octaviu dobehnúť. **Na konci dostatočne dlhej rovinky už pritom získala náskok od 4 až po 10 metrov.** Po zhodnotení výsledkov nasledovalo pružné zrýchlenie so záťažou. To sa štandardne vykonáva na vyšších prevodových stupňoch, no my sme sa rozhodli zvýhodniť Octaviu, ktorej vrhoch výkonu a krútiaceho momentu je umiestnený vo vyšších otáčkach, a pre simuláciu sme zvolili tretí prevodový stupeň. **Obe autá boli navyše plne zaťažené a dokonca prekračovali hodnotu maximálneho užitočného zaťaženia, na palube bolo spoločne s nákladom a technikou 550 kilogramov.** Jemná úprava podmienok Octavii pomohla. Napriek tomu, že na Scalu strácala 50 Nm krútiaceho momentu, pri zrýchlení zo 70 km/h – 110 km/h bola pomalšia len o dve sekundy. To nie je vôbec zlé!
Ale čo spotreba? S cieľom zistiť reálne hodnoty sme si vyskladali vlastný merací okruh, ktorý viedol cez diaľnicu, okresky aj dediny. Samotné prevýšenie na trase bolo minimálne, no obe autá sme zaťažili cementom. Spoločne s vodičom tak bolo na palube viac ako 350 kilogramov. **Priemernú spotrebu sme navyše počítali ručne, aby sme sa vyhli nesprávnym údajom z palubného počítača.** Na konci trasy dlhej 75,8 kilometra dosiahla Octavia spotrebu 8,3 l/100 km. Za vyššiu spotrebu v tomto prípade môže nielen krátka päťstupňová manuálna prevodovka, ale aj jednoduchá klimatizácia s vyšším odberom výkonu. Škoda Scala sa dostala na úroveň 6,7 l/100 km.

Jazdená Škoda Octavia Combi 1.6 MPI je stávkou na istotu. Kompromisom sa však nevyhnete

Škoda Octavia Combi 1.6 MPI nám pripomenula, ako vyzeral život so slabými atmosférickými motormi vo väčších autách. Dokáže uspokojiť nároky moderného motoristu aj v roku 2019?




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia