Súťažný tím TOYOTA GAZOO Racing chce obhájiť víťazstvo v Le Mans

Tím TOYOTA GAZOO Racing dnes čaká obhajoba vlaňajšieho víťazstva v pretekoch 24 hodín Le Mans, ktoré sú najnáročnejším podujatím roka. Toyota týmto zároveň uzavrie svoju rekordnú sezónu svetového šampionátu vytrvalostných súťaží FIA (WEC) 2018 – 2019.
Vydané  Text: 
Tím nadviaže na minuloročné historicky prvé víťazstvo v týchto pretekoch, ktoré boli druhým podujatím sezóny WEC 2018 – 2019. V tej Toyota dominovala, lebo vyhrala šesť zo siedmich doterajších podujatí, a tak nastupuje do 87. ročníka pretekov 24 hodín Le Mans s istotou zisku majstrovských titulov pre továrenské tímy i pretekárskych jazdcov. Okrem bitky o víťazstvo v pretekoch usporiadaných na okruhu La Sarthe sa vo finále sezóny bude rozhodovať aj o budúcom držiteľovi titulu svetového šampióna medzi jazdcami. Posádka vozidla TS050 HYBRID č. 8 v zložení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso (víťazi minulého Le Mans) aktuálne disponuje výhodou 31 bodov pred posádkou vozidla č. 7 v zložení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López. Budúci týždeň je pritom možné získať až 39 bodov.
Preteky 24 hodín Le Mans 2019 pre Toyotu čoby továrenský tím znamenajú už 21. účasť na najdôležitejších pretekoch kalendára vytrvalostných súťaží a súčasne prvú účasť v úlohe úradujúceho šampióna po minuloročnom víťazstve vozidla č. 8 Sébastiena, Kazukiho a Fernanda, ktoré tiež vychádzalo z prvej štartovnej pozície . Le Mans kladie na vozidlo, jazdcov i zvyšok tímu bezprecedentné nároky, keď musí hladko fungovať každá súčasť celej mašinérie na prekonanie nástrah tohto jedinečného okruhu, meniacich sa klimatických podmienok, únavy a nepredvídateľného charakteru dvadsaťštyrihodinových pretekov s 62 vozidlami na okruhu s dĺžkou 13,626 km.
TOYOTA sa pretekov Le Mans už od roku 2012 zúčastňuje s hybridným prototypom LMP1; jeho najnovšia verzia TS050 HYBRID disponuje pohonom všetkých kolies s motorgenerátormi na oboch nápravách. TS050 HYBRID pri brzdení rekuperuje energiu a ukladá ju do vysoko výkonnej batérie; vďaka tomu disponuje najvyšším výkonom 1 000 koní. Preteky 24 hodín Le Mans 2019 spadajú do rovnakej sezóny ako ročník 2018, a tak predpisy zakazujú vykonávať na Toyote TS050 HYBRID s kitom pre nízky prítlak akékoľvek významnejšie zmeny; od vlaňajšieho víťazstva však tím priebežne vykonáva jemné zmeny v nastavení vozidiel i svojej stratégii. Prípravy na týždeň pretekov opäť pokročili 2. júna v rámci oficiálneho testovania, keď obe Toyoty TS050 HYBRID udávali tempo. Sébastien za volantom vozidla č. 8 zaznamenal celkovo najrýchlejší čas na kolo, nepatrne pomalší než minuloročný najlepší čas kvôli zvýšeniu minimálnej hmotnosti vozidla o 10 kg.
Le Mans je zhmotnením ducha vytrvalostných súťaží – zahŕňa totiž približne 35 hodín jazdy, počnúc štvorhodinovým tréningom v stredu 12. júna o 16.00, na ktorý o 22.00 nadväzujú dvojhodinové kvalifikácie. Kvalifikácie pokračujú dnes v podobe ďalších dvoch jázd v trvaní 120 minút (začiatok o 19.00 a 22.00 hod); o poradí vozidiel na štartovom rošte rozhoduje celkovo najrýchlejšie kolo v rámci všetkých kvalifikačných jázd. Počas piatkovej spanilej jazdy pilotov v meste Le Mans budú mať fanúšikovia príležitosť uvidieť naživo pretekárskych jazdcov. Nasleduje vlastný pretekársky víkend, ktorý sa začína zahrievacou jazdou s dĺžkou 45 minút o 9.00 ráno. Samotné preteky sa začínajú v sobotu o 15.00 a v rovnaký čas v nedeľu bude odmávnuté šachovnicovou zástavkou.
**Hisatake Murata, prezident tímu**: „Je to pre nás dôležitý týždeň, pretože nejde len o posledné preteky dlhej a úspešnej sezóny, ale je to zlatý klinec roka. Le Mans v sebe koncentruje toľko úsilia vynaloženého počas celej sezóny; príprave vozidiel na toto podujatie preto venujeme mimoriadnu pozornosť. Na Le Mans neberieme nič ako vopred dané, pretože ide o najnáročnejšie podujatie celého pretekárskeho kalendára. Okruh je jedinečný, dlhé preteky náročné, počasie môže byť zákerné a, samozrejme, neberieme na ľahkú váhu ani súpera; Le Mans je pre každého skutočnou výzvou. Naše tréningy a prípravy prebiehali v silnom tímovom duchu, a tak verím, že sme pripravení obhájiť titul a pomôcť pripraviť fanúšikom zaujímavé preteky plné emócií.“ **Mike Conway** (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Le Mans sú špeciálne preteky, pretože je to náš cieľ číslo jedna a práve na tieto preteky bolo navrhnuté naše vozidlo TS050 HYBRID. V pretekoch Le Mans skutočne naplno cítime silu nášho auta. Kedykoľvek si sadám za volant, už počítam dni zostávajúce do budúceho Le Mans; myslím naň neustále. Sú to veľké a atraktívne preteky a organizujú sa len jediný raz v roku. Milujem atmosféru Le Mans a už sa nemôžem dočkať, až tento rok vyrazíme. Ide aj o posledné preteky sezóny, takže chceme zakončiť v radostnom rozpoložení.“ **Kamui Kobajaši** (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Každý, kto dorazí na Le Mans, ihneď cíti tú zvláštnu atmosféru. V motoristickom športe sa pohybujem už niekoľko rokov, ale celková atmosféra aj zážitky z jazdy na tomto okruhu sú vždy úžasné. Le Mans sa ide iba raz do roka, takže za pretekársku kariéru nemáte veľa príležitostí ho vyhrať. V posledných troch rokoch sme mali ten správny automobil, ale o víťazstvu na Le Mans stále len snívam. Celá naša posádka vozidla č. 7 urobí všetko pre to, aby tento ročník patril nám.“ **José María López** (TS050 HYBRID, vozidlo č. 7): „Celý rok pracujeme kvôli Le Mans a stále na tieto preteky myslíme; pre nás je to najdôležitejšie podujatie roka. Každý chce v pretekoch Le Mans zvíťaziť, pretože sú také náročné a majú veľmi bohatú históriu. Pre každého z tímu je to úplne jedinečný zážitok. Každú sezónu jazdíme na rade pekných okruhov po celom svete, ale Le Mans sa nič nevyrovná; jedine tam spoznáte plný potenciál vozidiel TS050 HYBRID. Ísť s týmto vozidlom na Le Mans je úžasným zážitkom.“ **Sébastien Buemi** (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Minuloročné víťazstvo na Le Mans znamenalo veľa, pretože spoločne s Toyotou sme oň usilovali už veľmi dlho. Keď sa nám konečne podarilo tieto preteky vyhrať, bol to úžasný pocit a úspech. Teraz sa tiež trochu sústredíme na majstrovstvá pretekárskych jazdcov a bolo by skvelé tento titul opäť získať. Ako celá posádka sa na to zameriame a vynasnažíme sa všetko vykonať správne a neurobiť žiadne chyby. Cítim, že sme na správnej ceste, doposiaľ sa nám darilo a v našom snažení nepoľavíme.“ **Kazuki Nakadžima** (TS050 HYBRID, vozido č. 8): „Ísť dvadsaťštyrihodinovku je náročné, pretože výzvou je preteky vôbec dokončiť; ešte oveľa ťažšie je potom zvíťaziť. Práve preto sú tieto preteky také špeciálne, a práve preto sa na Le Mans neustále vydávame. Minuloročné víťazstvo bolo prirodzene jedným z najdôležitejších výsledkov v mojej kariére – a ešte dôležitejšie pre Toyotu, ktorá oň usilovala už 30 rokov. Na opätovné víťazstvo bude potrebná všetka naša snaha a schopnosti, ale rovnako ako celý zvyšok tímu o jeho zisk mimoriadne veľa stojím.“ **Fernando Alonso** (TS050 HYBRID, vozidlo č. 8): „Le Mans je najnáročnejším podujatím pretekárskeho kalendára. Minuloročné víťazstvo pre mňa veľa znamenalo; prvé miesto hneď na prvý pokus bolo pre mňa splneným snom. Bol to špeciálny deň, čarovný okamih. Keď ho oslavujete na stupňoch víťazov po odvedení takej ťažké práce, keď vidíte celú cieľovú rovinku a celú boxovú uličku plnú ľudí, napĺňa vás to hrdosťou na celý tím. Tento rok našťastie prvýkrát nie sme pod tlakom nutnosti zvíťaziť, a tak dúfam, že si preteky viac užijeme, ale určite do toho pôjdeme naplno a rozhodne to bude veľmi náročné.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia