Mercedes-Benz Triedy B dokazuje, že rodinné auto nemusí byť SUV!

Pod rodinnými autami si dnes už často predstavujú ľudia niečo zo segmentu SUV. No Mercedes-Benz Triedy B nám pripomína, že ešte stále sú tu kompaktné veľkopriestorové vozidlá. A so základným naftovým motorom s označením 180 d ide o voľbu, ktorú by mali rodiny rozhodne zvážiť.
Vydané  Text: 
Mercedes-Benz Triedy B sme dlhodobo vnímali ako vozidlo, ktoré síce nosí hviezdu, no čosi mu k výnimočnosti a presvedčivosti značky chýbalo. Niečo, pre čo by sme si povedali, že tie peniaze za to stoja. **Teraz však na redakčnom parkovisku stála tretia generácia tohto vozidla a my sme si hovorili, že toto vozidlo je iné.** Akosi sa na neho chceme pozerať. Vnímať jeho krivky a potom si doňho sadnúť. Vystúpiť a znova sa pozerať. A rozmýšľať, ako sa podarilo vytvoriť veľký vnútorný priestor a následne ho zabaliť do tvarov, ktoré na to vôbec nevyzerajú.

Čaro dizajnu

Pri pohľade zvonku si vôbec neuvedomujete, že sa pozeráte na vozidlo z kategórie MPV. Mercedes-Benz Triedy B pôsobí ako o čosi väčšie kompaktné vozidlo. No vôbec nie veľkopriestorové. A to je možno recept na to, ako zaujať. Ponúknuť veľký vnútorný priestor, no vyvarovať sa dizajnu exteriéru, ktorý by evokoval pohľad na rozvarený zemiak. **Prípadne na niečo, čo vás trestá za to, že si chcete užiť viac priestoru, no nemienite sa podvoliť tlaku SUV.** Béčko jednoducho vyzerá dobre. Spredu, zozadu aj zboku. Nemusíte sa za neho hanbiť a s neskrývaným záujmom vás zastavia aj susedia. A keď im začnete vysvetľovať, že ide o rodinné vozidlo, nebudú veriť, až kým ich neposadíte dovnútra. Potom sa budú čudovať, kde sa vzalo toľko priestoru.
Zaujímavé dizajnové riešenia pokračujú aj v interiéri. Mercedes-Benz presunul volič automatickej prevodovky na stĺpik volantu, čo vytvorilo viacero odkladacích priestorov na stredovej konzole. **Mobilný telefón má dokonca bezdrôtové nabíjanie na samostatnom mieste, takže na plechovky, poháre či iné drobnosti zostáva voľných dosť priečinkov.** Plus veľká schránka pod stredovou opierkou či vo dverách. Béčko je na rodinné nároky v tomto smere pripravené veľmi dobre.
Podstatnou novinkou tretej generácie je prechod na rozhranie MBUX. To znamená dvojicu displejov na palubnej doske a viacero možností ovládania funkcií vozidla. Páči sa vám ovládanie cez veľkú dotykovú plochu na stredovej konzole? Nech sa páči. To však odporúčame aktívnemu spolujazdcovi, nech sa vodič nerozptyľuje od riadenia. Ten si užije skôr malé dotykové plôšky na ramenách volantu. **Ľavou ovládne všetky údaje na obrazovke prístrojovej dosky pred sebou, pravou na obrazovke uprostred palubnej dosky.** Funguje to skvelo a zvyknete si na to veľmi rýchlo. V tomto smere môže Mercedes-Benz písať prednášky o intuitívnosti a ergonómii.

Porozprávajte sa

K dispozícii je aj hlasové ovládanie, no na to, aby ste sa s ním zblížili, potrebujete viac času. Z nám blízkych jazykov rozumie po česky, no aj tak musíte niektoré povely viackrát zopakovať, aby ich systém zachytil. Na druhej strane, dokáže sa učiť. Takže ak napríklad adresu zadáte do navigácie aj druhý raz, chytí sa veľmi rýchlo. Ono je to ako s novým kolegom, kamarátom či frajerkou. Pokým sa naladíte na spoločnú vlnu, chvíľu to trvá. No po čase si dokážete čítať aj myšlienky. **Pri navigácii musíme spomenúť aj zaujímavú inováciu, ktorá nás v nových Mercedesoch už viackrát dostala. Je ňou rozšírená realita, ktorá pomáha pri navádzaní v križovatkách a na kruhových objazdoch.** Klasická navigácia vám zobrazí tvar križovatky a šípkou vám ukáže, kam máte ísť. Mercedes to posunul ešte ďalej – predná kamera sníma obraz, ktorý premieta na stredovú obrazovku. Na ňom sa zobrazujú virtuálne šípky, ktoré vás navedú na správny smer. Vyzerá to veľmi zaujímavo, funguje veľmi dobre a považujeme to za podarený krok vpred.
Zariadenie interiéru je na vás, v tomto smere ponúka Mercedes-Benz široké možnosti. My sme si užívali kombináciu svetlej kože a tmavého dreva s otvorenými pórmi. Na dotyk veľmi príjemné, na pohľad hodnotné a plusové body získava auto aj za sedenie na základných sedadlách. Nedajú sa síce všemožne nastavovať, no vysokým stačí, že si môžu predĺžiť sedák a dostatočne vysoko zdvihnúť opierku hlavy. Chrbát netrpí ani pri dlhších cestách, čo je ďalším pozitívom. **My sme v aute najazdili za týždeň takmer 1 200 km a nestalo sa, že by sme si doňho nechceli opäť sadnúť.** Takže na dlhé presuny ide o zaujímavého spoločníka.

Skromný a pružný

Pohodlné sedenie si užijete aj vzadu, variabilita znamená trojdielne operadlo, ktoré sa do roviny sklápa v pomere 40 : 20 : 40, takže zo strednej časti poľahky spravíte priestor na dlhé a neskladné predmety. Vďaka vyššej streche máte dosť miesta na nohy aj na hlavu, štyria sa odvezú bez najmenších problémov. Horšie je to s batožinou. **Po naložení veľkej športovej tašky už veľa miesta na ďalšiu batožinu nezostávalo, našťastie sme ho nepotrebovali.** Takže partia štyroch ľudí sa na dovolenku musí zbaliť v priestorovo úspornejšom režime. To však nemusí byť až taký problém.
Väčšie otázky v nás vzbudzoval naftový motor s označením 180 d. **Jeho výkon 85 kW (116 k) z objemu 1,5 l sa na prvý pohľad zdal ako relatívne skromný. Až do momentu, keď sme sa s ním vydali na cesty.** Spolupráca so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou nám zdvihla obočie iba pri rozjazde. Kým sa všetky súkolesia a hriadele dostanú do správnej pozície, chvíľu to trvá a z križovatky potom namiesto plynulého rozjazdu poskočíte. Ešte citeľnejšie je to pri rozbehu potom, ako systém štart/stop vypne motor. Všetky ostatné radenia však už boli v poriadku a sotva sme ich postrehli. To sa už začala cesta krížom-krážom po Slovensku. Čertovica, Jasná, Bachledova dolina, Vysoké Tatry. Mercedes-Benz Triedy B spoznal mnohé druhy našich ciest a zvládol ich bez reptania. **Elektronicky ovládané tlmiče sa v komfortnom režime vyrovnali s nástrahami záplat a výmoľov bez toho, aby vydávali akékoľvek zvuky.** To sa o predchádzajúcich generáciách nedalo úplne povedať. Takže ďalší výrazný krok vpred. Riadenie nasmerovalo vozidlo do zákrut vždy presne, ešte sme si ich aj vedeli užiť. A to aj s jednoduchou kľukovou nápravou vzadu. V Stuttgarte ju naladili tak, že sa prejavovala iba minimálne a jej typické odskočenie na nerovnosti v zákrute sme postrehli, iba ak sme sa sústredili a provokovali ju.
A motor? Pri predbiehaní v kopcoch treba trochu počítať, no inak nemal problém. Ak nás spolupráca s prevodovkou zaskočila skočením pri rozbiehaní, tak všade inde nám hladila dušu. Aj tým, že motor udržiavala v príjemne nízkych otáčkach. **Pri diaľničných 130 km/h to bolo iba čosi nad 2 000 ot./min., na okreskách výrazne menej.** Na spotrebe sa to odrazilo veľmi príjemnými hodnotami. Po týždni a nemalej porcii kilometrov svietila na palubnom počítači hodnota 4,9 l/100 km a za to si Mercedes-Benz Triedy B zaslúži všetky palce hore.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia