JAZDA: Nissan GT-R
Dvesto kilogramov chýba Nissanu GT-R do dvoch ton, napriek tomu na okruhu takmer lieta. Štvorlitrový turbomotor buráca, kotúče Brembo modrajú, a tak niet divu, že semislicky toho majú po celom dni dosť…
Vydané Text: Redakcia
Kto by nechcel! Nissan GT-R je nielen pôsobivé superšportové auto, aké nielen Nissan, ale ani žiadna ďalšia japonská značka už dlho nepostavila, no tiež zrejme posledným mohykánom, ktorý vo svojej náročnej strojovni neskrýva nejaký ten full či mild, alebo čert vie aký hybrid. Naopak, je to poctivé športové auto s tradičným prístupom, teda vpredu uloženým benzínovým šesťvalcom (s objemom takmer štyri litre), preplňovanými dvoma turbodúchadlami a ešte k tomu pohonom všetkých kolies. A nie hocakým! Pretože ohromná dvojspojková prevodovka sa nachádza pri zadnej náprave, je GT-R ojedinelým autom s dvojicou kĺbových hriadeľov. Nielen preto sme sa na popoludnie strávené na okruhu so 486-koňovým superautom poriadne tešili…
Silným lákadlom sú výsledky, aké namerali nemeckí kolegovia z AMS pri svojom teste. Maximálna rýchlosť korešponduje udávanej 310 km hranici za hodinu, zrýchlenie 0 – 100 km/h za 4,1 sekundy berie dych rovnako ako schopnosť zastaviť zo stovky pri opakovanom brzdení na 35-metrovom kúsku asfaltu, čím sa vyrovná Porsche 911 Turbo. Na pretekárskej trati ho pritom prekoná v bočnom preťažení, napodiv oveľa horšie nie je na tom ani aerodynamika. Prekvapí tým skôr, že mohutný Nissan má jednu zásadnú necnosť, ktorá ho vyradila zo série pokračovateľov slávnych japonských športiakov 80. rokov: poriadnu nadváhu. Celkových 1 782 kilogramov je o dvesto viac ako v prípade 911 Turbo a s týmto vedomím sadáme za volant plní rešpektu. Rozpálené semislicky sa doslova varia a lepia na seba nečistoty z okruhu, zmodrané kotúče v čerstvo odstavenom aute cinkajú, akoby drkotali zuby. A ony namiesto toho celkom pochopiteľne sálajú teplo takmer ako štvorica výfukov vzadu.
Napriek hmotnosti a pomerne nápadnej nedotáčavosti je GT-R kúzelne ovládateľné. Športový režim sa dá nastaviť pri stabilizácii aj tlmičoch a auto sa potom správa výrazne poslušnejšie. Najskôr jazdíme na okruhu s inštruktorom, potom skúšame sami svoju hranicu a tiež limit bieleho skvostu. Všetko funguje ako má, len prevodovka, akokoľvek je rýchla, občas zareaguje s miernym oneskorením. Obdivuhodná je hravosť, s akou vozidlo dokáže jemne driftovať, rovnako nás nadchli vytrvalo isté brzdy. Volant a riadenie dovoľujú vodičovi precízne manévre, dostatočne veľké pádla radenia pod volantom zase uľahčujú zmeny stupňov aj v zákrutách.
Príjemné prekvapenie nám však Nissan GT-R prichystal aj pri ceste v bežnej premávke. V komfortnom režime sú nastaviteľné tlmiče vrúcne húpavé, aj motor dokáže zostať sympaticky tichý, spotreba medzi 16 a 17 l nie je zase taká mimoriadna. Prekvapivo priaznivá je však cena – 83 500 eur je v tejto kategórii bezkonkurenčných. Ak si odmyslíme slabšiu RS4 či BMW M3, potom z „veľkých“ kupé môže konkurovať zrejme len 507-koňová (a o 300-tisíc drahšia) Corvette ZR-1.
Text: Michael Kudela
Foto: MPI a Pawel Kucharski
Technické údajeMotor prepĺňaný benzínový 3.8 V6Zdvihový objemcm33 799VýkonkW/k pri ot./min.357/486 pri 6 400Krútiaci momentNm pri ot./min.588/3 200Rozmery d x š x vmm4 650 x 1 895 x 1370Rázvormm2780Batožinový priestorl315Maximálna rýchlosťkm/h310Zrýchlenie 0 – 100 km/hs4,1Zrýchlenie 0 – 200 km/hs13,3Brzdná dráha 100 – 0 km/hm35Nameraná spotreba l/100 km16,6
**NA OKRAJ**
**Digitálny displej – ako playstation**
Už ste sa nabažili úžasného zrýchlenia, zvuku motora či neuveriteľnej schopnosti zastaviť za akýchkoľvek okolností? Alebo sedíte na sedadle spolujazdca a masáž žalúdka všetkými smermi vás dostatočne neodrovnala a hľadáte ďalšiu zábavu? Nissan GT-R nezaprie svoj pôvod v Japonsku, kde si potrpia na hračky, takže si na veľkej obrazovke uprostred prístrojovej dosky môžete prepínať veľa displejov zobrazujúcich skutočne kadečo: od bočného a pozdĺžneho preťaženia cez teplotu a tlak prevádzkových kvapalín až po stopky, ukazovateľ tlaku vyvíjaného na brzdový pedál, prípadne rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy. Je to však skutočne skôr zábava pre vodičov, ktorých samotné auto omrzelo, alebo ešte lepšie pre zívajúcich spolujazdcov. Pretože nielen na okruhu, ale tiež v bežnej premávke tieto údaje skôr odvádzajú pozornosť, než by vám s niečím pomohli. Ešte tak teplota či tlak oleja prídu vhod, ale úprimne: kto by sledoval obrazovku s údajom o tlaku na pedál brzdy, keď mu pri tom takmer vyliezajú oči z buliev.