Najdlhšie dopravné zápchy sveta a ďalšie zaujímavosti o doprave
Viete, kedy a kde bola najdlhšia dopravná zápcha, prvý semafor, aký najdlhší čas strávili ľudia v zápche a z akého dôvodu? Čítajte ďalej a dozviete sa oveľa viac.
Vydané Text: Erik Stríž
Ilustračná fotografia
Podľa Guinnessovej knihy rekordov bola najdlhšia zápcha v roku 1980 na ceste spájajúcej Lyon s Parížom. Táto v histórii najdlhšia dopravná zápcha merala až 175 km. Dôvodom bolo nepriaznivé februárové počasie so zlou viditeľnosťou a obrovský počet áut na tejto trase. Prvý svetelný semafor bol ručne ovládaný a osvetlený plynom. Do prevádzky bol spustený v roku 1868 pred budovou parlamentu vo Westminstri v Spojenom kráľovstve.
Európsky patentový úrad má na zozname viac ako 5000 patentov týkajúcich sa dopravných semaforov. Jedným z vynálezov je aj semafor aktivovaný trúbením vodiča, ktorý vynašiel Charles Adler Jr.
Podľa štatistík stoja dopravné zápchy Európu 1% HDP ročne. Výdavky na prepravu tovarov a služieb stoja každú domácnosť v priemere 13,2% rozpočtu celej domácnosti.
Doprava je zodpovedná za 25% emisií skleníkových plynov v Európe. Cestná doprava tvorí až 71% z tohto počtu.
Mestá, ktoré sú na tom s dopravnými zápchami v Európe najhoršie sú Londýn, Kolín, Amsterdam a Brusel s viac ako 50 hodinami ročne strávenými v dopravnej zápche. Ešte horšie sú na tom Utrecht, Manchester a Paríž so 70 hodinami strávenými v zápche ročne. Ktovie, či skúmali aj Bratislavu…
Nie je žiadnym prekvapením, že autá sú najpopulárnejším spôsobom dopravy v Európe, s podielom 72% celkových kilometrov na pasažiera. Ide však o najmenej efektívny dopravný prostriedok či už z hľadiska ceny, rýchlosti alebo počtu pasažierov. V Spojenom kráľovstve má až 60% všetkých áut iba jedného pasažiera – vodiča. Priemerný motor moderného auta vypúšťa až 28-krát menej kysličníka uhoľnatého ako pred 20 rokmi. Priemerné auto dnes spotrebuje o 15% menej paliva na 100 km ako pred 10 rokmi.
Európa má viac ako 4,5 milióna kilometrov dláždených ciest, 212 500 km železničných tratí a 41 000 km splavných vnútrozemských vodných ciest.
Nákladná doprava by do roku 2050 mala vzrásť o 80% v porovnaní s rokom 2005, zatiaľ čo osobná doprava by mala stúpnuť o 51%.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia