Huawei už v Číne používa funkčné samojazdiace dodávky a stoja menej ako naše elektromobily!

Dodávky bez vodiča sú už v Číne realitou.
Vydané  Text: 
Prvá firma, ktorá začala masovo vyrábať dodávky bez vodiča, je čínska spoločnosť Neolix. Momentálne využívajú dodávky bez vodiča čínske spoločnosti Huawei a JD.com. Neolix má pritom v pláne vyrobiť a dodať tisíc vozidiel bez vodiča, ktoré by mohli slúžiť komerčným účelom, napríklad na doručovanie zásielok. Podľa spoluzakladateľa obchodu Alibaba sa v priebehu nasledujúcich desiatich rokov zrealizuje v Číne jedna takýchto miliarda doručení. Spusteniu predaja predchádzala testovacia fáza, počas ktorej jazdilo viac ako 100 dodávok bez vodiča v uzavretých kampusoch. Dokonca ani cena, za ktorú Neolix samojazdiace dodávky predáva, nie je vyššia v porovnaní s klasickými dodávkami s vodičom. Cena sa pohybuje okolo 30 000 dolárov!
Autonómna dodávka od čínskej spoločnosti NEOLIX
Nejde však o prvý pokus využitia autonómnych dodávok. Americká spoločnosť Nuro ponúka donášku potravín v Arizone tiež prostredníctvom dodávok bez vodiča. Na výrobu samojazdiacich vozidiel dostala **dotáciu vo výške jednej miliardy dolárov**. Aktuálne prebieha aj testovanie autonómnej nákladnej prepravy medzi mestami Phoenix a Dallas, kde sa veľké nákladiaky využívajú na prepravu pošty.

Je jazda s autopilotom bezpečnejšia?

Mohlo by sa zdať, že samojazdiace autá bez vplyvu ľudského faktora znížia riziko dopravných nehôd na cestách. Aká je pravda?

Výroba dodávok bez vodiča má niekoľko nesporných výhod, pre ktoré je dobrou investíciou. V prvom rade sú to **nulové náklady na mzdu pre vodiča** a bezpochyby aj **nižšia nehodovosť**. Ako nevýhoda sa však ukazuje potreba prítomnosti človeka, ktorý musí balík prevziať. Aj tu je však možnosť doručiť zásielku na vopred dohodnuté a dobre prístupné miesto, napríklad do uzamykateľnej priehradky. Ford dokonca navrhuje, aby bol súčasťou vozidla malý robot, ktorý dokáže zásielku doručiť až ku dverám príjemcu. Využitie autonómnych dodávok musí čeliť mnohým reguláciám, avšak v ohraničených priestoroch veľkých závodov je to o čosi jednoduchšie. V čínskej priemyslnej a hospodárskej zóne Siung-an najazdia dodávky Neolixu okolo 100 kilometrov, dokonca aj v niektorých oblastiach hlavného mesta a v okolí Čchong-čou, kde má Neolix výrobný závod. Na začiatok by chcela spoločnosť vyrábať 30 000 dodávok ročne, v prípade záujmu plánuje rozšíriť svoju výrobu aj do iných krajín. V súčasnosti rokuje s krajinami ako Švajčiarsko, Japonsko a USA. Dlhodobým cieľom je v priebehu piatich rokov predávať 100 000 vozidiel ročne.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia