Súhrn F1 Grand Prix Monaco 2019
Túto nedeľu sa opäť bolo na čo pozerať, Monako neostalo svojej povesti nič dlžné.
Vydané Text: Erik Stríž
### Niki Lauda
Úmrtie Niki Laudu začiatkom uplynulého týždňa výrazne ovplyvnilo atmosféru tohoročnej Veľkej ceny Monaka. Tímy, jazdci a osobnosti motošportu vzdávali úctu a rešpekt ikone Formule 1, človeku, ktorý svojím charakterom, postojmi, cieľavedomosťou a odolnosťou voči nástrahám osudu ovplyvnil osudy mnohých, ovplyvnil vývoj Formule 1 a bol vzorom a inšpiráciou pre mnohých bývalých i súčasných pretekárov.
Sebastian Vettel s špeciálne upravenou prilbou venovanou pamiatke Niki Laudu.
Monoposty Mercedes s jednou červenou hviezdou, symbolom Niki Laudu.
Monoposty Toro Rosso s odkazom vďaky Niki Laudovi.
Minúta ticha pred začiatkom pretekov.
### Kvalifikácia
V tréningoch potvrdzovali monoposty Mercedesu vynikajúcu formu, ale v poslednom meranom tréningu opäť zažiaril Charles Leclerc najrýchlejším časom a ukázal svoju pripravenosť bojovať o vedúce pozicie v nedeľňajšom preteku.
Nanešťastie, všetky jeho nádeje na akékoľvek lepšie umiestnenie v nedeľu boli ukončené obrovskou chybou Ferrari manažmentu v prvej časti kvalifikácie, keď tím zle odhadol čas potrebný na postup do ďalších kvalifikačných kôl a uspokojil sa s časom z prvého meraného kola, ktorý, ako sa ukázalo nakoniec, nebol dostatočný a vyradil Leclerca z kvalifikačných pokusov s konečným umiestnením na štarte na 15. pozícii, čo obzvlášť v Monaku znamená vo väčšine prípadov beznádejnú situáciu.
Charles Leclerc po vyradení z kvalifikácie už po prvom kole.
### Preteky
Lewis Hamilton prvýkrát v živote v symbolickej červenej prilbe vyhral spôsobom štart-cieľ Veľkú cenu Monaka. Päťnásobný majster sveta vyhral svoje už 77. preteky v kariére a 17. preteky spôsobom štart-cieľ. Po tom, čo v sobotňajšej kvalifikácii uchopil Pole Position pred svojím tímovým kolegom Valtteri Bottasom, v nedeľu hneď po štarte vyrazil do vedenia, kým zvyšok štartového poľa zvádzal súboj o lepšie pozície.
Štart pretekov. Mercedesy v popredí, prenasledované Red Bullom a Ferrari.
Charles Leclerc sa podľa očakávaní hneď po štarte agresívnou, ale vynikajúcou jazdou pokúšal o nemožné a postupne sa prepracovavál do popredia.
Niekoľkými odvážnymi predbiehaniami sa dostal až na 12. pozíciu. V 9. kole sa pokúsil predbehnúť Nica Hulkenberga z Renaultu, pričom zachytil a poškodil svoju zadnú pneumatiku. Tá sa začala rýchlo rozpadať a nielen prinútila Leclerca zaparkovať do boxov s poškodeným monopostom, ale aj vyslala na trať Safety Car počas odstraňovania zvyškov Leclerkovej pneumatiky. Charles Leclerc sa už z tohoto poškodenia nespamätal a následne v 18. kole ukončil svoje preteky na veľké sklamania svojich domácich priaznivcov.
Pneumatika monopstu Cahrlesa Leclerca z Ferrrari.
Situáciu spôsobenú výjazdom Safety Car využili prevažne pretekári jazdiaci na predných pozíciách na prezutie pneumatík za tvrdšiu zmes, okrem Lewisa Hamiltona, ktorého Mercedes ponechal na mäkších pneumatikách. Ako sa ukázalo neskôr, tieto zastávky v boxoch mali výrazný vplyv na ďalší priebeh pretekov a konečné poradie na stupni víťazov.
Tím Red Bull po prezutí pneumatík Maxa Verstappena urobil chybu a nebezpečne vypustil jeho monopost priamo do cesty Mercedesu Valtteri Bottasa, čo spôsobilo ich vzájomný kontakt, na ktorý doplatil Bottas defektom a za ktorý Verstappen zaplatil 5-sekundovou penalizáciou, ktorá ho v konečnom poradí odsunula zo stupňov víťazov na štvrté miesto.
Kolízia monopostov Mercedes a Red Bull v boxoch.
Po očistení trate a zastávkach v boxoch sa poradie na čele ustálilo s Hamiltonom vo vedení, prenasledovaným Verstappenom, Vettelom a až štvrtým Bottasom. Počas zvyšku pretekov bol Lewis Hamilton pod stálym a silnejúcim tlakom Verstappena, keďže jeho mäkšie pneumatiky sa rýchlejšie opotrebuvávali ako tie ostatných. Lewis, podľa vlastných slov, v tých momentoch dúfal v zázrak, keďže hrozilo, že jeho kolesá nevydržia až do konca.
Hamilton bol nútený jazdit pomalšie a opatrnejšie, čo vytváralo priestor pre útok Verstappena a prípadné prevzatie vedenia v pretekoch.
Max sa odhodlal na tento krok dve kolá pred koncom pretekov, keď po výjazde z tunela neúspešne zaútočil na Hamiltona, pričom došlo k vzájomnému kontaktu a možnému poškodeniu monopostov. Napriek tomu, si Lewis udržal vedenie až do konca, kde minimálne rozdiely v prvej štvorke pretekárov znamenali, že 5 sekundová penalizácia Maxa Verstappena ho odsunula z druhej pozície na cieľovej páske až na štvrtú pozíciu v záverečnej klasifikácii.
Za víťazným Hamiltonom skončil druhý Sebastian Vettel a tretí Valtteri Bottas. Napriek úspechu Vettel uznal, že výkony Ferrari počas víkendu neboli hodné umiestnenia a tím má pred sebou ešte veľa práce na dolaďovaní červených monopostov.
Kimi Raikkonen
Víkendové preteky boli osobitým míľnikom pre dnes už veterána seriálu Formule 1, Kimi Raikkonena. GP Monaka 2019 boli už jeho 300. preteky v kokpite monopostu F1, čím sa zaradil len medzi pár pretekárov, ktorí dosiahli takýto míľnik v kariére.
Kimi Raikkonen v klube 300.
Pokračovanie F1 bude nasledovať o dva týždne v Kanade.
### Súhrn pretekov:
—————————————————————–
**Zdroje fotografií**: editoriál foto z timovych média serverov a Instagramu tímov: Mercedes, Ferrari, Red Bull ( RedBullContentPool ), Toro Rosso, Renault, Racing Point, McLaren a F1 official account.
**Info**: Formula 1
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia