Predstavenie: FERRARI F458 Italia

Len máloktorá značka dokáže vzbudiť novým modelom toľko vzrušenia a očakávania ako Ferrari. Inak to nie je ani v prípade nástupcu modelového radu F430. Dámy a páni, Ferrari F458 Italia!
Vydané  Text: 
Maranellská automobilka nepatrí medzi výrobcov, ktorí by chrlili jednu novinku za druhou. Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo bol síce vlani uvedený kupé-kabriolet s názvom California. Aj napriek tomu prvé snímky a technické informácie o priamom nástupcovi F430, ktorý neponesie označenie F450, ako sa pôvodne špekulovalo, ale F458 Italia, vzbudili v celom automobilovom svete poriadnu vlnu zvedavosti. Začnime dizajnom karosérie s vonkajšími rozmermi 4 527 x 1 937 x 1 213 mm. Zovňajšok síce nezaprie charakteristický štýl talianskej značky, veď pochádza z dielne renomovaného štúdia Pininfarina, tvorcovia si však dovolili aplikovať ostrejší strih. Asi najviac diskusií rozprúdia obrovské bočné okná a ich prehnutá línia, ktorá pokračuje až dozadu, kde sa k nej pripojí prelis vedúci od dverí. Až pohľad zhora odhalí, že ten tvorí na konci vozidla kanál privádzajúci vzduch do motorového priestoru. Človek si na proporcie veľkých okien oproti zvyšku karosérie musí chvíľu zvykať, ale čím ďalej sa na snímky pozerá, tým sa mu auto viac a viac páči.
Veľmi dramaticky vyzerá Italia zozadu, kde oproti predchodkyni neostal kameň na kameni. Namiesto štyroch guľatých koncových svetiel tam ostali len dve, ktoré ešte viac trčia z karosérie. Dva výfuky sú minulosťou, teraz sú na vozidle hneď tri, umiestnené uprostred nad difúzorom. Jednoducho paráda. Z obrázkov prednej časti je zrejmé, že ani Ferrari nezabudlo na módnu vlnu svetelných diód. Tie sa nachádzajú nad hlavnými svetlometmi, v netradičnom vertikálnom smere. Aerodynamika mala pri stavbe vozidla dôležité slovo, v Maranelle si dali okrem nízkeho odporu vzduchu záležať aj na vysokom prítlaku, ktorý vo vysokých rýchlostiach zvyšuje stabilitu. Odľahčená konštrukcia novinky znamená nízku pohotovostnú hmotnosť 1 380 kg, pričom 58 % tejto masy leží nad zadnou nápravou. Pri konštrukcii podvozka sa v značnej miere využíval hliník a aj viaceré inovatívne riešenia, ktorých stopy vedú do leteckého priemyslu. Prednú nápravu tvoria dvojité priečne ramená, vzadu sa podobne ako v modeli California dostal k slovu multilink, oboje vyladené na špičkový handling. Označenie vozidla našepkáva typ pohonnej jednotky. Za číslami 458 sa ukrýva v strede uložený vidlicový osemvalec s objemom 4 499 cm3. Agregát pracuje s priamym vstrekovaním paliva a jeho maximálny výkon predstavuje 425 kW (578 k). Famóznym údajom je litrový výkon 128 k/l, na ktorý nemá ani extrémista Ferrari Enzo so 110 k/l. Najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 540 Nm pri 6 000 ot./min., ale už od čísla 3 250 by malo byť k dispozícii 80 % maxima. Aj napriek dramatickému výkonovému nárastu sa vďaka priamemu vstrekovaniu paliva a zníženiu vnútorného trenia motora podarilo znížiť kombinovanú spotrebu na 13,7 l/100 km, čo v prepočte na CO2 znamená 320 g/km.
Sila motora sa na zadné kolesá dostáva prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky F1, v zálohe však pravdepodobne bude aj klasické manuálne radenie. Ustrážiť tých 578 koní bude mať na starosti aktívny diferenciál E-Diff s integrovanou kontrolou trakcie F1-Trac (obe funkcie bude ovládať jedna riadiaca jednotka) a 295 mm široké pneumatiky s profilovým číslom 35 obuté na diskoch s rozmerom 20 palcov. O vynikajúce dynamické parametre rozhodne nebude núdza. Testovací tím okolo Daria Benuzziho, v ktorom je aj Michael Schumacher, však zrejme ešte nie je úplne spokojný s maximálnymi hodnotami, pretože presné dynamické parametre modelu F458 Italia ešte nepoznáme. Človek sa tak trochu diví, prečo im nestačí stovka za 3,4 sekundy a najvyššia rýchlosť 325 km/h. Do výstavnej premiéry sa údajne tieto hodnoty ešte posunú, a to smerom nahor i nadol. Čo sa už určite nezmení, je brzdná dráha zo 100 km/h. Na zastavenie z tejto rýchlosti by malo autu stačiť 32,5 metra. Na rozdiel od Californie by mal byť (aspoň podľa sľubov inžinierov) model F458 Italia rýdzi a nekompromisný superšport. O technike vozidla toho vieme naozaj veľa, čo sa však nedá povedať o dvojmiestnom interiéri, do ktorého nás výrobca zatiaľ nenechal nahliadnuť. Sme naň však veľmi zvedaví, keďže Ferrari sľubuje revolučné usporiadanie prístrojov a nové ovládacie prvky na volante so špičkovou ergonómiou. Aké prevratné prvky interiér prinesie, sa presvedčíme v septembri na autosalóne vo Frankfurte. Text: Michal Štengl Foto: archív **Technické údaje** **Karoséria** Dĺžka x šírka x výška: 4 527 x 1 937 x 1 213 mm, rázvor 2 650 mm, prevádzková hmotnosť 1 380 kg. **Podvozok** Vpredu dvojité priečne ramená, vzadu viacprvková náprava, vpredu i vzadu kotúčové brzdy s vnútorným chladením. Štandardné pneumatiky 235/35 R20 vpredu a 295/35 R20 vzadu. Pohon zadných kolies, sedemstupňová robotizovaná dvojspojková prevodovka. **Motor** Atmosférický osemvalec s usporiadaním do V, štyri ventily na valec, zdvihový objem 4 499 cm3, maximálny výkon 425 kW (578 k) pri 9 000 ot./min., krútiaci moment 540 Nm pri 6 000 ot./min. **Jazdné výkony** 0 – 100 km/h pod 3,4 s Maximálna rýchlosť vyše 325 km/h Spotreba 13,7 l/100 km Emisie CO2 320 g/km **HISTÓRIA** Ferrari vyrába dvojsedadlové kupé s V8 od roku 1975: