Predstavenie: FERRARI F458 Italia
Len máloktorá značka dokáže vzbudiť novým modelom toľko vzrušenia a očakávania ako Ferrari. Inak to nie je ani v prípade nástupcu modelového radu F430. Dámy a páni, Ferrari F458 Italia!
Vydané Text: Redakcia
Veľmi dramaticky vyzerá Italia zozadu, kde oproti predchodkyni neostal kameň na kameni. Namiesto štyroch guľatých koncových svetiel tam ostali len dve, ktoré ešte viac trčia z karosérie. Dva výfuky sú minulosťou, teraz sú na vozidle hneď tri, umiestnené uprostred nad difúzorom. Jednoducho paráda. Z obrázkov prednej časti je zrejmé, že ani Ferrari nezabudlo na módnu vlnu svetelných diód. Tie sa nachádzajú nad hlavnými svetlometmi, v netradičnom vertikálnom smere. Aerodynamika mala pri stavbe vozidla dôležité slovo, v Maranelle si dali okrem nízkeho odporu vzduchu záležať aj na vysokom prítlaku, ktorý vo vysokých rýchlostiach zvyšuje stabilitu.
Odľahčená konštrukcia novinky znamená nízku pohotovostnú hmotnosť 1 380 kg, pričom 58 % tejto masy leží nad zadnou nápravou. Pri konštrukcii podvozka sa v značnej miere využíval hliník a aj viaceré inovatívne riešenia, ktorých stopy vedú do leteckého priemyslu. Prednú nápravu tvoria dvojité priečne ramená, vzadu sa podobne ako v modeli California dostal k slovu multilink, oboje vyladené na špičkový handling.
Označenie vozidla našepkáva typ pohonnej jednotky. Za číslami 458 sa ukrýva v strede uložený vidlicový osemvalec s objemom 4 499 cm3. Agregát pracuje s priamym vstrekovaním paliva a jeho maximálny výkon predstavuje 425 kW (578 k). Famóznym údajom je litrový výkon 128 k/l, na ktorý nemá ani extrémista Ferrari Enzo so 110 k/l. Najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 540 Nm pri 6 000 ot./min., ale už od čísla 3 250 by malo byť k dispozícii 80 % maxima. Aj napriek dramatickému výkonovému nárastu sa vďaka priamemu vstrekovaniu paliva a zníženiu vnútorného trenia motora podarilo znížiť kombinovanú spotrebu na 13,7 l/100 km, čo v prepočte na CO2 znamená 320 g/km.
Sila motora sa na zadné kolesá dostáva prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky F1, v zálohe však pravdepodobne bude aj klasické manuálne radenie. Ustrážiť tých 578 koní bude mať na starosti aktívny diferenciál E-Diff s integrovanou kontrolou trakcie F1-Trac (obe funkcie bude ovládať jedna riadiaca jednotka) a 295 mm široké pneumatiky s profilovým číslom 35 obuté na diskoch s rozmerom 20 palcov.
O vynikajúce dynamické parametre rozhodne nebude núdza. Testovací tím okolo Daria Benuzziho, v ktorom je aj Michael Schumacher, však zrejme ešte nie je úplne spokojný s maximálnymi hodnotami, pretože presné dynamické parametre modelu F458 Italia ešte nepoznáme. Človek sa tak trochu diví, prečo im nestačí stovka za 3,4 sekundy a najvyššia rýchlosť 325 km/h. Do výstavnej premiéry sa údajne tieto hodnoty ešte posunú, a to smerom nahor i nadol. Čo sa už určite nezmení, je brzdná dráha zo 100 km/h. Na zastavenie z tejto rýchlosti by malo autu stačiť 32,5 metra. Na rozdiel od Californie by mal byť (aspoň podľa sľubov inžinierov) model F458 Italia rýdzi a nekompromisný superšport.
O technike vozidla toho vieme naozaj veľa, čo sa však nedá povedať o dvojmiestnom interiéri, do ktorého nás výrobca zatiaľ nenechal nahliadnuť. Sme naň však veľmi zvedaví, keďže Ferrari sľubuje revolučné usporiadanie prístrojov a nové ovládacie prvky na volante so špičkovou ergonómiou. Aké prevratné prvky interiér prinesie, sa presvedčíme v septembri na autosalóne vo Frankfurte.
Text: Michal Štengl
Foto: archív
**Technické údaje**
**Karoséria**
Dĺžka x šírka x výška: 4 527 x 1 937 x 1 213 mm, rázvor 2 650 mm, prevádzková hmotnosť 1 380 kg.
**Podvozok**
Vpredu dvojité priečne ramená, vzadu viacprvková náprava, vpredu i vzadu kotúčové brzdy s vnútorným chladením. Štandardné pneumatiky 235/35 R20 vpredu a 295/35 R20 vzadu. Pohon zadných kolies, sedemstupňová robotizovaná dvojspojková prevodovka.
**Motor**
Atmosférický osemvalec s usporiadaním do V, štyri ventily na valec, zdvihový objem 4 499 cm3, maximálny výkon 425 kW (578 k) pri 9 000 ot./min., krútiaci moment 540 Nm pri 6 000 ot./min.
**Jazdné výkony**
0 – 100 km/h pod 3,4 s Maximálna rýchlosť vyše 325 km/h
Spotreba 13,7 l/100 km
Emisie CO2 320 g/km
**HISTÓRIA**
Ferrari vyrába dvojsedadlové kupé s V8 od roku 1975: