Škoda vyrábala elektrický Favorit už v 90. rokoch, ale nie pre nás!
Ikonické československé auto sa vyrábalo nielen s benzínovým, ale aj s plne elektrickým pohonom. A to už v čase, keď o ére elektromobility nikto nechyroval.
Vydané Text: Erik Stríž

Elektromobil postavený na základoch Favoritu si ponechal jeho východiskový dizajn, o pohon sa staral elektromotor s maximálnym výkonom **15,5 kW (21 k)**, ktoré dosahoval pri 5 000 ot./min. Automobil bol vybavený **14 kusmi olovených akumulátorov** (6 V, 180 Ah), ktoré umožňovali **dojazd 80 kilometrov**. Elektrický Favorit dosahoval maximálnu rýchlosť 80 km/h. Väčšina elektrických Favoritov bola určená na export do Švajčiarska, kde ho využívali zamestnanci pošty. Už v 90. rokoch jazdili na elektromobiloch, ale nepochybne sa museli stretávať s problémami vyplývajúcimi z krátkeho dojazdu a teda aj náročnejšej logistiky. V nadpise tohto článku je uvedené, že sa elektrický Favorit pick-up nevyrábal pre nás. Je tým myslené Slovensko, ktoré sa v roku 1993 oddelilo od Česka. Lenže Česi mali možnosť tieto elektromobily využívať ešte pred rozpadom spoločného štátu. Rovnako ako v zahraničí, aj v Česku sa automobily v počte 42 kusov používali v súvislosti s poštovými službami. Nadobúdacia cena automobilu bola 85-tisíc československých korún. V roku 1993 Škodu Favorit Eltra 151 a Eltra 151 Pick-up nahradili vozidlá Tatra Beta.
Ceskoslovensko, Elektromobil, Historia, Retro, Škoda, Skoda Favorit, Skoda Favorit Electra, Skoda Favorit Eltra, Str, Youngtimer

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk