Ako sa najrýchlejšie dostať z Bratislavy do Košíc na hokej? Choďte takto!

Ako sa najlepšie dostať z Bratislavy, prípadne zo západu Slovenska do Košíc? Napríklad v máji na hokej? Preto sme sa z Bratislavy od Štadióna Ondreja Nepelu vydali do Košíc k Steel Aréne, ktorá stojí na mieste bývalého štadióna Ladislava Trojáka.
Vydané  Text: 
**Cestovanie medzi Bratislavou a Košicami, prípadne medzi západom a východom našej vlasti, má svoje zákonitosti. Najhustejšia premávka je v piatok a v nedeľu, prípadne pred začiatkom a koncom akýchkoľvek prázdnin či sviatkov.** Tí, ktorí cestujú pravidelne, majú svoje obľúbené trasy, na ktoré nedajú dopustiť, prípadne na ne neustále hromžia. No čo tí, ktorí sa naprieč Slovenskom vydávajú iba príležitostne? Napríklad na blížiace sa majstrovstvá sveta? Tipujeme, že takých ľudí bude naozaj dosť. Najprv smerom do Košíc, kde hrá skupinové zápasy naša reprezentácia, potom do Bratislavy. Buď preto, lebo pôjdu domov, alebo, a v to všetci dúfame, preto, lebo Slováci postúpia do vyraďovacej časti šampionátu. A tú už budú hrať v Bratislave.

Štyri trasy

Takže kadiaľ sa vydať? My sme vyskúšali štyri trasy. Dve klasické, severnú a južnú, a dve alternatívne. Cez Čertovicu a cez Maďarsko. * **Severná znamená Bratislava – Trnava – Žilina – Ružomberok – Prešov – Košice. (Trasa 1)** * **Južná viedla cez mestá Bratislava – Trnava – Nitra – Zvolen – Rimavská Sobota – Rožňava – Košice. (Trasa 2)** * **Na cestu z Košíc sme si vybrali cestu Košice – Tatry – Hybe – Čertovica – Banská Bystrica – Zvolen – Nitra – Trnava – Bratislava. (Trasa 3)** * **No a aby sme išli čo najviac po diaľnici, zvolili sme cestu cez Maďarsko po trase Košice – Milhosť – Miškovec – Budapešť – Bratislava. (Trasa 4)**

Nástrahy na ceste

**Každá cesta má svoje špecifiká a miesta, kde prídete o nervy.** Na severnej trase (Trasa 1) sa musíte pripraviť na pravidelné zápchy v Žiline, Ružomberku a v Prešove. Odmenou vám budú výhľady na Vysoké Tatry. Teda, ak vám to počasie umožní. Navyše sa môžete pripraviť asi na najdlhší úsek diaľnic. Diaľnica vás dovedie do Žiliny, prevedie okolo Martina, poveziete sa po nej od Ivachnovej za Ružomberkom až do Prešova a následne až do Košíc. Južná trasa (Trasa 2) znamená diaľnicu a rýchlostnú cestu až do Zvolena, potom kúsok okolo Detvy. Zvyšok cesty je lotéria. **Ak stretnete kamión s drevom, Aviu, ktorá je vždy na čele kolóny, prípadne akékoľvek iné pomalé vozidlo, nemáte veľa možností, ako ho predbehnúť.** K tomu horský priechod Soroška za Rimavskou Sobotou. Keď ho však prejdete, akoby ste už jednou nohou boli v Košiciach.
Alternatívnou trasou (Trasa 3) z Košíc popod Tatry a cez Čertovicu sa vyhnete istému zdržaniu pred Ružomberkom. Túto trasu odporúčajú aj viaceré internetové plánovače. Navyše si vášniví vodiči užijú prejazd horského priechodu Čertovica, a keď vám povieme, že **podľa nás sa na ňom nachádza aj matka slovenských zákrut, tak rýchlo pochopíte, ktorú máme na mysli.** S najvyšším podielom diaľnice sa stretnete na trase cez Maďarsko (Trasa 4). Musíte však rátať so zakúpením maďarskej diaľničnej známky a s tým, že táto trasa je relatívne dlhá a keďže maďarská diaľnica tvorí hlavný európsky koridor z Rumunska, Ukrajiny a Balkánu do západnej Európy, rátajte s množstvom nákladnej dopravy. **Rovnako aj s tým, že veľkým oblúkom obchádzate Budapešť, čo môže hroziť zhustenou dopravou s potenciálom nehôd.** Nech si už vyberiete ktorúkoľvek trasu, veríme, že sa dostanete pohodlne a bezpečne do cieľa. A držte palce našim. Nech sa dostanú do Bratislavy do vyraďovacích bojov a v Bratislave čo najďalej.

Ako sme testovali

Cestu z Bratislavy do Košíc a späť sme súbežne absolvovali dvoma autami – Škoda Karoq 2.0 TDI 4 × 4 a Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4 × 2. Okrem dodržiavania predpísanej rýchlosti sme povinne spravili aj jednu 20-minútovú prestávku a dve kratšie, aby sme sa čo najviac priblížili bežnej ceste väčšieho počtu ľudí. Predsa každý potrebuje návštevu reštaurácie či toalety v inom čase, nie vždy sa dajú zosúladiť potreby fajčiarov.

TRASA 1 – ŠKODA KAROQ

Vzdialenosť 447 km Čas cesty 5 h Spotreba 8,0 l/100 km Diaľnice 374 km Komentár: Jazdou bez prestávky skrátite trasu asi o 30 minút. Spotreba sa odvíja od vyššieho podielu diaľnic. V okolí Ružomberka a Žiliny sa na rozbitých cestách tvoria zápchy. Problematický je aj prejazd cez Prešov. Cesta vhodná pre vodičov z regiónov okolo miest ako Trenčín či Žilina a pre tých, ktorí nevyhľadávajú extra vodičské zážitky. Občerstvenie? Buď Salaš Krajinka pred Ružomberkom v smere zo Žiliny, alebo Kozí vŕšok pred Ivachnovou v opačnom smere. Benzínových staníc viac ako dosť. **Plusy:** Vedie cez veľa miest, Veľa benzínok a odpočívadiel, Rozmanitá scenéria **Mínusy:** Hustá doprava, Náročné spojenie medzi Žilinou a Martinom, Dlhé trvanie Hodnotenie 3/5*

TRASA 2 – ŠKODA KODIAQ

Vzdialenosť 386 km Čas cesty 4,46 h Spotreba 6,7 l/100 km Diaľnice 225 km Komentár: Pokiaľ idete v kuse, dostanete sa na čas niečo okolo 4 hodín. Pre rýchle presuny túto trasu odporúčame azda najviac. Po Zvolen idete po diaľnici, potom po celkom dobre prejazdnej ceste s viacerými rozšíreniami. Problémom môžu byť iba kamióny, prípadne spomalenia v obciach. Z jazdeckého hľadiska si aspoň trochu užijete horský priechod Soroška. Občerstvenie odporúčame v štýlovom rožňavskom pivovare Kaltenecker. Benzínových staníc je trochu menej, no nestane sa, že by ste ju dlho hľadali. **Plusy:** Najpriamejšie spojenie, Iba jeden horský priechod, Najkratšia trasa **Mínusy:** Hustejšia doprava mimo diaľnic a rýchlostných ciest, V noci hrozí kontakt so zverou Hodnotenie 4/5*

TRASA 3 – ŠKODA KAROQ

Vzdialenosť 422 km Čas cesty 4,30 h Spotreba 7,4 l/100 km Diaľnice 344 km Komentár: Túto trasu považujeme za scénicky najkrajšiu, akou môžete ísť medzi západom a východom Slovenska. Z Košíc sme išli popod Vysoké Tatry cez Čertovicu do Banskej Bystrice a odtiaľ až do Bratislavy po rýchlostnej ceste, prípadne diaľnici. Medzi Hybami a Banskou Bystricou môžu byť horšie cesty, v zime hrozia nehody na Čertovici, vyhnete sa však zápcham v okolí Ružomberka. Pripravte sa na nižšiu priemernú rýchlosť aj na to, že na R1 je menej benzínok. Občerstvenie odporúčame v Tekovskej kúrii pri Hronskom Beňadiku. **Plusy:** Krásna scenéria popri ceste, Odporúčame pre vodičov, ktorí si užívajú šoférovanie, Vyhýba sa zápcham pri Ružomberku a Žiline **Mínusy:** Menej benzínok, V zime horší priechod cez Čertovicu, Hustá premávka z Podbrezovej do Brezna Hodnotenie 4/5*

TRASA 4 – ŠKODA KODIAQ

Vzdialenosť 497 km Čas cesty 5,30 h Spotreba 7,3 l/100 km Diaľnice 417 km Komentár: Až na úsek z hraníc do Miškovca idete stále po diaľnici. Pripravte sa však na hustú premávku, pretože ide o hlavný ťah z Ukrajiny, Rumunska a Balkánu do západnej Európy. Cesta mimo diaľnice je tiež plná nákladnej dopravy a rozbitá. Navyše obchádzate celú Budapešť, čo je asi 40 km a v exponovaných časoch musíte rátať so zápchami. Preto skúste radšej cestu cez mesto, kde tiež hrozia zápchy, no je kratšia. Kúpiť si musíte aj minimálne týždňovú maďarskú diaľničnú nálepku v hodnote 16 eur. Túto trasu odporúčame pre tých, ktorí sa často ponáhľajú a vedia, kde sa nachádzajú rýchlostné radary. Benzínky nie sú nahusto, občerstvenie nájdete v csárdach popri ceste. **Plusy:** Takmer stále po diaľnici, Bez horských priechodov, Rýchlou jazdou doženiete vzdialenosť **Mínusy:** Platba za maďarskú diaľničnú známku, Zlá cesta zo slovenských hraníc po Miškovec, Prehustené nákladnou dopravou Hodnotenie 3/5*

Skúste vlak

Pokiaľ idete väčšia partia, nechcete sa zaoberať šoférovaním a beriete to tak, že už aj cesta patrí k začiatku zábavy, odporúčame vlak. **Cesta za normálnych okolností trvá 4,50 h a pokiaľ sa vlakom vydáte na hokejové zápasy počas majstrovstiev sveta, máte k dispozícii aj špeciálny fanúšikovský vlak Macejko s originálnym dizajnom.** V jeho súprave je zaradený aj špeciálny spoločenský vozeň. Vlak vyráža z Bratislavy vždy v deň zápasu Slovákov o 6.01 a do Košíc dorazí o 10.48. Naspäť z Košíc do Bratislavy vyráža o 23.17 a prichádza na druhý deň o 3.58. ak by sa zápas predlžoval, tak vlak na fanúšikov počká. Všetky informácie aj zastávky vlaku nájdete na webe www.vlakomnahokej.sk.

Kam v Košiciach

Bez ohľadu na to, či do Košíc prídete na hokejové zápasy, alebo kedykoľvek počas roka na dovolenku, máme pre vás pár tipov na voľný čas. Hlavným lákadlom mesta je Hlavná ulica v strede mesta. Nájdete na nej Kostol sv. Alžbety, najväčší kostol na Slovensku a zároveň aj najvýchodnejšie stojacu gotickú katedrálu v Európe, mali by v nej byť aj pozostatky Kristovej krvi. **Na Hlavnej ulici si oddýchnete v útulných kaviarničkách a štýlových reštauráciách vrátane najstaršieho hostinca na Slovensku.** Deti určite očarí detská železnica, prípadne zoo, dámy nechajú oči v botanickej záhrade. Odporúčame si pozrieť aj Košický zlatý poklad v priestoroch Východoslovenského múzea. Až budete na východe, vyrazte aj do Tokajskej vinohradníckej oblasti, iba hodinu jazdy autom z Košíc. V obciach Veľká a Malá Tŕňa či Viničky nájdete vinárov, ktorí vám radi predstavia svoje vzácne moky, a keď nenájdete medzi sebou dobrovoľníka, ktorý by vás potom odviezol naspäť, určite vás radi ubytujú vo svojich penziónoch. Na druhý deň odporúčame predýchať sa na najnižšie položenom mieste na Slovensku, v Kline nad Bodrogom (94 m n. m.). **Rýchlo zistíte, že na východe je toho naozaj veľa.**

Kam v Bratislave

Voľný čas medzi hokejovými zápasmi, návštevou rodiny či medzi pracovnými povinnosťami môžete aj v Bratislave, ktorá toho ponúka viac ako dosť. Ako prvé odporúčame zakúpiť si Bratislavskú kartu (1-, 2- alebo 3-dňovú) Bratislava Card. **S ňou máte automaticky bezplatnú dopravu v Bratislave aj v celom regióne, bezplatný vstup do 14 múzeí a galérií v Bratislave vrátane Bratislavského hradu a Hradu Devín,** každý deň o 14.00 bezplatnú prehliadku centra mesta a k tomu ďalšie zľavy v mnohých ďalších obchodoch, reštauráciách múzeách a na atrakciách pre malých aj veľkých. Počas voľného času v Bratislave odporúčame okrem mesta navštíviť aj Bratislavský kraj. Jeho vinohradnícku tradíciu so špičkovými vínami spoznáte v Modre a v Pezinku, **v Modre spoznáte aj čaro svetoznámej keramiky známej ako Modranská majolika.** Ideálne to všetko spoznáte s Malokarpatským expresom. V Senci sa okúpete v Slnečných jazerách či v akvaparku, popri rieke Morave sa preveziete na bicykli a ak vám bude málo vody, odporúčame splav Malého Dunaja. A nočný život? V Bratislave nájdete všetko možné – od reštaurácií a kaviarní až po diskotéky s rockovou, alternatívnou alebo džezovou hudbou.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia