Donald Trump vie, že ohrozuje Slovensko. Pellegrini prezidenta pochválil.
Americký prezident už niekoľko mesiacov avizuje svoj plán uvaliť na európske automobily vysoké dovozné clá. Pre Slovensko by to znamenalo významný problém, pretože je na automobilovom priemysle strategicky závislé.
Vydané Text: Erik Stríž
Každý podnikateľ, freelancer, ale aj radový zamestnanec s aspoň základnou finančnou gramotnosťou vie, že základom stabilného priaznivého zveľaďovania jeho financií je nielen snaha o čo najvyššie príjmy, ale aj diverzifikovanie. Platí to pre príjmy, sporenie i investície. Slovensko ako také tomuto konceptu stále celkom dobre nerozumie a na kartu autopriemyslu stavilo až priveľa. Slová o automobilovej veľmoci v srdci Európy sa síce počúvajú dobre, medzi riadkami je však hrozivá skutočnosť, že závislosť Slovenska na automobilovej výrobe je nebezpečná.
Ukazuje sa to práve teraz, keď americký prezident Donald Trump opäť s úsmevom mlčí a necháva európsku verejnosť v neistote, či mu prejde zámer uvaliť na dovoz automobilov vysoké clá. Tému otvoril po približne pol roku ticha a európski lídri nenechali verejnosť dlho čakať na odpovede. Angela Merkelová vyjadrila prekvapenie nad tým, že sa téma opäť otvára pod zámienkou bezpečnostnej hrozby a Margaritis Schinas, hovorca Európskej komisie, povedal: „Keď to poškodí európsky vývoz, komisia zareaguje rýchlo a primeraným spôsobom.“ Čo to presne znamená, zatiaľ nevieme.
Nové priaznivé správy z Bieleho domu nepriniesol ani Peter Pellegrini, ktorý sa minulý týždeň stretol s Donaldom Trumpom. Stretnutie zhrnul denník N v článku s príznačným názvom [Pellegrini chválil Trumpa a Trump chválil seba](https://dennikn.sk/1458288/pellegrini-chvalil-trumpa-a-trump-chvalil-seba/). Že sa jednalo predovšetkým o zdvorilostnú návštevu, svedčil nielen relatívne krátky spoločne strávený čas oboch politikov (hoci dlhší ako je štandard), ale aj fakt, že sám premiér nepotvrdil a nevyvrátil žiadne možné scenáre budúceho vývoja situácie.
Práve budúci týždeň má padnúť definitívne rozhodnutie, či sa budú európske automobily dovážať do Spojených štátov amerických s dodatočnými clami.
20, respektíve 25-percentná clá by boli pre európsky autopriemysel významným negatívnym zásahom do jeho obchodov, pretože na severoamerickom trhu by mali značky zo starého kontinentu konkurenčnú nevýhodu v porovnaní s americkými výrobcami. Jednou zo svetlých výnimiek by mohol byť napríklad Mercedes-Benz, ktorý svoje automobily už dnes vyrába v Spojených štátoch a clám by sa tak vyhodol, keďže by automobily neimportoval. Je to paradoxné najmä v súvislosti s nedávnym tvrdením amerického prezidenta, že motiváciu zvýšenia ciel na európsky dovoz nachádza najmä „v príliš veľa Mercedesoch v uliciach New Yorku“.
> Vyššie clá môžu dramaticky ohroziť európske autá v USA. Volkswagen príde až o 2,5 miliardy eur a veľkým problémom je aj nikdy nekončiace rokovanie o Brexite.
Uvaľovanie vysokých ciel na dovážané produkty nie je pre Spojené štáty žiadnou novinkou, už v prvej tretine 20. storočia administratíva USA takýmto spôsobom ovplyvňovala napríklad aj obuvnícky priemysel, čo sa nepáčilo ani Tomášovi Baťovi.
Dnes sa situácia opakuje, ale s tým rozdielom, že prezident Donald Trump drží európskych výrobcov áut v šachu. Tí nevedia, ako dopadne avizovaný plán zvýšiť clá na importované automobily. Najhoršia situácia panuje vo Volkswagene, ktorému podľa najnovších odhadov hrozia straty na úrovni až 2,5 miliardy eur, vyplýva z analýzy londýnskej Evercore ISI.
Aktuálna situácia je nasledovná: Donald Trump zverejnil svoj zámer uvaliť na dovážané automobily vyššie clá, až 25-percentné. Mieni tým podporiť domácich výrobcov a prinútiť európske firmy, aby vyrábali v USA. Ministerstvo obchodu v USA pre Biely dom momentálne pripravuje analýzu, ktorej záverom bude odporúčanie, či má prezident clá navýšiť alebo nie. Na rozhodnutie, či toto odporúčanie príjme alebo nie, bude mať prezident tri mesiace. Jedná sa o veľmi dlhú dobu, pretože počas nej európski výrobcovia musia vyrábať, ale bez istoty, že sa im investovaný kapitál vráti.
Nemeckí výrobcovia v Spojených štátoch údajne kontrolujú až 90 percent trhu prémiových značiek a americký prezident sa ešte v polovici minulého roka vyjadril, že sa mu to nepáči. Údajne mal mať problém s „Mercedesmi v New Yorku“, medzi riadkami však všetci čítali jeho problém s importovanými automobilmi. Plánované vysoké clá by sa však dotkli nielen prémiových, ale všetkých dovážaných automobilov z Európy.
### USA, Volkswagen a Slovensko
Pre zaujímavosť, každé piate vozidlo vyrobené v bratislavskom závode Volkswagenu je určené na export do USA. Podľa Inštitútu finančnej politiky je pomer exportu automobilov do USA k HDP Slovenska výrazne najvyšší zo všetkých krajín EÚ, pritom v rebríčku najväčších európskych exportérov do USA je Slovensko až na deviatom mieste s 1,1-percentným podielom. Najväčším exportérom je Nemecko s 12 percentami.
Spojené štáty sú dnes po Číne druhým najväčším trhom pre nové automobily a pre európske značky by uvalenie vyšších ciel znamenalo potrebu zvýšenia koncových cien automobilov, čo by sa nepochybne prejavilo na ich predaji. Riešením je kompenzácia týchto ciel násilným znížením cien vozidiel, čo by však mohlo strácať ekonomický zmysel.
### Brexit je čerešničkou na torte neistoty
Negatívne obavy v autopriemysle vyvoláva aj nikdy nekončiace vyjednávanie o Brexite. Britskí výrobcovia vyvážajúci vozidlá mimo krajiny a európski výrobcovia dovážajúci do Veľkej Británie dnes nevedia, ako bude vyzerať ich obchod čo i len za rok. Odchod Spojeného kráľovstva síce má už definitívny a ultimatívny termín, lenže pre výrobcov to v konečnom dôsledku neznamenalo nadobudnutie istoty. Namiesto ujasnenia zreteľných a všetkými stranami akceptovaných obchodných pravidiel dnes značky netušia, či budú môcť podnikať slobodne a či má zmysel prijímať objednávky na nové vozidlá z daných trhov.
Napríklad značka Honda vo Veľkej Británii práve pre hroziaci tvrdý Brexit neotáľa a prijíma opatrenia, aby zamedzila budúcim problémom. Zatvorenie závodu v Swindone sa neudeje okamžite, správy hovoria o definitívnom skončení výroby v roku 2021. Honda vo svojom oficiálnom vyjadrení Britániu nešetrí, píše o „bezprecedentných zmenách v globálnom automobilovom priemysle“.
Ukončenie výroby znamená postupne prepustenie až 3 500 zamestnancov a ďalších tisícov ľudí, ktorí pracujú pre dodávateľské spoločnosti. Týchto dodávateľských spoločností môžu byť až desiatky, pretože región sa medzičasom stal na Honde veľmi závislým – práve tak, ako je Slovensko závislé od výroby spoločností Volkswagen, KIA Motors, Jaguar Land Rover a PSA Groupe Slovakia a ich dodávateľov.
Brexit, Clá, Donald Trump, Legislatíva, Obchod, Peter Pellegrini, Prezident, Správy, Str, Trump, Usa, Volkswagen, Vw
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia