Kia HabaNiro je úlet, ale má detail, ktorý chceme už dávno všetci. Uhádnete aký?

Nový crossover od značky KIA upúta pozornosť hneď z niekoľkých dôvodov.
Vydané  Text: 
[GALLERY id=29883] Vyzerá odvážne a obsahuje techniku, ktorá sa stáva istou budúcnosťou automobilového sveta. KIA HabaNiro je neprekvapivo štúdia automobilu, ktorý sa jedného dňa možno objaví v showroomoch predajcov. Dnes je však v prvom rade ukážkou toho, ako by mohli vyzerať autá budúcnosti a akú by mali obsahovať techniku. Dejiskom premiéry automobilu je autosalón v New Yorku, na ktorom značka KIA predstavila aj ešte ostrejšiu verziu športového liftbacku – STINGER GTS. **HabaNiro je crossover s elektrickým pohonom**, akumulátorom schopným poháňať vozidlo na trase dlhej 482 kilometrov a excentrickým dizajnom dverí. Tie sa otvárajú vyklápaním smerom nahor, čo na jednej strane vyzerá efektne, ale po praktickej stránke sú takéto riešenia nevhodné na každodenné používanie.
Aj to ale KIA čiastočne doriešila, dvere sa zatvárajú plne automaticky, aby sa vodič a pasažieri nemuseli naťahovať za madlami dverí, ktoré sú vysoko nad ich hlavami. Nevýhodou tohto riešenia však stále ostáva skutočnosť, že vyklápanie nahor nemá menšie priestorové nároky na navyše môže spôsobovať problémy pri parkovaní v podzemných parkovacích domoch s nízkymi stropmi alebo priznaným ventilačným potrubím. Naopak, čo je na projektovej štúdii Habaniro praktickí, sú **predné a zadné nájazdové uhly**. A že sú priam famózne, o tom svedčia nasledovné čísla: Predný nájazdový uhol dosahuje približne 35° a zadný nájazdový uhol takmer 40°!
To sú veľmi pôsobivé hodnoty. Len pre zaujímavosť, napríklad Hyundai Kona má predný a zadný nájazdový uhol 16 a 29 stupňov, čo sú tiež zaujímavé čísla, ale Kia Habaniro prekonáva aj tie. Prekonáva dokonca aj taký extrémny pick-up, akým je Nissan Navara, kde je predný nájazdový uhol 32 stupňov, zadný 25 a prejazdový dosahuje 22,2 stupňov. Ak sa niekto pýta na **zmysel crossoverov**, keď v skutočnosti nie sú ani väčšie a ani komfortnejšie ako kombi, toto je správna odpoveď: majú potenciál mať výrazne väčšie nájazdové uhly a tým pádom aj viac bezpečných možností na zaparkovanie. Automobil KIA HabaNiro bol navrhnutý v Severnej Amerike, stojí na 20-palcových diskoch kolies, má byť schopný plne autonómnej jazdy a vďaka technológii Real-time Emotion Adaptive Driving (R.E.A.D.) **vie komunikovať s pasažiermi** v závislosti od toho, akú majú práve náladu a v akom sú rozpoložení. Ak bude vodič hladní, auto ho môže nasmerovať k najbližšej reštaurácii.
Nápadnou kuriozitou sú **chýbajúce spätné zrkadlá**. Auto pracuje s unikátnou koncepčnou technológiou s názvom Eye Tracking System (ETS), ktorá sleduje pohyb očí vodiča na obrovskom čelnom displeji zobrazí obraz zo spätných kamier iba vtedy, keď ho vodič potrebuje.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia