Ktoré auto je najrýchlejšie, najľahšie či najekologickejšie? Pozrite si výber tých najlepších:

Auto motor a šport každý týždeň zisťuje stovky dát pri testoch a meraniach spotreby. Tým kŕmi svoju databázu, ktorá tvorí podklady na testy. Po uplynutí roka 2018 redaktori v databáze vyhľadali najlepšie modely, ktoré podrobili meraniam.
Vydané  Text: 

LAMBORGHINI HURACÁN PERFORMANTE – Najlepšia akcelerácia

Najšportovejšia verzia malého Lamborghini vystrelí za 2,7 sekundy z miesta na tempo 100 km/h – rekord! Pri optimálnom rozjazde spojka Haldex pohonu Performante (na obrázku technická schéma) prenesie približne 15 percent krútiaceho momentu na prednú nápravu, maximálne 550 Nm. Tým nie je myslený krútiaci moment na kľukovom hriadeli (600 Nm), ale krútiaci moment sprevodovaný cez prevodovku. Diferenciál prednej nápravy krútiaci moment ďalej sprevoduje a rozdelí na každé z predných kolies. Na každé predné koleso Performante pri rozjazde v skutočnosti pôsobí až do 750 Nm.

MCLAREN 720S – Najlepšia akcelerácia s pohonom zadných kolies

Hoci McLaren 720S má poháňané iba zadné kolesá, na tempo 100 akceleruje skoro tak rýchlo ako Lamborghini – za 2,8 sekundy. Koncepčne vzaté by mal byť 720S oproti talianskej štvorkolke v nevýhode, navyše so svojimi cestnými pneumatikami Pirelli P Zero Corsa nevyužíva všetky výdobytku gumárskej technológie v zmysle extrémnej špecifi kácie ako Huracán. Prečo 720S napriek tomu štartuje tak vehementne? Anglickým konštruktérom sa podarilo rozjazdovú automatiku Launch Control ešte lepšie vyladiť na krútiaci moment motora; iba to im umožňuje optimálne ho preniesť na cestu. A – nijaké pravidlo nie je bez výnimky – McLaren má pri štarte z miesta výhodu výrazne nižšej hmotnosti. Vďaka karbónovému monokoku má 720S o 170 kilogramov menšiu hmotnosť ako Performante s rámom vyrobeným prevažne z hliníka.

HONDA CIVIC TYPE R – Najlepšia akcelerácia s pohonom predných kolies

Civic Type R zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. To je úctyhodná hodnota, lebo autá s predným pohonom sú nevýhodné na dosahovanie špičkových časov. Pri akcelerácii sa dynamicky odľahčuje predná náprava. Pre toto kontraproduktívne rozloženie hmotnosti na nápravy auto s predným pohonom pri štarte bojuje s prešmykovaním predných kolies. Športová Honda má aj ďalšiu principiálnu nevýhodu: má manuálnu prevodovku bez rozjazdovej automatiky Launch Control. Jediným pomocníkom je manuálny samosvorný diferenciál. Pre perfektný rozjazd je rozhodujúce optimálne uvoľniť spojku pri vhodných otáčkach a podľa možnosti rýchlo preradiť z prvého na druhý stupeň.

CHEVROLET CORVETTE Z06 – Najlepšie brzdenie zo všetkých

Keď vodič Corvette pri tempe 100 plnou silou stúpi na brzdový pedál, športové kupé zastane už po 30,5 metra – samozrejme, za predpokladu, že sa nachádza na suchom asfalte s drsným povrchom. Hodnota trenia cesty totiž výrazne prispieva k výsledku a na testovacích a pretekových tratiach je zvlášť vysoká. Pri optimálnych podmienkach potom Z06 spomaľuje intenzitou 12,65 m/s2. Alebo trocha zrozumiteľnejšie – s 1,3 G. Teda 1,3-krát silnejšie ako by pôsobila zemská príťažlivosť (1 G).

LAMBORGHINI URUS – Najlepšie zrýchľujúce SUV

Lamborghini Urus dokáže svoje mohutné telo vyšvihnúť za 3,2 sekundy na tempo 100 – rýchlejšie to v súčasnosti nedokáže nijaké iné SUV. Pritom pohnúť z miesta 2 246 kilogramov, sa už približuje k hrdinskému činu. Pomáha mu pri tom motor V8 biturbo s výkonom 478 kW (650 k), pohon všetkých kolies a rovnako ako pri kupé Huracán rafi novaná stratégia rozjazdu, ako aj malý súcit so zúčastnenými ozubenými kolesami.

HYUNDAI I20 – Najlepšie brzdiaci ekomodel

Hyundai i20 1.0 T-GDI v rebríčku najlepšie brzdiacich malých áut obsadzuje piatu priečku, no ako jediný z hitparády jazdí na pneumatikách s nízkym valivým odporom, ktoré sa nevyznačujú zvlášť veľkou priľnavosťou. Napriek tomu malý Hyundai z rýchlosti 100 km/h nebrzdí oveľa horšie ako konkurenti so športovou zmesou gumy a zastaví už po 34,8 metra.

MERCEDES C 200 – Najčistejšie výfukové plyny

Na určenie najčistejšieho modelu slúži kombinované hodnotenie z troch faktorov: emisia oxidu uhličitého – teda reálna spotreba paliva, oxidy dusíka a tuhé častice vo výfukových plynoch. Mnohí by v tejto súvislosti tipovali na malé auto, no najnáročnejšiu techniku čistenia výfukových plynov (v súčasnosti) možno nájsť až v drahších modeloch kompaktnej a strednej triedy. Oxidy dusíka a tuhé častice, ktoré v reálnej premávke obsahujú výfukové plyny limuzíny Mercedes C 200 sú, zjednodušene povedané – tesne nad hranicou merateľnosti. Štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,5 litra a prepĺňaním turbodúchadlom dosahuje úctyhodný výkon 135 kW (183 k), vďaka rafi novanej stratégii vstrekovania (takmer) neprodukuje oxidy dusíka a tuhé častice príkladne čistí fi ltrom.

SUZUKI CELERIO – Najľahší model

Je jasné, že medzi najľahšími modelmi sú hlavne malé autá. Karoséria patrí k najťažším komponentom vozidla. Pritom je však zaujímavé, že Suzuki Celerio na prvom mieste je štvormiestne a je takmer o 80 kilogramov ľahšie ako dvojmiestny Smart Fortwo. Dokonca (nepatrne) ľahší ako Smart je aj Lotus Elise 250 na štvrtom mieste s hmotnosťou 918 kilogramov. To je zvláštnosť, lebo dnešné športové autá sú čoraz ťažšie.







Inzercia

Inzercia