Kedy prezuť na letné pneumatiky? Toto by ste mali vedieť!
Slovenskí vodiči sú disciplinovaní. S prezúvaním sa nezvyknú uponáhľať a čakajú na dobré počasie. Počas terénneho prieskumu malo v polovici apríla 2018 letné plášte 70 % motoristov
Vydané Text: Tlačový servis
Obľubu používania zimných plášťov aj v lete potvrdzuje tiež minuloročný terénny prieskum Continental „Vizion Zero“, počas ktorého sa zistilo, že na letné plášte má v polovici apríla prezutých len okolo 70 % vodičov. Veľká časť motoristov sa počas leta snaží „dojazdiť“ zimné pneumatiky, ktoré majú hĺbku dezénu menšiu ako 3 milimetre a nemôžu ich tak použiť pri nadchádzajúcej zimnej sezóne. Podľa prieskumu to mal v úmysle každý deviaty vodič. „Problém s opotrebovanými pneumatikami slovenskí vodiči riešia pragmaticky a snaží sa ich, dojazdiť počas letnej sezóny. V tomto prípade je potrebná väčšia obozretnosť, pretože **zimná pneumatika má väčšinou dlhšiu brzdnú dráhu, horšie bočné vedenie a vyššiu hlučnosť.** Hlavne pri dlhých cestách by mali vodiči zvážiť, či už nie je čas prezuť na letné plášte,“ uvádza Juraj Ižvolt riaditeľ divízie marketing Barum Continental s.r.o.
Stále obľúbená je u nás výmena pneumatík svojpomocne. To potvrdilo viacero prieskumov, v ktorých zhruba rovnaké množstvo (takmer 40 % respondentov ) deklaruje prezúvanie vo vlastnej réžii. „Pri výmene pneumatík svojpomocne je dôležité poznať základné pravidlá. Z dôvodu bezpečnosti obúvajte pneumatiky s menšou hĺbkou dezénu vždy na prednú nápravu. **Dávajte na všetky štyri kolesá rovnaký plášť, poprípade dva rovnaké na jednu nápravu. Nezabudnite skontrolovať tlak v pneumatikách a geometriu vozidla, ktorá ovplyvňuje jazdu, ale aj životnosť pneumatík.** Ak si chcete byť istí, že má vaše vozidlo správne prezutie, určite radšej odporúčame vyhľadať špecialistu,“ radí Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Barum Continental s.r.o.
Orientujte sa podľa 7 °C
Správny moment, kedy prezuť zimné pneumatiky na letné, je veľmi diskutovaná téma. Ako orientačné môžete brať „pravidlo“ 7 ° C, teda prezuť až vo chvíli, kedy teploty dlhodobo neklesajú pod 7 ° C. „Letné a zimné pneumatiky sú vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú inak na rôznych typoch povrchu. Vždy je potrebné brať do úvahy komplexný výkon pneumatiky. **Odporúčam neprezúvať plášte hneď, ako z vozovky zmizne sneh, prekvapiť vás môže aj ranná námraza,“ podotýka Juraj Ižvolt.** „Som rád, že v našich prieskumoch sa vodiči ukázali ako disciplinovaní a viac prezúvajú až v druhej polovici apríla, kedy už je počasie pre letné pneumatiky optimálny,“ doplnil.
Jeho slová potvrdzujú aj štatistiky vyhľadávania kľúčových slov na internete. Podľa nich je najväčší záujem o prezúvanie pneumatík na letné zhruba od polovice marca do polovice apríla, avšak samozrejme v závislosti od počasia. S tým korešponduje aj vyťaženosť servisov. Všeobecne je letná sezóna považovaná za „pozvoľnejšiu“, pretože prezutie na letné pneumatiky nie je pre vodiča tak stresujúce ako prezúvanie na zimné.
Pneumatiky na celý rok
Celoročné pneumatiky zatiaľ v našich krajinách príliš obľúbené nie sú. Podľa štatistík na nich jazdí veľmi málo slovenských vodičov, len okolo 1 – 3 % v závislosti od sezóny. **Pritom celoročné pneumatiky sú ideálne pre vodičov, ktorí jazdia málo, prevažne v udržiavaných mestských aglomeráciách, v rovinatých krajinách, ktorí v prípade nečakanej snehovej nádielky nemusia nutne na cesty vyraziť.**
Pre týchto vodičov môže byť použitie celosezónnych pneumatík ekonomickou voľbou, ktorá je určite lepšia ako použitie zimných pneumatík v lete. Ekonomická je rovno z dvoch dôvodov: spotrebujú len jednu sadu pneumatík / diskov a ušetria za návštevy pneuservisov počas sezónneho prezúvania. „Podiel vodičov na celoročných pneumatikách je u nás zatiaľ zanedbateľný, ale pomaly rastie. Tento typ plášťov má isté ekonomické výhody, ale pre vodiča **môže pred zimou nastať problém čo so sadou pneumatík, ktoré majú hĺbku dezénu nižšia ako 3 milimetre.** V takom prípade im neostane nič iné, než si zaobstarať ďalšiu sadu plášťov,“ upozorňuje Juraj Ižvolt.
Inzercia