Internetom sa aktuálne šíria správy o tom, že v Európskej únii bude platiť nové obmedzenie pre osobnú automobilovú dopravu a zavádzajú sa nové prvky základnej výbavy.
Nové automobily predávané v Európe by mali byť povinne vybavené elektronickým obmedzovačom rýchlosti a ďalšími funkciami, ktoré zvýšia bezpečnosť na cestách i parkoviskách.
V súčasnosti sú maximálne rýchlosti automobilov elektronicky obmedzované na 250 km/h, avšak mnohé osobné automobily bez športového vyladenia nedosahujú ani 200 km/h. Častokrát je to iba okolo 180 km/h. Problém môžu mať skôr ľudia, ktorí oceňujú vlastnosti športovo vyladených automobilov a došlo by k radikálnemu obmedzeniu zo súčasnej maximálnej rýchlosti, prípadne by sa kládol dôraz na dodržiavanie max. povolenej rýchlosti platnej v danom úseku.
Princípom technológie obmedzovača ISA je, že cez systém kamier a GPS softvér načíta údaje o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku a elektronika obmedzí výkon motora tak, aby vodič nemal možnosť jazdiť príliš rýchlo. Ako sa to prejaví v praxi, o tom zatiaľ môžeme špekulovať.
Mimo špecializovaných okruhov a uzatvorených komunikácií síce ani športové vozidlá nemôžu jazdiť rýchlejšie ako 130, 90, resp. 50 km/h, ale napríklad v Nemecku sú zavedené úseky diaľníc bez rýchlostného limitu. Ak by nové obmedzovače boli nastavené napríklad na 220 km/h, žiadny automobil by nemohol túto rýchlosť presiahnuť ani na diaľnici bez rýchlostného limitu.
Európsky parlament avizuje, že povinnosť inštalovať nový obmedzovač rýchlosti zavedie do roku 2022 a do roku 2024 vstúpi do platnosti nariadenie o rozšírenej bezpečnostnej základnej výbave automobilov.
Jedná sa o nasledovné bezpečnostné prvky:
– inteligentné obmedzovanie rýchlosti automobilu ISA
– pokročilé automatické núdzové brzdenie
– systémy varovania pri opustení jazdného pruhu
– zabudovaný detektor dychu proti riadeniu vozidla pod vplyvom alkoholu
– varovanie pred únavou vodiča
– pokročilé varovanie pred rozptýlením pozornosti vodiča
– signalizácia núdzového zastavenia
– cúvacia kamera alebo detekčný systém pri cúvaní
– záznamové riešenie udalostí
Prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti je údajne zodpovedných za 30 percent smrteľných dopravných nehôd, respektíve v uvedených 30 percentách incidentov zohrala rýchlosť významnú úlohu.
Pre automobilky budú novinky znamenať väčšie investície, čo sa očakávane premietne aj do koncových cien cenovo dostupných automobilov.