Spoznajte pohon Škoda BlueDrive. Zrejme ste s ním už jazdili a ani o tom neviete.
Škoda kombinuje elektrický s naftovým pohonom už dávno.
Vydané Text: Erik Stríž
Trolejbusy a elektrické autobusy od Škody sú vyrábané spoločne s poľskou značkou Solaris, električky sa predávajú ako Forcity (Classic, Smart, Plus a Alfa) a Elektra, najnovšie súpravy metra nesú názov NěVa a Škoda uvádza, že ich vyvinula v spolupráci s ruskou spoločnosťou Vagonmaš sídliacou v Petrohrade.
Jedným z produktov Škody Electric, ktorá má zdôraznenie elektrifikácie logo upravené do modrej farby, je aj pohon BlueDrive. Jedná sa o elektrický systém pohonu veľkých dopravných prostriedkov, ktorý je škálovateľný a upraviteľný podľa potreby daného zákazníka.
### Naftový hybrid nie je pre Škodu žiadnou novinkou
O detailoch pohonu BlueDrive sa na internete dozviete pomerne málo informácií, podrobnosti sú určené pre obchodných partnerov a vlastnosti systému sú dolaďované podľa ich potrieb. Vieme však napríklad to, že moderné trojlejbusy značky Škoda Solaris sú dodávané s elektrickým pohonom doplneným o batériovú sadu, ktorá umožňuje až štvorkilomerovú jazdu trojlejbusu aj bez kontaktu s elektrickým vedením. Áno, v porovnaní s takým osobným automobilom – plug-in hybridom je to veľmi malé číslo, ale je potrebné uvedomiť si, že celková hmotnosť takéhoto trolejbusu dosahuje 28 000 kilogramov.
Maximálny výkon pohonného systému Škoda BlueDrive v 12-metrových trolejbusoch je 160 kW (214 k), pričom v 18-metrových verziách sa používa výkonnejší motor s max. výkonom 250 kW (335 k). Rekuperácia energie pri brzdení dosahuje účinnosť 15 až 30 percent.
### Maximálna rýchlosť je prekvapivo nízka
V Bratislave či Banskej Bystrici sa môžete povoziť napríklad na trojlebusoch Škoda 30 Tr SOR s dĺžkou 12 metrov, ktorých pohonný systém Škoda BlueDrive disponuje max. výkonom 160 kW (214 k), max. rýchlosťou 65 až 70 km/h.
Motor Škoda 4 ML 3444 K/4 je štvorpólový asynchrónny, má externé chladenie a napája sa napätím 600 / 750 V s jednosmerným prúdom. Riadiaca jednotka obsahuje mikroprocesorom riadený napäťový menič s rekuperáciou. Ak by vás zaujímali aj ďalšie detaily, vedzte, že pohotovostná hmotnosť 12-metrového trojlejbusu je minimálne 10 200 kg, max. hmotnosť dosahuje 17 300 až 17 550 kg.
Verzia s hybridným pohonom je vybavená aj naftovým štvorvalcovým motorom Iveco NEF N40ENT s max. výkonom 118 kW (158 k). Okrem toho sa naftovoelektrické verzie predávajú aj vo výkonnostných verziách naftového motora 50 a 80 kW.
Takmer 19 metrov dlhý trojlejbus Škoda 31 Tr SOR má max. výkon elektromora 250 kW (335 k), trojfázový asynchrónny motor Škoda Electric 2 ML 3846 K/6, pohotovostnú hmotnosť 16 000 kg a celkovú hmotnosť 27 330 až 27 500 kg. Napriek výrazne vyššiemu výkonu tohto motora v porovnaní s tým v 12-metrovej verzii umožňuje jazdu rýchlosťou nanajvýš 65 – 70 km/h.
**Električky sú ale úplne iná káva**. Napríklad Škoda Forcity Plus, ktorú môžete vidieť v Bratislave, má pohon s maximálnym výkonom 480 (643 k) až 1 200 kW (1 609 k), max. rýchlosť 80 km/h a šialený max. krútiaci moment až **400 kNm**, teda 400 000 Nm!
Zdroje:
https://www.skoda.cz/en/products/trolleybuses/
https://imhd.sk/bb/vehicles/17/Trolleybuses
http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=9672
Fotografie: Škoda Electric, IMHD
Doprava, Elektromobil, Erik Striz, Ev, Mhd, Škoda, Škoda Bluedrive, Skoda Electric, Str, Trojlejbus, Verejna Doprava
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia