Lexus bude mať vlastné samojazdiace auto už budúci rok

Možno už na budúci rok sa na cestách objaví prvé vozidlo Lexus schopné autonómnej jazdy. Mohla by to byť vlajková limuzína japonskej značky – model LS.
Vydané  Text: 
Na januárovom veľtrhu spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas predstavila Toyota experimentálne vozidlo TRI-P4 vybudované na novom Lexuse LS 500h. Nejde o prvé pohyblivé laboratórium značky Lexus z dielne inštitútu Toyota Research Institute, ktorý sa venuje autonómnym vozidlám. Najnovšia konštrukcia získala dodatočné kamery monitorujúce okolie na bokoch, dva snímače obrazu nasmerované dopredu a dozadu a vylepšený radarový systém. ### Debut na olympiáde v Tokiu? Je veľmi pravdepodobné, že práve Lexus LS sa stane prvým automobilom nasadeným v živej cestnej premávke, v ktorom budú použité riešenia vyvinuté TRI. Vozidlo by mohlo debutovať pri príležitosti Letných olympijských hier 2020 v Tokiu, ktorých hlavným sponzorom je spoločnosť Toyota. Treba však poznamenať, že na začiatku bude ponúkať režim autonómnej jazdy výlučne na diaľniciach – umožní to systém **Highway Teammate**, ktorý bol vyvinutý japonským výrobcom.
### Rozhoduje cena Nie je náhoda, že práve Lexus LS vytipovali ako prvé auto, ktoré dostane tento vyspelý systém. A dôvodom nie je iba to, že limuzínu už inžinieri dôverne poznajú. Rozhodujúcim faktorom je cena – použitie modernej elektroniky a dodatočných kamier, lidarov a radarov zvyšuje náklady výroby auta, čo je menej citeľné v prípade veľkého, luxusného sadanu ako v prípade populárneho kompaktu. Tým skôr, že model LS môže byť už teraz vybavený celým radom systémov, ktoré do veľkej miery nahrádzajú vodiča – **systém aktívneho obchádzania prekážok na ceste** a monitorujúci pohyblivé prekážky za vozidlom, v priečnom smere počas zaraďovania sa do cestnej premávky alebo asistenta sledovania jazdného pruhu. Znižovanie nákladov výroby autonómnych vozidiel je jednou z najväčších výziev, ktorú inžinieri riešia. ### Superpočítač na kolesách Za uvádzanie vyspelých technológií na trh zodpovedá výskumný inštitút Toyota Research Institute – Advanced Development, ktorý spoločnosť Toyota založila pred necelým rokom. Jeho hlavnou úlohou je vyvinúť vhodný softvér, ktorý bude koordinovať prácu všetkých systémov potrebných na bezpečnú jazdu bez účasti vodiča. ,,Prototypy a predprodukčné vozidlá, ktoré stavia TRI-AD, budú najinteligentnejšími superpočítačmi na kolesách”, hovorí **James Kuffner**, riaditeľ TRI-AD, citovaný portálom Automotive News Europe. Pre Kuffnera je vývoj takejto technológie a jej uvedenie na trh výsledkom porovnateľným s letom na Mesiac.
### Japonské Silicon Valley V súčasnosti pracuje v inštitúte Toyota Research Institute – Advanced Development približne 500 zamestnancov, ktorí sa zameriavajú na vytvorenie autonómnych vozidiel. V budúcnosti sa má ich počet zdvojnásobť. Aj keď okolo 80 % zamestnancov tvoria Japonci, v tokijskej centrále sa hovorí po anglicky. Pracujú tu aj ľudia, ktorí začínali svoju kariéru v Silicon Valley a pracovali pre firmy ako Google alebo Netflix. Nikos Michalakis, ktorý kedysi programoval pre slávneho amerického producenta videí, hovorí, že cieľom je zaviesť vo firme spôsob myslenia typický pre slávny kalifornský Silicon Valley, ktorý je synonymom úspechu a bohatstva. TRI-AD plánuje aj vytvorenie tzv. Software Dojo, internej školy programátorstva pre zamestnancov.







Inzercia

Inzercia