Volvo obmedzí rýchlosť áut na 180 km/h: zisťovali sme podrobnosti a ako sa novinka dotkne Slovenska

Kedy bude nové obmedzenie platné na Slovensku a bude sa dať bezpečnostná funkcia deaktivovať?
Vydané  Text: 
Automobilová bezpečnosť je už dlhé desaťročia rovnako významnou témou ako dosahovanie čo najvyšších výkonov, rýchlostí a účinností spaľovacích motorov. Vďaka apelu verejnosti, automobilových spoločností, medzinárodných autorít a konkurenčnému tlaku dnes máme v štandardnej výbave áut bezpečnostné pásy, airbagy, stabilizačné systémy, brzdové systémy ABS, senzory tlaku v pneumatikách a mnoho ďalšieho. Aj tie cenovo dostupnejšie automobily prichádzajú s funkciami automatického núdzového brzdenia, sledovania mŕtveho uhla či s asistentom jazdy v pruhu. Prítomnosť týchto technológií v aute prakticky bez výnimky oceňujeme, dokonca aj niekdajší zarytí odporcovia bezpečnostných pásov si ich dnes ochotne zapínajú. Lenže nie každá nová technológia sa musí hneď stretnúť s pozitívnym prijatím verejnosti. Napríklad najnovší krok automobilky Volvo môže v niektorých ľuďoch vzbudzovať kritické poznámky či dokonca nepochopenie. Obmedziť rýchlosť osobných automobilov na maximálne 180 km/h je kontroverzné rozhodnutie, ako to ale býva vždy, namiesto sťažovania by sme sa mali nad touto novinkou zamyslieť a vypočuť si argumenty, prečo k jej zavedeniu dochádza.
Pýtali sme sa priamo vo Volve, prečo automobilka prijala takéto opatrenie, kedy vstúpi do platnosti, či bude možné elektronický obmedzovač rýchlosti vypínať a či sa dotkne aj športovo vyladených verzií modelov. Na naše otázky odpovedal PR špecialista značky Volvo, **Peter Šatka** zo spoločnosti T.O.P. AUTO Slovakia, a.s. **Aké boli najvýznamnejšie argumenty k rozhodnutiu o obmedzení max. rýchlosti vozidiel Volvo na 180 km/h?** Volvo Cars sa zaviazalo vo svojom programe Vision 2020, že od roku 2020 v nových vozidlách Volvo nikto neumrie a ani sa vážne nezraní. Dôležitou súčasťou tohto programu však nie sú len bezpečnostné a asistenčné technológie, ale aj správanie sa vodičov pri šoférovaní. Žiaľ, jednou z hlavných príčin dopravných nehôd v súčasnosti je aj prekračovanie maximálnej rýchlosti. Preto sa značka Volvo rozhodla obmedziť maximálnu rýchlosť na 180 km/h. **Kedy je naplánované uvedenie nového rýchlostného obmedzenia do praxe v zahraničí a kedy na Slovensku?** Rýchlostné obmedzenie v nových autách sa uvedie rovnako vo svete, ako aj na Slovensku a počíta sa s ním od roku 2020. **Neobáva sa Volvo „straty“ skupiny zákazníkov, ktorí by mohli mať pocit, že budú po novom obmedzovaní vlastným autom?** Volvo vždy zákazníci vnímali v automobilovom svete ako synonymum pre bezpečnosť a tento krok má za cieľ bezpečnosť ešte o niečo viac zvýšiť, preto si nemyslím, že príde k ich enormnej strate. **Bude sa obmedzenie max. rýchlosti týkať všetkých modelov? Napríklad aj takého S90 T6 R design s doterajšou max. rýchlosťou 250 km/h?** V súčasnej dobe nie sú známe žiadne výnimky z tohto pripravovaného plánu. **Bude sa novinka týkať aj už predaných modelov? Respektíve bude mať majiteľ vozidla Volvo možnosť prísť do servisu a aktualizovať jeho softvér v zmysle uvedeného?** Dané obmedzenie by sa malo týkať len nových vozidiel vyrobených od roku 2020. Bližšie informácie čo sa týka aktualizácií starších modelov zatiaľ k dispozícii nie sú. **Bude možné elektronické obmedzenie rýchlosti deaktivovať, resp. úplne vypnúť?** Nie, takéto deaktivovanie pravdepodobne nebude možné. **Môžeme v blízkej budúcnosti od Volva očakávať ďalšie podobné kroky, ktoré budú postupne napĺňať stratégiu s cieľom nulovej úmrtnosti? Ak áno, viete prosím prezradiť, o aké kroky sa bude jednať?** Volvo pripravuje ďalšie bezpečnostné opatrenia ohľadne šoférovania pod vplyvom omamných látok alebo rozptyľovania pozornosti vodiča počas jazdy. Bližšie informácie zatiaľ k tomu nemáme. *Za odpovede ďakujeme.*

Volvo chce vyrábať autá z recyklovaných plastov. A to je len začiatok!

Spoločnosť Volvo Cars tiež nabáda dodávateľov automobilového priemyselného odvetvia, aby bližšie spolupracovali s výrobcami automobilov na vývoji ďalšej generácie komponentov, ktoré budú čo najviac prispievať k trvalo udržateľnému rozvoju, najmä pokiaľ ide o to, aby obsahovali viac recyklovaných plastov. **Na dôkaz uskutočniteľnosti tejto ambície spoločnosť v lete predstavila špeciálne skonštruovanú verziu svojho SUV XC60 T8 s technológiou... Prečítať celé




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia