EXKLUZÍVNE: Ako prví na Slovensku sme videli nové Porsche Cayenne Coupé!

Na našom webe autoviny.sk ste si už od začiatku marca mohli prečítať o pripravovanej karosárskej verzii kupé, ktorá má obohatiť modelový rad Porsche Cayenne. Už ju môžeme oficiálne potvrdiť. Boli sme sa pozrieť, ako auto vyzerá naživo a na vlastnej koži sme zistili, ako sa v ňom sedí.
Vydané  Text: 
Vyzerá to tak, že predaje vozidiel, ktoré kombinujú schopnosti SUV s karosériou typu kupé, sú dostatočne zaujímavé na to, aby sa do tejto kategórie pozrela aj značka Porsche. Jej model Cayenne patrí medzi odborníkmi za najlepšie jazdiace SUV. Vďačí za to výkonným motorom, do detailu vyladenému podvozku a technike, ktorá využíva tie najnovšie vymoženosti. Ako nám povedali konštruktéri vozidla, nad verziou kupé **rozmýšľali už dávnejšie**. No aktuálna generácia Porsche Cayenne ich svojou technikou a jazdnými vlastnosťami presvedčila natoľko, že už nebolo nad čím váhať. Do práce sa pustili najmä dizajnéri a **odborníci na aerodynamiku**. Technika pod kapotou zostáva rovnaká ako v prípade Porsche Cayenne.
Zmeny sú dosť výrazné a začínajú sa predným stĺpikom, ktorý drží strechu. Ten dostal ostrejší sklon, čo ocení aj aerodynamika. **Strecha je o 20 mm nižšie** a zároveň začína aj skôr klesať smerom dozadu. Zadné partie sú úplne nové a môžeme bez zveličenia povedať, že určite pritiahnu mnoho pozornosti. Napríklad aj tým, že zadné blatníky sa rozšírili o 18 mm, takže pôsobia ešte výraznejšie a svalnatejšie. Zmenou je aj premiestnenie evidenčného čísla do spodnej časti zadného nárazníka, čo má vozidlo opticky ešte viac priblížiť k vozovke.
Začnime strešným spojlerom – ten má svoju pevnú polohu a slúži na smerovanie obtekajúceho vzduchu na spojler umiestnený na veku batožinového priestoru. Okrem toho vizuálne ohraničuje líniu strechy. A keď hovoríme o spojleri na veku batožinového priestoru, musíme povedať, že predstavuje zaujímavú inováciu v automobilovom priemysle. Prvý raz medzi vozidlami typu SUV totiž tvorí súčasť aktívnej aerodynamiky. To znamená, že pri rýchlosti nad 90 km/h sa vysunie o **135 mm** a vytvára prítlak na zadnú nápravu.
Keďže model Cayenne Coupé dostal novú strechu, rozhodli sa konštruktéri, že zákazníkom ponúknu na výber z dvoch možností toho, čo budú mať nad hlavou. Buď strechu s veľkým pevným **panoramatickým oknom**, ktoré môže vysokým vodičom uberať miesto na hlavu, alternatívou je **karbónová strecha** s atraktívne vyzerajúcim znížením v stredovej časti. Práve karbónová strecha vytvára nad hlavami posádky dostatok priestoru a prispieva k vzdušnému pocitu.
A zostaňme ešte chvíľu pri zadných partiách vozidla. Pocit stiesnenosti nebudete mať ani pod klesajúcou líniou strechy. Bránia tomu nižšie ukotvené zadné sedadlá. Oproti štandardnej verzii sa nachádzajú o 30 mm nižšie, takže ani kolená nezvierajú uhol, ktorý by sa dal označiť ako nepríjemný. Skôr naopak. Pokiaľ nemeriate 190 cm, nájdete si svoju pohodlnú polohu na cestovanie na dlhé trate aj na zadných sedadlách. Nebolo by to Porsche, ak by aj v tomto prípade nedávalo na výber, tentoraz dokonca bez príplatku. **Cayenne Coupé** sa štandardne dodáva s dvoma samostatnými športovými sedadlami, stačí však povedať a dostanete namiesto nich štandardnú lavicu s troma miestami na sedenie.
**Praktická stránka modelu Caynne Coupé** vôbec neutrpela. Skôr naopak. Môže sa pochváliť vlastnosťami, ktoré v tomto segmente vôbec nie sú samozrejmé. Objem batožinového priestoru s hodnotou **625 až 1 540 dm3** (Cayenne Coupé Turbo 600 – 1 510 dm3) je iba začiatkom. K tomu si pripočítajte možnosť umiestniť na strechu strešné nosiče či zapriahnuť za elektronicky vysúvateľné ťažné zariadenie auta brzdený príves s hmotnosťou až do 3 500 kg. A to sa už dostávame do oblasti, kde sa pohybujú milovníci koní či jácht, ktorí si svoje záľuby radi ťahajú za sebou.
Pre záujemcov o ďalšie úpravy podľa vlastného štýlu má Porsche pripravených viacero možností. Napríklad v podobe balíkov odľahčených prvkov. Tie zahŕňajú aj **22-palcové odľahčené disky kolies** z ľahkých zliatin, stredy sedadiel so vzorom šachovnice, prípadne kohútej stopy, **karbónové a alkantarové doplnky** a pre verziu Turbo aj športový výfukový systém. A kedy príde na náš trh? Stačí počkať do leta. Ak ste na karosérii nenašli žiaden nápis, ktorý by označoval vozidlo ako Cayenne Coupé, vôbec nemusíte volať očnému. Hľadali sme ho tiež. **On tam vôbec nie je**. Wolfgang Butschek, zodpovedný za projekt Porsche Cayenne, nám povedal, že zámerne. Tvary zadnej časti vrátane okien sa hlásia k rodine Porsche a ikonickému modelu Porsche 911 tak intenzívne, že to má byť každému jasné na prvý pohľad. **Toto auto je kupé**. Porsche Cayenne Coupé.

Porsche Cayenne Coupe je oficiálne potvrdené! Aj s termínom spustenia predaja

SUV-kupé zo Stuttgartu bude konkurovať najmä výkonným verziám modelov BMW X6 a Mercedes-Benz GLE Coupe.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia