Nová zbraň na horiace autá uhasí oheň do 10 sekúnd – a bez dymu!

Nórska spoločnosť Bridgehill vytvorila špeciálnu prikrývku, ktorá dokáže s vysokou spoľahlivosťou zahasiť horiace auto a zamedziť šíreniu dymu. Celý proces pritom trvá iba niekoľko sekúnd.
Vydané  Text: 
Horiace autá možno nestrávame na cestách každý deň, ale hasiči by vedeli rozprávať svoje, každý rok na Slovensku zhoria desiatky áut. Niektoré sú zapálené úmyselne, iné v dôsledku poruchy, iné sa vznietia po dopravnej nehode. V každom prípade je potrebné všetky z nich uhasiť, pričom sa nejedná o jednoduchý proces. S významnou inováciou v hasení horiacich áut a vôbec horiacich predmetov s veľkosťou osobného automobilu prišla nórska spoločnosť s názvom Bridgehill, ktorej videá sa teraz šíria po internete. Ich koncept hasenia úplne vylučuje mokrú metódu, na úplné eliminovanie ohňa stačí špeciálna veľkoformátová prikrývka. Prikrývka je vyrobená z odolného materiálu, je tvárna a neprepúšťa ani dym. Stačí, aby ju školení pracovníci prehodili cez horiace auto a o všetko ostatné sa už postará fyzika. Prikrývka pre svoje prirodzené vlastnosti automobil dokonale prekryje tak, že oheň stratí prístup ku kyslíku. Týmto jednoduchým úkonom je možné viditeľný oheň zahasiť už do desiatich sekúnd, pričom na dokonalé uhasenie a odstránenie dymu je potrebných asi dvadsať minút. Znie to výborne a video s demonštráciou technológie je ešte pôsobivejšie. Úžasné je najmä to, že prikrývka je veľmi tvárna ohybná, dá sa prenášať v rolkách a jej rozbalenie trvá iba niekoľko desiatok sekúnd. Izolačná prikrývka údajne funguje dobre aj pri horiacich elektromobiloch, ktoré ešte nemajú vznietené batérie.

Naozaj elektromobily horia častejšie ako bežné autá? A prečo sa hasia ťažšie? Pozrime sa na fakty.

Tragédia zo švajčiarskeho tunela Monte-Ceneri, pri ktorej zahynul vodič Tesly Reinold Röhr (†48), opäť núti klásť otázky o bezpečnosti a horľavosti elektromobilov.

### Sú elektromobily náchylnejšie na vznietenie? Keď sa po havárii vznieti bežný automobil, zvyčajne tomu nevenujeme zvýšenú pozornosť. Keď sa však dočítame o tom, že horel elektromobil a dokonca v plameňoch zahynul človek, prirodzene sa začneme obávať o to, či je koncept elektromobility bezpečný. Podľa ADAC a Dekra sú vznietenia automobilov po nehode skôr výnimočné. Častejšie sú príčinou požiaru prechádzajúce technické nedostatky automobilov a nie samotný princíp ich funkčnosti. Stále je však primálo údajov na to, aby sa vydalo konečné vyhlásenie o tom, či elektrické autá horia rýchlejšie alebo menej rýchlo ako ich spaľovacie verzie. Isté je však jedno: Hlavnou príčinou požiaru vozidiel áut so spaľovacím motorom je elektronika: napríklad roztrhané káble. Pre auto motor a šport sa Friedhelm Bechtel, šéf hasičskej stanice v Augsburgu, vyjadril nasledovne: „Zatiaľ sme zasahovali iba v jednom prípade horiaceho elektromobilu.“ Na hasenie elektromobilov podľa jeho slov funguje aj obyčajná voda, avšak niektoré zo súčastí pri horení uvoľňujú kyslík, čo je takmer nemožné uhasiť v krátkom čase. „Horiaca bunka permanentne ohrieva susedné bunky, až kým sa tie tiež nerozhoria,“ dodáva. Túto reťazovú reakciu možno zastaviť neustálym prívalom chladnej vody, preto je hasenie horiacich elektromobilov časovo náročnejšie ako u konvenčných áut. Ďalej uvádza, že veľmi ťažké býva hasenie horčíka, ten hasiči dostali pod kontrolu špeciálnym hasiacim práškom.







Inzercia

Inzercia