Škoda Š 738 Favorit Coupé sľubovala lepšiu dynamiku a krásny dizajn

Favorit vo verzii kupé mohol zmeniť tvár našich ciest 90. rokov, namiesto toho sa stal takmer zabudnutou československo-talianskou spoluprácou.
Vydané  Text: 
Slávna Škoda Favorit bola ešte donedávna samozrejmou súčasťou našich ciest, tvorila ich charakter a typický obraz. Čas sa ale oklamať nedá, veď je to už 24 rokov, čo sa Favorit nevyrába! Takmer štvrťstoročie stačilo na to, aby bol Favorit z ciest vytlačený novšími Škodami a modelmi desiatok automobilových výrobcov, ktorí sa po prevrate udomácnili na československom trhu. Dnes vnímame Škodu Favorit ako automobil nižšej akosti, pretože bol typický nevyladenými detailmi a sparťanským interiérom. V čase svojej premiéry sa však stal stredobodom pozornosti a záujem o neho bol tak veľký, že automobilka sa musela vysporiadať s drasticky klesajúcim záujmom o zvyšné modely v dopredaji. Favorit bol totiž predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v roku 1987, výroba sa po peripetiách spustila v auguste 1988. Predčasné predstavenie novinky nebol správny krok, Škoda kvôli nemu prišla o veľké peniaze. O modely 105/120 ľudia prestali mať záujem, preto sa predaje museli spoliehať na dopyt v zahraničí, kde výrobca ponúkal modernizované verzie Š 135/136 GL s karosériou 105/120 s motorom z nového Favorita.
### Tri karosárske varianty Z našich ciest poznáme predovšetkým Favorit vo verzii hatchback, kombi Forman a pick-up, ale existuje prototyp verzie trojdverového kupé, na ktoré by motoristický svet rozhodne nemal zabudnúť. Dizajn pochádzal taktiež od talianskeho štúdia Stile Bertone z Caprie neďaleko Turína, ale československé automobilové závody si finálny prototyp napokon upravili podľa seba. Výrobca si nerobil ťažkú hlavu s prispôsobovaním podvozka, ten bol totožný s hatchbackom. Rázvor kolies dosahoval 2 450 mm, vpredu bol rozchod kolies 1 400 a vzadu 1 365 mm. Karoséria však bola odlišná, kupé bolo o 45 mm nižšie a o 15 mm dlhšie ako hatchback. Celkové vonkajšie rozmery tak dosahovali 3 830 × 1 620 ×1 370 mm.
Športovejší charakter automobilu mal byť predovšetkým vizuálny, po motorickej stránke sa Favorit Coupe nemal odlišovať od jeho ostatných verzií. Pôvodný zámer použiť atmosférický benzínový štvorvalec s max. výkonom 46 kW (62 k) a zdvihovým objemom 1,3 l by sa ale nestretol s pochopením verejnosti, preto sa tvorcovia Favoritu kupé rozhodli vybaviť ho výkonnejším benzínovým motorom s max. výkonom 76 koní s prísľubom lepšej dynamiky. Estetických zmien v porovnaní s hatchbackom bolo toľko, že Favorit skutočne vyzeral ako športové auto: chýbajúci zadný pár dverí bol nahradený takmer rovnou stenou karosérie, ktorej vrchná hrana bola v porovnaní s hranou predných dverí výrazne vyššia. Kľučky boli zakomponované do bočných hrán dverí, teda boli takmer neviditeľné. Bezrámové okná dverí pridávali Favoritu Coupe na hodnote. Okrem toho čelné okno zvieralo s rovinou ostrejší uhol ako pri hatchbacku a vozidlo stálo na 13-palcových hliníkových diskoch.
Škoda Favorit Coupe v múzeu (Zdroj: Wikimedia Commons, používateľ Alofok)
### Jeden funkčný kus Škoda Favorit Coupe sa mala začať vyrábať v roku 1993, teda v čase, keď už boli vyhotovené nielen skice, ale aj technológie a tiež pojazdný prototyp. Ten dnes môžete nájsť v múzeu Škoda v Mladej Boleslavi. Napriek tomu, že sa dizajn aj po zásahoch AZNP Mladá Boleslav páčil aj samotnému Bertonemu, problémom sa stali financie. Na trojdverové kupé skrátka nevystačili peniaze, minuli sa počas vývoja hatchbacku a kombi, preto jediným vyrobeným kusom Favorit Coupe ostáva jeho prototyp z apríla 1987.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia