Škoda Š 738 Favorit Coupé sľubovala lepšiu dynamiku a krásny dizajn
Favorit vo verzii kupé mohol zmeniť tvár našich ciest 90. rokov, namiesto toho sa stal takmer zabudnutou československo-talianskou spoluprácou.
Vydané Text: Erik Stríž
### Tri karosárske varianty Z našich ciest poznáme predovšetkým Favorit vo verzii hatchback, kombi Forman a pick-up, ale existuje prototyp verzie trojdverového kupé, na ktoré by motoristický svet rozhodne nemal zabudnúť. Dizajn pochádzal taktiež od talianskeho štúdia Stile Bertone z Caprie neďaleko Turína, ale československé automobilové závody si finálny prototyp napokon upravili podľa seba.
Výrobca si nerobil ťažkú hlavu s prispôsobovaním podvozka, ten bol totožný s hatchbackom. Rázvor kolies dosahoval 2 450 mm, vpredu bol rozchod kolies 1 400 a vzadu 1 365 mm. Karoséria však bola odlišná, kupé bolo o 45 mm nižšie a o 15 mm dlhšie ako hatchback. Celkové vonkajšie rozmery tak dosahovali 3 830 × 1 620 ×1 370 mm.
Športovejší charakter automobilu mal byť predovšetkým vizuálny, po motorickej stránke sa Favorit Coupe nemal odlišovať od jeho ostatných verzií. Pôvodný zámer použiť atmosférický benzínový štvorvalec s max. výkonom 46 kW (62 k) a zdvihovým objemom 1,3 l by sa ale nestretol s pochopením verejnosti, preto sa tvorcovia Favoritu kupé rozhodli vybaviť ho výkonnejším benzínovým motorom s max. výkonom 76 koní s prísľubom lepšej dynamiky.
Estetických zmien v porovnaní s hatchbackom bolo toľko, že Favorit skutočne vyzeral ako športové auto: chýbajúci zadný pár dverí bol nahradený takmer rovnou stenou karosérie, ktorej vrchná hrana bola v porovnaní s hranou predných dverí výrazne vyššia. Kľučky boli zakomponované do bočných hrán dverí, teda boli takmer neviditeľné. Bezrámové okná dverí pridávali Favoritu Coupe na hodnote. Okrem toho čelné okno zvieralo s rovinou ostrejší uhol ako pri hatchbacku a vozidlo stálo na 13-palcových hliníkových diskoch.
Škoda Favorit Coupe v múzeu (Zdroj: Wikimedia Commons, používateľ Alofok)
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia