Zaujímavý pokus má na svedomí nemenovaný majiteľ vozidla značky Renault, ktorého zaujímalo, čo sa stane s autom pri podradení na druhý prevodový stupeň pri 150 km/h. **Verte nám, po pozretí tohto videa budete s prevodovou pákou pracovať o niečo opatrnejšie.** Podobný omyl vás totiž môže pripraviť o motor, z ktorého zostane tak akurát veľká kopa štrotu.
Existuje pritom hneď niekoľko možných scenárov, ktoré môžu pri pretočení motora nastať. **Buď sa motor nezvládne dostatočne mazať a dôjde k jeho zadretiu, alebo nastane jav nazývaný aj ako „valve float“.** Vtedy sa ventil nestíha zatvárať dostatočne rýchlo, nekopíruje profil vačky a zostáva otvorený dlhšie, než je potrebné. Samotné znižovanie kompresie (a tým pádom aj výkonu) by až tak nevadilo, väčší problém nastáva, keď sa ventil nestihne vrátiť na svoje miesto včas a narazí do neho piest pri svojej spiatočnej ceste do hornej úvrati. **V takej chvíli sa môže ohnúť driek ventilu alebo sa môže vyraziť diera v pieste.**
**Možno sa teraz pýtate, prečo v tejto situácii nezasiahol obmedzovač alebo nejaké iné záchranné zariadenie,** ktoré by odpojilo prívod paliva skôr, než by otáčky dosiahli nebezpečných hodnôt. Táto teória však funguje len v prípade postupného zrýchľovania na konkrétnom prevodovom stupni. Ak sa napríklad na štvorke dostanete k červenému poľu, obmedzovač vás zabrzdí. **V prípade, že na obmedzovači podradíte o stupeň, dôjde k pretočeniu motora a v takom prípade je obmedzovač bezmocný.**
AUTOVINY.SK » Aktuality » VIDEO: Čo sa stane, keď v aute pri 150 km/h zaradíte dvojku?
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!