Londýn zavádza novú nízkoemisnú zónu a diskrimináciu naftových áut. Pozrite sa na obmedzenia v praxi.
Na Slovensku by bolo zavedenie podobných opatrení problém pre jeden zásadný nedostatok.
Vydané Text: Erik Stríž
Takéto opatrenie by nepochybne v širšom rozsahu **mohli prijať aj väčšie slovenské mestá**, v porovnaní s britskou metropolou by však narazili za vážny nedostatok: nedostatočnú úroveň mestskej hromadnej dopravy. Na druhej strane je ale pravdou, že historické centrá našich miest sú prevažne pešími zónami, kde majú z civilných vozidiel povolený vjazd iba tie určené pre zásobovanie, čím prakticky spĺňame kritéria na označenie za nízkoemisné zóny.
Londýn sa nevydal cestou zákazov, ale diskriminácie. Určité motorové vozidlá budú musieť za vjazd do centra mesta zaplatiť, pričom automobily s naftovými motormi sú v nevýhode oproti tým benzínovým. Aj v súčasnosti platia v Londýne nízkoemisné zóny (LEZ), tie sú však menej striktné. Nové „ultranízkoemisné“ zóny sú prísnejšie.
Poplatky budú musieť zaplatiť šoféri nasledovných motorových vozidiel:
**Euro 3 a staršie**: motocykle, mopedy, trojkolky a štvorkolky
**Euro 4 a staršie**: benzínové autá, vany, minibusy a špeciálne vozidlá
**Euro 6 a staršie**: naftové autá, vany, minibusy a špeciálne vozidlá
**Euro VI a staršie**: nákladné vozidlá, kamióny, vozidlá nad 3,5 tony a autobusy nad 5 ton
**Tarify sú iba dve:**
12,50 britských libier pre denný vstup do zóny pre vozidlá do 3,5 tony
100 britských libier pre denný vstup do zóny pre vozidlá nad 3,5 tony a autobusy nad 5 ton
Poplatky nahradia súčasný platobný systém T-Charge.
Výnimky majú taxislužby, telesne hendikepovaní občania a návštevníci, rezidenti, nerezidenční držtelia tzv. Blue Badges a vozidlá určené na prevoz osôb na invalidných vozíkoch. Centrom mesta sa však zóna ULEZ v Londýne neskončí. Vedenie mesta už dnes plánuje rozšíriť túto novú nízkoemisnú zónu aj na širšie centrum, Londýn na svojich oficiálnych stránkach uvádza ako dátum rozšírenia zóny 25. október 2021. Na webstránkach Londýna sme sa dočítali, že všetky výnosy z uvedených poplatkov budú presunuté do spoločnosti Transport for London (TfL), ktorá ich investuje do údržby verejnej dopravy a redukcie emisií vlastných dopravných prostriedkov.
Zdroj informácií: City of London
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia