Ikonická Trieda G oslavuje už 40 rokov. Toto sú kľúčové body v jej histórii

Vedeli ste, že Mercedes-Benz Triedy G bol predstavený vo Francúzsku a jeho prvý model bol z dreva? Čítajte viac zaujímavých historických faktov o Triede G, ktorá sa práve dožíva jubilejných 40 rokov!
Vydané  Text: 
### Prvýkrát bol ukázaný vo Francúzsku Úplne nový typ Mercedesu, vtedy označovaný ako model G konštrukčného radu 460, bol prvýkrát predstavený vo francúzskom meste Toulon v dňoch 4. až 9. februára 1979. História modelu sa však začala písať ešte o desať rokov skôr, keď firmy Daimler-Benz AG a Steyr-Daimler-Puch AG začali uvažovať nad spoločným vývojom terénneho vozidla. Prvé skutočné práce na terénnom vozidle započali v roku 1972. ### Prvý model Triedy G bol vyrobený z dreva Vývoj prvej generácie modelu G konštrukčného radu 460 trval niekoľko rokov, pričom práce začali v roku 1972. O rok neskôr sa pod vedením šéfdizajnéra menom Erich Ledwinka zhotovil prvý drevený model budúceho automobilu. Skutočnosť, že sa jednalo o drevený model auta, je síce zaujímavý, ale nie je výnimočný. Prvé modely súčasných automobilov sa pre sofistikované tvary karosérie vyrábajú z hliny, pričom ich kostra je z rôznych materiálov. Prvý prototyp vozidla schopný jazdy vyrobili v roku 1974. ### Vyrába sa stále na rovnakom mieste Je nesmierne zaujímavým faktom, že Trieda G sa už od februára 1979 vyrába na rovnakom mieste. Jedná sa o závod Puch v obci Thondorf v blízkosti mesta Graz. Vtedy sa ešte nejednalo o Triedu G, ale model G konštrukčného radu 460. Novšie generácie vozidla patrili do konštrukčných radov 461, 462 a 463, pričom rad 461 bol určený na armádne účely. ### Servo prišlo veľmi rýchlo do sériovej výbavy Modelový rad G sa v priebehu rokov dočkal významných technologických inovácií, napríklad sériovej uzávierky diferenciálu (1985), antiblokovací systém ABS v roku 1990 a od rovnakého roku aj permanentný pohon všetkých kolies. Dovtedy sa používal pripojiteľný systém. Posilňovač riadenia prišiel v roku 1985 do modelov 280 GE a 300 GD, o dva roky neskôr bol súčasťou základnej výbavy všetkých verzií. ### Nový názov a špičkový motor Pre model G je mimoriadne dôležitý rok 1993, pretože práve vtedy sa premenoval na Triedu G. Z verzie 500 GE sa stal Mercedes-Benz G 500 a z hľadiska vývoja motorizácií sa významnou stala konfigurácia s osemvalcom. ### Superluxusné i supervýkonné verzie V roku 2017 automobilka Mercedes-Benz uviedla do predaja prísne limitovanú edíciu s názvom Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, z ktorého bolo vyhotovených len 99 kusov. Jednalo sa o historicky najluxusnejšie vyhotovenie Triedy G. Okrem verzie Maybach sa Trieda G dočkala aj ohromnej verzie G 500 4×4² s portálovými nápravami a od februára minulého roka je v predaji aj Mercedes-AMG G 63 najnovšej generácie vozidla. Kapitolou samou o sebe je verzia G 63 AMG 6×6.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia