Pripravovaná novela zákona o cestnej premávke bude riešiť hneď niekoľko súčasných legislatívnych nedostatkov. Bude sa týkať vodičov áut, cyklistov, motorkárov, ale aj osôb na elektrických kolobežkách. Pozor, uvedené zmeny ešte nie sú platné, preto sa nimi neriaďte. Ak nadobudnú platnosť, tak pravdepodobne až v septembri tohto roka.
### Cyklisti a alkohol
Dnes platí, že cyklisti môžu piť alkohol pred jazdou na bicykli a nie sú za to postihnuteľní, ak by pri eventuálnej dychovej skúške preukázali do 0,5 promile. Zákon je ale v tomto ohľade rozporuplný, pretože zároveň uvádza, že v prípade nehody bude na cyklistu nazerané ako na opitého účastníka cestnej premávky. Tento paradox štát plánuje vyriešiť v najnovšej novele cestného zákona, ktorý by mal vojsť do platnosti tento rok v septembri. Po novom bude jasne stanovené, kedy cyklista piť môže a kedy nie. V obci bude môcť mať do 0,5 promile a v prípade nehody na neho nebude prihliadané ako na opitého, ale mimo obce bude alkohol u cyklistu problémom. Zákon pritom berie do úvahy aj cyklistické cesty mimo obcí, ani tam nebude možné pred jazdou vypiť malé pivo.
Na cyklistov platí dvojaký meter. Piť alkohol môžu, ale ak spôsobia na nehodu a nafúkajú, budú mať rovnaký ako problém ako opitý vodič auta.
### Telefonovanie za volantom
Téme telefonovania za volantom sme sa na Autovinách venovali už veľakrát. Najnovšie návrhy zákonov počítajú s vyššími pokutami za používanie mobilného telefónu vodičmi automobilov i motocyklistami. Zákon pritom myslí aj na **ostatné elektronické zariadenia**, napríklad kamery, GPS prístroje alebo tablety, **ktoré nie sú vstavané do vozidla**. Súčasná pokuta vo výške 50 eur sa zdvojnásobí, v správnom konaní bude predstavovať 200 eur. Na efektívnejšie dokazovanie týchto pochybení motoristov bude slúžiť nová policajná technika za milióny eur.
Na modernizáciu vybavenia slovenskej polície pôjdu milióny eur, nová technika ale môže zabrániť smrti obrovského množstva ľudí.
### Dvakrát a dosť pre mladých
Údajne až 19 percent všetkých smrteľných nehôd na Slovensku spôsobili mladí vodiči s menej ako dvojročnými skúsenosťami s vedením motorového vozidla. To znamená, že **výraznú väčšinu smrteľných nehôd spôsobujú skúsenejší vodiči**, napriek tomu sa štát rozhodol použiť dvojaký meter a ešte prísnejšie trestať práve mladých vodičov. Skúšobná dvojročná lehota bude po novom o to prísnejšia, že ak sa vodič dvakrát dopustí porušenia predpisov, napríklad aj obyčajného prekročenia max. povolenej rýchlosti, bude musieť absolvovať kurz v autoškole, bude preskúšaný a bude sa musieť podrobiť stretnutiu s dopravným psychológom. Prečo to neplatí pre väčšinu, ktorá porušuje predpisy a spôsobuje nehody, nevedno. Dôvodom bude zrejme snaha o prevýchovu vodičov už na začiatku.
V mnohých krajinách vo svete sa ukazuje, že mladí šoféri spôsobujú dopravné nehody častejšie. Aké faktory za touto skutočnosťou stoja?
### Parkovanie na chodníkoch
Po novom bude presne stanovené, na akom chodníku sa smie parkovať. Sú totiž chodníky, ktoré sú vhodné aj na zaparkovanie automobilu alebo motorky – platí, že ak ostáva pre chodcov aspoň 1,5 metra priestoru, je parkovanie v poriadku. To bude platiť aj naďalej s tým rozdielom, že takýmto chodníkom na parkovanie bude jasne definovaný iba taký chodník, ktorý susedí s vozovkou pre motorové vozidlá. Nebude možné parkovať na chodníkoch pri panelákoch, ku ktorým sa musí auto dostať iba po cestičkách pre chodcov.
### Autolekárničky po novom
Na záver jedna pozitívna správa. Autolekárničky už nebudú mať stanovený dátum exspirácie a nový zákon bude platiť aj spätne. Ak si pred zavedením zákona do praxe kúpite autolekárničku s platnosťou dva roky, po týchto dvoch rokoch ju už nebudete musieť vymeniť za novú. Jedná sa o racionálnu zmenu, pretože obsah autolekárničiek nepodlieha degradácii a strate pôvodných vlastností v dôsledku času.
Prinášame vám odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa zmien v povinnej výbave automobilov.
### Elektrické kolobežky s otáznikom
Osoby stojace na elektrických kolobežkách s elektrickým pohonom sú dnes klasifikovaní ako chodci a majú povinnosť používať chodníky. Pripravovaná novela zákona reaguje na rastúci počet e-kolobežiek na chodníkoch a bude na ne myslieť viac ako doteraz. Uvažuje sa nad tým, že by elektrické kolobežky museli jazdiť po vozovke určenej pre motorové vozidlá a bicykle, lenže v takom prípade by sa na cesty museli vydať aj deti a osoby stojace na elektrických hoverboardoch. Tento bod novely zákona o cestnej premávke ešte prejde dolaďovaním, pretože povaha kolobežkára viac zodpovedá chodcovi ako cyklistovi, motocyklistovi či vodičovi auta, preto by na cesty patriť nemal. Je pravdepodobné, že výklad zákona bude zohľadňovať maximálny výkon a maximálnu rýchlosť kolobežky a vek jej používateľa.
### Zmeny na železničných priecestiach
Dnes platí, že aspoň 50 metrov pred železničným priecestím musíte spomaliť rýchlosť na maximálne 30 km/h. Je to nariadenie, ktorého zmyslom je prinútiť vodičov správať sa v okolí železničného priecestia obozretnejšie. Lenže nie je zakotvené v iných európskych štátoch, napríklad ani v Rakúsku takéto pravidlo neplatí. Slovensko sa preto pridá k Európe aj v tomto kontexte a prejazd cez železničné priecestie nebude vyžadovať úpravu rýchlosti vozidla. Pozor, táto zmena ešte nie je zavedená do platnosti, preto cez železničné priecestia aj naďalej jazdite max. rýchlosťou 30 km/h.
Nehody na železničných priecestiach nie sú tak časté ako iné dopravné nehody, platí však, že vinníkom je vždy vodič motorového vozidla, chodec či cyklista nerešpektujúci základné pravidlá.
### Odjazd zo škodovej udalosti nebude útek z miesta nehody
Súčasný zákon nerozlišuje medzi odídením z miesta škodovej udalosti – šuchnutia laku a útekom z miesta nehody, pri ktorej ste zabili desať ľudí. Bez ohľadu na udalosť prechádzajúcu úteku riskujete zadržanie vodičského oprávnenia na päť rokov a pokutu vo výške 300 až 1 300 eur. Po novom by mal zákon medzi uvedenými udalosťami robiť rozdiel, ale stále bude sankcionovať odídenie z miesta nehody. Pokiaľ odídete z miesta drobnej škodovej udalosti, môžete stále prísť o vodičák do päť rokov, ale maximálna výška pokuty sa zastropuje na tisíc eur, minimum klesne na 200 eur. Naďalej bude platiť, že ak na parkovisku šuchnete iné auto a odídete, eventuálne odhalenie vašej identity kamerovým systémom bude sprevádzané rovnakou sériou byrokratických úkonov a hrozieb ako dnes.
**Zdroje a užitočné odkazy**:
Nová policajná technika odhalí vodičov s mobilom v ruke. Vieme, ako ďaleko nová technika dovidí!Za akých okolností môžete prejsť cez železničné priecestie, keď bliká červená?Autolekárničky a ich zmeny: čo sa mení, odkedy a prečo?Toto je 7 nových pravidiel. Hrozia vyššie pokuty
Inzercia
AUTOVINY.SK » Aktuality » Motoristi, cyklisti a kolobežkári, pozor: plánujú sa nové pravidlá a pokuty
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk