7+1 stručných zaujímavostí o značke KIA

Väčšina ľudí vie iba to, že sa jedná o pôvodom juhokórejskú automobilku, ktorá svoje modely vyrába aj na Slovensku. Fakty o tejto automobilke sú ale oveľa pestrejšie.
Vydané  Text: 
### #1 KIA je súčasťou automobilového koncernu Hyundai Motor Group a spoločne so značkami Hyundai a Genesis reprezentuje kategóriu osobných automobilov. Hyundai Motor Group pritom spoločne s Toyotou, Volkswagenom, Renault-Nissan-Mitsubishi a General Motors patrí do klubu najväčších automobiliek sveta. ### #2 KIA je najstaršou kórejskou automobilkou, respektíve automobilkou s najdlhšou tradíciou. Spoločnosť vznikla v roku 1944 ešte s názvom Kyungsung Precision Industry a zaoberala sa výrobou dielov pre bicykle a oceľových rúr. Spoločnosť sa zaslúžila o výrobu vôbec prvého bicykla vyrobeného v Kórei, volal sa Samchully a vznikol v roku 1951. Spoločnosť ďalej od roku 1957 vyrábala motocykle značky Honda a od roku 1962 aj nákladné vozidlá japonskej značky Mazda, pričom v priebehu 70. a 80. rokov 20. storočia už KIA vyrábala aj automobily značiek FIAT a Peugeot (v licencii). K vytvoreniu vlastnej značky automobilov sa firma prvýkrát priblížila až v roku 1990, keď už vyrábala autá aj pre Ford. ### #3 Prvými modelmi na vysoko konkurenčnom americkom trhu boli Sportage a Sephia, predávali sa ako produkty novej spoločnosti Kia Motors America od roku 1992. Najstaršími modelmi KIA, ktoré môžete zakúpiť ako jazdenky v našich končinách, sú KIA Pride a KIA Sephia. ### #4 V roku 1997 automobilka dôsledkom hospodárskej krízy v Ázii takmer zbankrotovala. O jej kúpu sa vtedy uchádzal americký Ford, lenže nakoniec 51-percentný podiel v KIA získala iná kórejská automobilka – Hyundai (1998). Dnes je podiel Hyundaiu v značke KIA menší, ale formálne KIA patrí pod strechu koncernu Hyundai Motor Group. ### #5 Najväčším úspechom značky KIA bolo oslovenie bývalého dizajnéra Audi, Petra Schreyera, ktorý sa ujal pozície šéfa dizajnu. Ten vytvoril dizajnový koncept „tigrieho nosa“, ktorý podnietil záujem verejnosti o kórejskú značku – podobne, ako bol pre Hyundai úspešný dizajnový štandard s názvom Fluidic Sculpture. ### #6 KIA každý rok predáva približne tri milióny vozidiel a stále patrí medzi najrýchlejšie rastúce automobilové značky. Zaujímavosťou pritom je, že KIA súťaží na rovnakých trhoch ako Hyundai, tento konkurenčný súboj môžeme sledovať aj u nás. ### #7 Automobily KIA zdieľajú technologický základ s „konkurenčnými“ modelmi Hyundai. Nejedná sa pritom o cross-badging alebo zdieľanie takých častí vozidiel, ktoré by boli viditeľné na prvý pohľad. Odlišné sú nielen dizajny karosérií, ale aj interiérov a ich materiálové vyhotovenie. ### #+1 KIA Motors Slovakia na Slovensku vyrába automobily od roku 2006 (založená bola v roku 2004), pričom spoločnosť patrí medzi najväčších platcov dane z príjmu a k najvýznamnejším zamestnávateľom v krajine.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia