Henry Ford: revolucionár v automobilovom priemysle a vagabund

Henry Ford (1863-1947) nebol iba zakladateľom svetoznámej automobilovej značky, ale aj inovátorom a vizionárom, ktorý zmenil proces výroby áut a jeho nový pohľad na marketing a manažment z neho urobil značku celosvetového významu. Dá sa povedať, že Fordove myšlienky boli natoľko silné, že majú vplyv na technologický rozvoj a automobilový priemysel aj v súčasnosti.
Vydané  Text: 
### Prvé náznaky záujmu o strojárstvo Spočiatku to vyzeralo tak, že z Forda sa podľa vzoru jeho predkov stane farmár na rodinnej farme, ale jeho vášeň pre techniku sa objavila už keď mal 12 rokov, keď prvýkrát lokomotívu. Známy je tiež príbeh, keď mal 15 rokov a otec mu dal prvé vreckové hodinky. Tie najprv rozložil, aby ich potom mohol opäť poskladať. Hodinky opravoval dokonca aj svojim kamarátom. Vo veku šestnásť rokov sa vyučil za zámočníka, neskôr pracoval ako opravár parných strojov a uvažoval nad vývojom strojov, ktoré by využívali spaľovací motor, čo bolo v tej dobe absolútne neprijateľné. ### Počiatky výroby áut a prvý úspech Významným krokom vpred bola práca v Edison Illuminating Company, kde sa ako hlavný inžinier mohol venovať aj vlastným experimentom s benzínovými motormi a vývoju vlastného automobilu. Jeho prvé vozidlo vyrobil v roku 1896, bolo to samohybné vozidlo podobné bicyklu s hmotnosťou 230 kg, štyrmi kolesami, dvomi prevodovými stupňami a maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Zaujímavé bolo, že nemalo spiatočku. Aj kvôli svojmu vzhľadu dostalo názov Quadricycle. Ford sa rozhodol založiť si vlastnú automobilovú spoločnosť, avšak stretol sa s nepochopením spoločníkov, keďže jeho cieľom bolo predávať autá obyčajným ľuďom. Podobný scenár sa opakoval aj pri založení ďalšej firmy, až napokon v roku 1903 založil firmu Ford Motor Company. Základné imanie firmy, 28-tisíc dolárov, vyzbieral od radových občanov. Už za prvý rok dokázala firma vyrobiť neuveriteľných 1 700 automobilov a niekoľko prototypov, ktoré vyhrávali automobilové preteky a lámali rýchlostné rekordy. Fordovi sa teda nakoniec podarilo naplniť svoju víziu vyrábať lacné a kvalitné automobily pre každého. Túto víziu ale dosiahol až zavedením výroby na montážnej linke, ktorá umožňovala masovú produkciu áut.
### Zavedenie pásovej výroby Prvým sériovo vyrábaným automobilom bol Model T poháňaný štvorvalcom s maximálnym výkonom 15 kW, najvyššia rýchlosť dosahovala 70 km/h, hmotnosť bola 544 kg a spotreba sa pohybovala na úrovni 13 až 22 litrov na 100 km. Po zdokonaľovaní procesu výroby sa doba výroby jedného vozidla zredukovala na **93 minút** a **cena modelu klesla až na rekordných 360 dolárov**. Do roku 1927 sa len z modelu T predalo neuveriteľných 15 miliónov kusov. Úspech spoločnosti znamenal revolúciu nielen v automobilovom priemysle, ale mal vplyv aj na modernú kultúru, preto je toto obdobie často označované ako “fordizmus”. Obrovský úspech si vyžadoval aj novú továreň a viac zamestnancov, ku ktorým sa Ford správal podľa jeho známeho citátu “Spokojný zamestnanec urobí viac ako traja nespokojní.” Zamestnancom zvýšil mzdu, zaviedol sociálny program pre stálych zamestnancov a zaviedol tiež sociologické oddelenie spoločnosti, ktoré kontrolovalo, či zamestnanci neholdujú alkoholu a hazardu. V čase predaja Modelu T si automobilka získala prvenstvo na americkým trhu s až 50-percentným podielom. Tento rekord nebol prekonaný ďalších 45 rokov. Henry Ford sa stal časom jediným akcionárom a keď do vedenia firmy nastúpil aj jeho syn Edsel, začali s výrobou rovnako úspešného Modelu A.
### Henry Ford bol vagabund. Spoločne s Edisonom. V roku 1914 Henry Ford a Harvey Firestone, zakladateľ slávnej značky pneumatík, založili tradíciu jazdiť náročným terénom na automobiloch Ford Model T. Práve na tom aute, ktoré sa ako vôbec prvé na svete začalo vyrábať masovo. Ford, Firestone a dvojica ďalších podnikateľov nazvali tieto svoje terénne výpravy **Štyria vagabundi** a dá sa povedať, že práve tu začala história terénnych automobilov. ### Vojnové obdobie Ford sa sám označoval za pacifistu, dokonca sponzoroval mierovú loď do Európy, bol však antisemitom, čo verejne hlásal. Je autorom knihy **Medzinárodné židovstvo – celosvetový problém**. Jeho nemecká pobočka Ford Werke AB dodávala nemeckej armáde nákladné vozidlá a civilistom upravenú verziu modelu T. Je tiež známe, že udržiaval kontakt s Adolfom Hitlerom a bol jeho podporovateľom, keďže mu na každé narodeniny posielal 50-tisíc amerických dolárov a výťažok z predaja automobilov Ford v Nemecku venoval NSDAP. Počas 2. svetovej vojny vyrábala spoločnosť Ford Motor Company bombardéry B-24. Po vojne sa v spoločnosti udialo viacero zmien a na jej čelo zasadol Fordov vnuk Henry Ford mladší, ktorému sa aj napriek mnohým neúspechom podarilo firmu udržať a funguje dodnes. Henry Ford zomrel v noci 7. apríla 1947 vo veku 83 rokov na mozgovú príhodu vo svojom dome.







Inzercia

Inzercia