Pozrite si zoznam najväčších noviniek ženevského autosalónu! Toto nás na výstavisku čaká:
Ďalší ročník jedného z najprestížnejších motoristických podujatí sa nezastaviteľne blíži. Pozrite si prehľad dlho očakávaných noviniek, ktoré sa predstavia už začiatkom marca na ženevskom výstavisku.
Vydané Text: Peter Orosz
Škoda – Hviezdou bude Kamiq
Rok 2019 bude pre českú automobilku Škoda kľúčový. V najbližších mesiacoch očakávame odhalenia hneď niekoľkých noviniek vrátane modernizovanej vlajkovej lode Superb či úplne novej generácie populárneho modelu Octavia. Ešte predtým však príde na trh aj malý mestský crossover Kamiq, ktorého premiéra sa odohrá na autosalóne v Ženeve. Po technickej a motorickej stránke bude najmenší crossover značky vychádzať už z predstavených koncernových súrodencov Volkswagen T-Cross a SEAT Arona. Vozidlo tak bude postavené na platforme MQB A0 a pod kapotou sa objavia známe benzínové jednotky 1.0 TSI alebo 1.5 TSI. Na svoje si prídu aj záujemcovia vznetových agregátov, ktoré zastúpi známy agregát 1.6 TDI.Mazda – Pripravuje veľké SUV prekvapenie
Japonci odhalili prvú fotografiu pripravovanej novinky pre ženevský autosalón. Automobilka hovorí o novom modeli s karosériou SUV a revolučným motorom Skyactiv-X pod kapotou. Pripravované SUV by malo zdieľať technologickú filozofiu a dizajn nedávno predstaveného kompaktu, s ktorým bude pravdepodobne zdieľať aj väčšiu časť komponentov. To, či pôjde o nástupcu Mazdy CX-3, alebo o úplne samostatný model, zatiaľ ozrejmené nebolo. Na kompletné informácie týkajúce sa vzhľadu, rozmerov či technických parametrov si počkáme až do predstavenia v Ženeve.Kia – Posledný do rodiny Ceed
Automobilka Hyundai sa na autosalóne v Ženeve neukáže, zastúpi ju však koncernová Kia s hneď niekoľkými elektrickými prekvapeniami. Na európsky trh zavíta nová generácia modelu Soul, ktorá sa bude predávať výhradne ako čistý elektromobil s teoretickým dojazdom blížiacim sa k 450 km. Vozidlo si zachová originálny vzhľad predchodcu, príde však o zbytočné otvory v prednej maske, ktoré zhoršovali aerodynamiku. Druhým elektrizujúcim modelom bude dobre známe hybridné Niro s jemnými vylepšeniami a novými technológiami znižujúcimi spotrebu paliva. Čisto elektrická verzia e-Niro by navyše mohla poskytnúť rovnaký dojazd ako elektrický Soul.
Najväčším lákadlom pre väčšinu motoristov však bude ďalšia karosárska verzia populárneho kompaktu Ceed. Na rozdiel od sesterského modelu Hyundai i30, ktorého posledná verzia využíva karosériu fastback, Kia Ceed ponúkne odolnejšiu crossover úpravu štandardného modelu s vyššou svetlou výškou a efektným oplastovaním karosérie.
BMW – V mene hybridných technológií
Nemecká prémiová automobilka BMW predstaví vo Švajčiarsku hybridné verzie kľúčových modelov. Týmto sa chcú Bavori zapáčiť najmä flotilovým zákazníkom, ktorých zaujíma spotreba, emisie a s nimi spojené prevádzkové náklady vo veľkých mestách. Nová „trojka“ s označením 330e sľubuje zvýšenie elektrického dojazdu až na 60 kilometrov, čím sa značke podarilo znížiť emisie vozidla v hybridnom režime na neuveriteľných 39 g/km. Pod kapotou sa objaví preplňovaný štvorvalcový dvojliter s maximálnym výkonom 137 kW (184 k), kombinovaný výkon hybridnej sústavy bude na úrovni 187 kW (250 k). Rovnaké pohonné ústrojenstvo dostane aj ekologické BMW X3 xDrive30e s mierne zvýšeným systémovým výkonom na 205 kW (275 k).
V stánku sa ukáže aj nedávno modernizovaná vlajková loď vo verzii 745e so šesťvalcovým benzínovým agregátom naladeným na 210 kW (286 k), ktorému vypomáha prídavný elektromotor s výkonom 83 kW (113 k). Viac ako kombinovaný výkon tejto sústavy (290 kW) zaujme hodnota krútiaceho momentu na úrovni 600 Nm. Aj najväčšia hybridná limuzína značky by mala byť schopná čisto elektrickej jazdy do vzdialenosti 50 kilometrov.
Audi – Baby e-tron, ale aj modernizované TT
Prémiová značka predstaví menšie elektrické SUV s rozmermi na úrovni Audi Q3. Novým elektormobilom chce konkurovať pripravovanej elektrickej verzii Volva XC40 alebo tajomnej Tesle Model Y. Zároveň chce predbehnúť svojho najväčšieho rivala, Mercedes-Benz, ktorý taktiež plánuje nasadiť svoje kompaktné elektrické SUV do výroby v najbližších dvoch rokoch. Zatiaľ čo nedávno predstavený e-tron využíva vlastnú platformu, nové kompaktné SUV prevezme základy MEB architektúry od materského Volkswagenu. Dojazd vrcholnej verzie by sa mal blížiť k hranici 500 km.
V stánku však nebude chýbať ani modernizovaný športový model Audi TT RS s decentnými úpravami exteriéru. V rámci faceliftu sa zmenil systém chladenia, čo prinieslo zväčšené otvory nasávania prívodu vzduchu, inovované boli aj svetlomety s krajšou grafikou. Vzadu si všimnete novo tvarovaný spojler, krajší difúzor či dve veľké oválne koncovky výfuku. Do ponuky príde aj nový zelený odtieň karosérie Kyalami green či pakety upravujúce vzhľad vonkajších detailov. V kabíne sa okrem nového multimediálneho systému nič nezmenilo. Po motorickej stránke bude k dispozícii rovnaký päťvalec naladený na 294 kW (400 k) s krútiacim momentom 480 Nm kombinovaný so sedemstupňovým automatom.
Mercedes-Benz – Vylepšená Trieda V a CLA Shooting Brake
Automobilka vylepšila svoju osobnú dodávku. Trieda V bude po novom k dispozícii s novými farebnými odtieňmi, AMG paketom či luxusnými sedadlami s masážnou funkciou. Praktické vozidlo získa aj celý rad nových asistenčných systémov a deväťstupňový automat, ktorý bude môcť spolupracovať s upraveným naftovým štvorvalcom vo verzii V 250d s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 440 Nm.
Na pódiu sa okrem iného objaví nová generácia športovo ladeného sedanu CLA a nikoho by neprekvapilo, keby automobilka Mercedes-Benz využila ženevský autosalón aj na predstavenie praktickejšej karosárskej verzie CLA Shooting brake.
Opel – Koniec čakania na novú Corsu
Opel v Ženeve s najväčšou pravdepodobnosťou predstaví úplne novú generáciu mestského hatchbacku Corsa. Model bude postavený na platforme CMA koncernu PSA, ktorú využije aj pripravovaný nástupca Peugeotu 208. Práve s francúzskym bratrancom bude nová Corsa zdieľať väčšinu komponentov a nové technológie. Nemali by chýbať dokonca ani LED Matrix svetlomety či pokročilé asistenčné systémy, aké poznáme len z vyšších tried. Nadobro by sa mala skončiť výroba trojdverovej karosárskej verzie, o ktorú nie je v súčasnosti záujem. Pod kapotou sa objavia koncernové trojvalce PureTech v rôznych výkonových verziách a neskôr pribudne do ponuky aj elektrifikovaná eCorsa. Do predaja príde nový model ešte v priebehu tohto roka.Renault – Pokračovanie úspechu
Na prvý pohľad sa môže zdať, že Renault len vypral kompaktný Megane na veľmi vysokej teplote. Nové Clio sa na väčší hatchback podobá najmä pri pohľade na prednú masku so svetlometmi typickými pre väčšie modely značky. Zboku a zozadu si však malé Clio zachovalo charakteristické prvky predchodcu ako napríklad elegantne zapustenú kľučku zadných dverí v c-stĺpiku. V porovnaní s minulou generáciou nedošlo k výraznému nárastu vonkajších rozmerov, napriek tomu automobilka sľubuje lepšie priestorové podmienky a kvalitnejší interiér plný displejov a elektronických hračiek. Istotou by mali byť dva dobre známe benzínové agregáty 0.9 a 1.3 TCe, naftu bude zastupovať overená jednotka 1.5 dCi upravená pre najnovšie emisné normy.Lamborghini – Evolučný Huracán
Hviezdou násťročných návštevníkov nepochybne bude nový model od legendárneho výrobcu športových vozidiel Lamborghini, ktorý do Ženevy prinesie vylepšený Huracán s označením Evo. Okrem nových nárazníkov a prepracovanej zadnej časti prináša dobre známy atmosférický desaťvalec s objemom 5,2 litra z modelu Performante. Vďaka odľahčenému výfukovému potrubiu a novým komponentom motora vyrobených z titanu vyprodukuje maximálny výkon na úrovni 470 kW (630 k) a krútiaci moment 600 Nm. Hodnota zrýchlenia tým podliezla trojsekundovú hranicu (2,9 s) a maximálnu rýchlosť stanovili na 325 km/h. Rovnako zaujímavou hodnotou je brzdná sila, ktorú zabezpečujú karbon-keramické brzdy. Tie dokážu zastaviť vozidlo z rýchlosti 100 km/h na nulu za necelých 32 metrov. Pokiaľ vás tieto hodnoty zaujali, Huracán Evo môže byť váš za základnú cenu 459 441 dolárov.Volkswagen – Passat žije!
Nad tradičnými zástupcami strednej triedy sa postupne zaťahujú mraky a niektoré automobilky začali otvorene hovoriť o ich zániku. Volkswagen však modelový rad Passat ešte nezavesil na klinec a v Ženeve predstaví modernizovanú verziu s upraveným dizajnom a novými technológiami. V kabíne pribudol úplne nový multifunkčný volant, nové čalúnenie a materiály či tretia generácia multimediálnych systémov. O niečo zaujímavejší je balík asistenčných systémom IQ.Drive. Ten ponúkne aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, automatické núdzové brzdenie, sledovanie mŕtvych uhlov či nového asistenta Travel Assist, ktorý umožní čiastočne autonómne vedenie vozidla až do rýchlosti 210 km/h. Volkswagen zapracoval aj na pohonných jednotkách. Nový turbodiesel 2.0 TDI Evo poskytne výkon 110 kW a spĺňa tie najprísnejšie európske normy pre emisie a spotrebu. Zaujme tiež plug-in hybridné vyhotovenie Passat GTE so zväčšenou kapacitou akumulátorov z 9,9 na 13 kWh. Dojazd na jedno nabitie teda dosahuje úroveň nie 50, ale teraz až 70 kilometrov.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!