Octavia oslavuje 60 rokov. Tú najnovšiu nemecký auto motor und sport vyhlásil za najlepšie vozidlo svojej triedy

V priebehu desaťročí Škoda vyrábala aj dvojdverovú Octaviu Super či špeciál Touring Sport. Od roku 1959 sa Octavie vyrobilo dovedna 6,5 milióna kusov.
Vydané  Text: 

**Škoda Octavia oslavuje 60 rokov od začiatku svojej výroby – prvé automobily zišli z výrobnej linkdy závodu v Mladej Boleslavi v januári 1959. V polovici 90. rokov na obľúbený model nadviazala prvá novodobá generácia, z ktorej sa čoskoro stal bestseller značky na mnohých svetových trhoch.** Typové označenie Octavia sa v ponuke automobilky ŠKODA prvýkrát objavilo pred 60 rokmi. Latinský výraz „octavia“ znamená ôsma. Vtedy išlo nielen o ôsmy model značky, ktorý vznikol po druhej svetovej vojne, ale aj o pozíciu vo vývojovom rade modernej generácie vozidiel s nezávislým zavesením všetkých kolies od prvého typu z roku 1933.

Skoda-Octavia-2.jpg
Autor: Original uploader was Sebastian Maćkiewicz at pl.wikipedia – Originally from pl.wikipedia; description page is/was here., CC BY-SA 3.0, Odkaz Prvé dvojdverové automobily ŠKODA Octavia začali z výrobnej linky hlavného závodu v Mladej Boleslavi schádzať v januári 1959, najskôr ešte po boku svojich predchodcov Š 440 a Š 445. Pod kapotou bol spoľahlivý radový štvortaktný štvorvalec 1,1 l/29,4 kW, ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá. Octavia dosahovala najväčšiu rýchlosť 110 km/h a na 100 km spotrebovala 7,7 l benzínu. Nový modelový rad Octavia priniesol okrem atraktívnych tvarov aj vyššiu úroveň jazdného komfortu a ovládateľnosti vďaka vinutým pružinám a skrutnému stabilizátoru prednej nápravy. Počas roka 1959 posilnili bezpečnosť vozidla tiež účinnejšie asymetrické hlavné svetlomety. V ponuke bol aj typ **Octavia SUPER** so silnejším motorom 1,2 l/33 kW. O automobily modelového radu Octavia bol vo svete veľký záujem. Na rozdiel od štátov s trhovým hospodárstvom, československí zákazníci potrebovali na kúpu zvláštny poukaz.

Škoda Octavia.jpegŠkoda Octavia Super
Autor: DezidorFotografie je vlastním dílem, CC BY 3.0, Odkaz **Ženevský autosalón 10. marca 1960** bol miestom premiéry športovej verzie **Octavia Touring Sport** s výkonom zvýšeným na 37 kW. Homologizácia FIA pre účasť na pretekoch a súťažiach v skupine neupravených cestovných vozidiel otvorila automobilu s rýchlosťou až 130 km/h cestu k úspešnej kariére v motoristickom športe. Príkladom je hetrik, ktorý Octavia dosiahla vo svojej triede na Rallye Monte Carlo v rokoch 1961 až 1963. Dňa 11. septembra 1960 sa v Brne predstavila Octavia Combi s dvojkrídlovými, horizontálne členenými piatymi dverami. Vozidlo s kompaktnými vonkajšími rozmermi 4 065 x 1 600 x 1 430 mm ponúkalo pri obsadení až piatimi osobami batožinový priestor so základnou dĺžkou 965 mm a s objemom 690 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel bolo možné naložiť až 1 050 litrov nákladu. Posledná dvojdverová Octavia, verzia SUPER sivej farby, opustila výrobnú linku v Mladej Boleslavi 11. apríla 1964, aby uvoľnila miesto úplne novému radu vozidiel ŠKODA 1000/1100 MB so samonosnou karosériou a motorom vzadu. Posledné kombi opustilo Kvasiny 21. decembra 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo vyše 360 000 vozidiel Octavia prvej generácie, vrátane viac ako 54 000 exemplárov modelu Octavia Combi.

FOTO: Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 (foto: Erik Stríž pre Auto Motor a Šport)
### Najnovšie ocenenie od nemeckého auto motor und sport Čitatelia motoristického časopisu Auto Motor und Sport už siedmykrát zvolili model Octaviu za najlepšie vozidlo svojej triedy v kategórii importovaných automobilov. Jedná sa o výsledok ankety s názvom BEST CARS, ktorej ste mali možnosť zúčastniť sa aj vy. V tomto ročníku o prestížne ocenenie bojovalo 385 modelov v jedenástich kategóriách a medzi kompaktnými importovanými vozidlami sa presadila s úctyhodným podielom 16,6 percenta zo všetkých odovzdaných hlasov. S vyše 388 000 celosvetovo predanými vozidlami a s viac ako 58 000 vozidlami dodanými zákazníkom v Nemecku Octavia aj v roku 2018 potvrdila svoju pozíciu bestselleru značky, pričom všetky jej motory plnia emisnú normu Euro 6 d-TEMP a k dispozícii ponúka aj voliteľný Virtuálny Kokpit.

Nová Octavia je na ceste! Máme ďalšie informácie.

S novými informáciami o štvrtej generácii modelu Octavia prichádza britský magazín Auto Express. Vedúci predaja a marketingu, Alan Favey, oficiálne potvrdil, že aj napriek špekuláciám si **nová Octavia naďalej zachová tradičné karosárske verzie liftback a combi.** Novinka bude opäť postavená na základoch budúcej generácie VW Golf. Vylepšená platforma MQB má umožniť **inštaláciu mild-hybridného a plug-in hybridného pohonu.** Tie sa s najväčšou... Prečítať celé

Inzercia

Advertisement

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.