Vývoj 6-kolesových formúl zastavili nové pravidlá F1. Mali tieto monoposty zmysel?

Šesťkolesová formula (alebo six-wheeler) bola nezvyčajným konštrukčným experimentom, do ktorého sa zapojilo hneď niekoľko významných hráčov na poli F1.
Vydané  Text: 
Vzhľad monopostov F1 sa v priebehu desaťročí vyvíjal, súčasná generácia vozidiel vychádza predovšetkým zo snahy udržať nízku hmotnosť a vysoký aerodynamický prítlak, pričom schopnosť jazdiť vysokou rýchlosťou v priamom smere nie je tým najdôležitým aspektom vývoja monopostov. Cieľom pilotov je odjazdiť kolo za čo najkratší čas, takže spoločne s mimoriadnou dynamikou sa kladie dôraz na špičkovú manévrovateľnosť vozidiel.

Tyrrell with P34.jpg
By GillfotoOwn work, CC BY-SA 3.0, Link V minulosti sa experimentovalo s kadečím, ale jedným z najodvážnejších počinov boli nepochybne monoposty so šiestimi kolesami. Tým najznámejším sa stal Tyrrell P34 z roku 1975. Pretekal v sezóne 1976 a podnietil ďalšie tri tímy, aby sa podujali vyvíjať šesťkolesové monoposty.

March 2-4-0.jpg
CC BY-SA 3.0, Link Svet sa tak dočkal aj šesťkolesových monopostov March 2-4-0, Williams FW07D a špeciálnej verzie Ferrari 312T. Na rozdiel od Tyrrella mali vzadu štyri kolesá a vpredu iba jedno. Williams FW07D Williams FW07D, zdroj: https://www.paulcrame.com/Events/Goodwood-Festival-of-Speed/i-mcVXqn2/


Význam použitia šiestich kolies spočíval v lepšej trakcii, efektívnejšom brzdení a v snahe usporiadať predné partie monopostov podľa dobových pravidiel. V 70. rokoch 20. storočia F1 umožňovala maximálnu šírku predného krídla 1,5 metra, v snahe zachovať tieto rozmery a pritom efektívne navrhnúť vnútorné usporiadanie predných partií monopostu sa Tyrrell vybral cestou použitia štyroch predných kolies. Keby boli iba dve, mali by príliš malú kontaktnú plochu s vozovkou, pretože so zámerom čo najviac zlepšiť aerodynamiku inžinieri Tyrrellu chceli použiť kolesá s malým priemerom. Predné kolesá boli preto desaťpalcové a zadné štandardné. Šesťkolesové monoposty boli divokým pokusom, ktorý mal nepochybne aj klady, ale ich zápory prevládali. Posledným klincom do rakvy týchto špeciálov bolo zavedenie nových pravidiel F1, ktoré definovali maximálny počet kolies štyri. Vývoj v posledných troch desaťročiach ukázal, že šesť kolies skutočne nemalo opodstatnenie a súčasné tímy nad podobnými vynálezmi ani nešpekulujú.

Inzercia

Inzercia







Inzercia

Inzercia