Ako správne používať bezpečnostné pásy? Takto by sa mali pripútavať deti aj tehotné ženy:
Bezpečnostné pásy v osobných autách zachránili pri nehodách už viac ako milión ľudských životov. Našťastie dnes už myslí na povinnosť pripútať sa väčšina slovenských vodičov, ale nie všetci to robia správne. Experti tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti automobilky Škoda prinášajú tipy na základe analýz viac ako 1 000 dopravných nehôd.
Vydané Text: Redakcia
Bezpečnostné pásy sú najúčinnejšie do rýchlosti 50 km/h. Ich efekt sa odvíja od druhu zrážky. V prípade čelného nárazu je účinnosť pásu 43 %, v prípade bočného nárazu 39 %, pri strete zozadu 49 % a pri prevrátení vozidla až 77 %. Nejde len o samotný návyk pripútať sa pred každým rozbehnutím vozidla, ale aj o to, ako tento automatický a samozrejmý úkon vykonáme.
Správna pozícia za volantom
Pred samotnou jazdou je dôležité nastaviť si vhodnú výšku pásu, poriadne ho dotiahnuť a správne nastaviť opierku hlavy. **Vzdialenosť sedadla od pedálov by mala byť taká, aby pri zošliapnutí pedálov ostali nohy pokrčené v kolenách.** Výškové nastavenie sedadla sa musí upraviť tak, aby mal vodič dobrý výhľad a medzi hlavou a stropom by mala vždy ostať medzera veľká minimálne ako zovretá päsť. Bezpečnostný pás je potrebné nastaviť tak, aby neviedol cestujúcemu cez krk, ale cez rameno. **Pás vedúci cez krk by mohol spôsobiť závažné rezné poranenie v mieste, kde vedú tepny.** V spodnej časti musí pás viesť cez panvovú kosť, nie brucho. Po zapnutí by mal pás pevne priliehať k telu. Uvoľnený pás totiž nezachytí telo okamžite, a to bude pokračovať k čelnému sklu vysokou rýchlosťou oveľa dlhšiu dobu. Pre minimalizáciu rizika výrobcovia montujú do automobilov pyrotechnické predpínače bezpečnostných pásov. V prípade nárazu sa pás automaticky dotiahne a telo sa zafixuje v správnej polohe. Ak sú predpínače použité spoločne s airbagmi, výrazne sa znižuje riziko zranenia. Rovnaký problém, aký spôsobí nedotiahnutý bezpečnostný pás, môže privodiť aj priveľa oblečenia či hrubé bundy. Pri náraze v rýchlosti 50 km/h váži deväťdesiatkilová osoba takmer 5,5 tony. Presne takú hmotnosť musí pás zadržať. Ak je medzi ním a telom pevný predmet, je drvený práve touto hmotnosťou.Pripútavanie sa v tehotenstve
Hneď na úvod treba dôrazne povedať, že rozhodne nie je pravda, že tehotné ženy by mali jazdiť nepripútané. Správne použitie trojbodového bezpečnostného pásu pomáha pri prudkom brzdení a autonehode minimalizovať riziko tzv. Seat belt syndrómu, pri ktorom dochádza k zvýšenému tlaku na brucho ženy a možnému poraneniu maternice i plodu. **Spodná časť pásu musí viesť vždy pod bruchom tehotnej ženy, nikdy nie cez neho.** Ku spoľahlivej fixácii spodnej časti pásu pod bruchom slúži efektívna pomôcka BeSafe Pregnant. Odporúča sa používať túto pomôcku od chvíle, kedy žena zistí, že je v druhom stave, v každom prípade od druhého mesiaca tehotenstva.Bezpečné pripútanie detí
Ak sa vo vozidle prepravuje dieťa, ktorého hmotnosť neprevyšuje 36 kg a telesná výška nedosahuje 150 cm, má vodič povinnosť umiestniť ho do detskej autosedačky. Ak sa sedačka preváža na prednom sedadle, musí sa vždy deaktivovať čelný airbag spolujazdca. **Ak je dieťa v sedačke na zadnom sedadle, umiestni sa na tej strane, ktorá umožní rodičom bezpečne vložiť aj vybrať sedačku z vozidla – teda smerom k chodníku či ku krajnici cesty.** Sedačky vždy kupujte tak, aby zodpovedali váhe a výške dieťaťa. Bezpečnosť je pre vozidlá Škoda prvoradá. V každom jednom modeli je predpínač bezpečnostných pásov už samozrejmosťou. Rovnako ako množstvo asistenčných systémov, ktoré zvýšia bezpečnosť každej vašej jazdy.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia