Skutočný život s elektromobilom: Toto sa stane s batériou po prejdení 100 000 km!
Na internete sa pred niekoľkými dňami objavilo video, ktoré odhaľuje krutú realitu každodenného života s elektromobilom. **Prezentovaný Nissan Leaf bol vyrobený ešte v roku 2011 so štandardnou batériou o veľkosti 24 kWh,** vďaka ktorej mohlo nové auto prejsť na plné nabitie maximálne 120 kilometrov. Majiteľ však svoje auto rozhodne nešetril, čo sa odzrkadlilo aj na celkovom stave vozidla…. Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Po takomto čase je bežné, že kapacita batériových článkov už nebude dosahovať rovnakú úroveň ako v prípade nového auta a vo výsledku na jedno nabitie prejdete menej kilometrov. **V tomto prípade však došlo k výraznejšej degradácii a Nissan Leaf sa tak v reálnom živote stal takmer nepoužiteľným.** Diagnostické zariadenie odhalilo niekoľko zaujímavých údajov o stave batériových článkov. Aj keď po nabití akumulátora ukazoval palubný počítač 100 % stav, v skutočnosti batériu už nie je možné nabiť na viac ako 86 %. O niečo horšie je na tom však samotné zdravie batérie. **Jej kapacita totiž klesla o závratných 51 %, čo poukazuje na oveľa výraznejšiu mieru degradácie než predpokladal výrobca.** Auto tak na jedno plné nabitie môže teoreticky zvládnuť len niečo cez 50 km.
Takéto problémy už v dnešnej dobe riešia automobilky prostredníctvom samostatnej záruky na akumulátory. **Nie všetci však do zmluvy zahŕňajú aj neštandardnú degradáciu batérie a v praxi sa môže výrobca odvolať na zlé zaobchádzanie s vozidlom či časté využívanie rýchlonabíjacích staníc,** ktoré výrazne zaťažujú batériové články a ovplyvňujú ich životnosť. Aj preto je dobré si pri kúpe elektromobilu overiť, akú mieru degradácie alebo životnosť garantuje výrobca počas prevádzky vozidla. **V prípade kompletnej výmeny batérie za novú by totiž majiteľ musel zaplatiť z vlastného vrecka viac ako 5 500 eur,** mnohí sa preto budú v podobnej situácii snažiť takéhoto auta radšej zbaviť.
Video
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia