Toyota demonštrovala schopnosti svojich bezpečnostných systémov! Ako to dopadlo?
Výskumné centrum Toyota Research Institute (TRI) ukázalo na veľtrhu v Las Vegas virtuálnu rekonštrukciu nehody troch vozidiel na diaľnici. Cieľom bolo prostredníctvom palubných kamier, senzorov a 3D animácie demonštrovať, ako by sa nehode dalo zabrániť pomocou automatického bezpečnostného systému.
Vydané Text: Tlačový servis
„Naše testovacie vozidlo išlo diaľničnou rýchlosťou v manuálnom režime riadenia s vypnutým režimom autonómneho riadenia, pričom zhromažďovalo údaje o najrôznejších tuneloch a mostoch v oblasti sanfranciského zálivu. **Keď sme si stiahli údaje z tejto dopravnej nehody, položili sme si otázku: Bolo by možné následky tejto nehody zmierniť, prípadne nehode úplne zabrániť, ak by sme mali budúci automatický bezpečnostný systém Toyota Guardian?** Myslíme si, že áno,“ komentoval Dr. Gill Pratt, generálny riaditeľ centra TRI a partner spoločnosti Toyota Motor Corporation.
TRI sa od svojho založenia pred tromi rokmi zasadzuje o dvojkoľajný vývoj technológií autonómneho riadenia. Prebiehajúci vývoj technológie Chauffeur sa zameriava na úplnú autonómiu, kde je úloha človeka pri riadení v zásade nulová, a to buď vo všetkých prostrediach, alebo len vo vybranej prevádzkovej oblasti. **Na druhej strane je tu Guardian, účelom ktorého je znásobiť schopnosti človeka za volantom, a nie úplne ho nahradiť.** V prípade technológie Toyota Guardian má vozidlo vždy ovládať vodič, s výnimkou prípadov, keď Toyota Guardian predvída alebo rozpozná hroziacu nehodu a vykoná nápravné opatrenie v kombinácii so zásahmi vodiča.
Jedným z najväčších prielomov centra TRI v tomto roku bol návrh režimu riadenia v „zmiešanej bezpečnostnej obálke“, kde technológia Guardian kombinuje a zlaďuje schopnosti a silné stránky človeka a stroja. **Tento systém sa inšpiroval spôsobom ovládania moderných stíhacích lietadiel, kde pilot ovláda lietadlo pomocou radiacej páky, ale v skutočnosti je toto ovládanie nepriame.** Zámery pilota sa interpretujú pomocou nízkoúrovňového systému riadenia lietadla, ktorý niekoľko tisíckrát za sekundu stabilizuje lietadlo tak, aby sa nenarušila určitá bezpečnostná obálka.
Návrh tohoto režimu riadenia v zmiešanej bezpečnostnej obálke je v prípade vozidla oveľa ťažší než v prípade stíhacieho lietadla. Dôvodom je to, že bezpečnostná obálka automobilu nie je daná samotnou dynamikou vozidla, ale tiež tým, ako vozidlo vníma a predpovedá všetky objekty v bezprostrednom okolí. **Základná myšlienka spočíva v tom, že táto bezpečnostná obálka sa nepodobá dvojpolohovému prepínaču medzi človekom a autonómnym riadením.** V skutočnosti ide o prakticky hladké spojenie oboch a ich vzájomnú spoluprácu v jednom tíme, kde každý prispieva svojimi najlepšími schopnosťami. Technológia Guardian sa vyvíja ako automatický bezpečnostný systém, ktorý je schopný fungovať s ľudským vodičom alebo systémom autonómneho riadenia. Toto je kľúčová vlastnosť.
Ako už oznámil Akio Tojoda na minuloročnom veľtrhu CES, Toyota má v pláne začleniť technológiu Toyota Guardian ako štandardnú súčasť všetkých platforiem Toyota e-Palette, ktoré automobilka pripravuje na trh MaaS (mobilita ako služba). **Flotiloví zákazníci na trhu MaaS vďaka tomu budú môcť používať nimi zvolený autonómny systém, pričom technológia Toyota Guardian poslúži ako záchranná poistka pre ľubovoľný systém autonómneho riadenia Chauffeur.**
TRI v minulom roku primárne zameralo svoje úsilie hlavne na zvyšovanie inteligencie technológie Toyota Guardian. Aby sa technológia Guardian mohla učiť a zvyšovať svoju inteligenciu, musí byť vystavená ťažkým a náročným prevádzkovým situáciám, teda „hraničným prípadom“, ktoré je skrátka príliš nebezpečné simulovať na verejných komunikáciách. Inteligenciu a schopnosti technológie Guardian však možno rozširovať a testovať na uzavretých tratiach. **Technológia Guardian sa na základe neustáleho zdokonaľovania učí optimálny spôsob jazdy a reakcie na nebezpečné scenáre, ktoré môžu nastať.**
Inzercia