Aktuality

Cez kamery a senzory vidí pol kilometra pred seba. Mercedes povýšil krásne CLA na celkom novú úroveň.

Nový Mercedes-Benz CLA je konečne odhalený a my sa tešíme, že výrobca zachoval charakter malého štvordverového kupé a pritom významným spôsobom vylepšil zovňajšok vozidla. Nová CLA je estetickejšia, uhladenejšia, pôsobí vyladenejšie a vyzretejšie ako prvá generácia.

Mercedes-Benz CLA (2019)

Druhá generácia po piatich rokoch

Automobilka včera večer predstavila druhú generáciu štvordverového kupé CLA, prvá generácia sa pritom vyrábala od roku 2013 a niesla rukopis dizajnérov Marka Fetherstona a Roberta Lešnika. Tí ju nakreslili ešte v roku 2010 a dizajn prednej časti z veľkej časti pripomínal hatchbacky triedy A. O tom, že sa ľudom aj tento dizajn páčil, svedčia predaje na úrovni 750-tisíc kusov, lenže bolo sa kam posunúť. Zmena sa dokonca priam vyžadovala.

Premiéra prvej generácie sa odohrala v januári 2013 na autosalóne North American International Auto Show, druhú generáciu už automobilka predviedla nie na autosalóne, ale technologickom veľtrhu CES.


Mercedes-Benz CLA (2019)

Triezva evolúcia dizajnu

Po estetickej stránke sa trieda CLA zmenila pomerne výrazne, dobrou správou ale je, že výrobca nešpekuloval a neexperimentoval a charakter automobilu ostal prakticky nezmenený. Malé štvordverové kupé, ktoré by sme mohli považovať aj za malý sedan s črtami kupé, je ako stvorené pre mladé generácie vodičov, pre ktorých tento Mercedes môže predstavovať vôbec prvé vlastné auto.

Samotný Mercedes vo svojej tlačovej správe uvádza, že v Spojených štátoch je vek majiteľov vozidiel triedy CLA až o desať rokov nižší, než je priemerný vek ostatných zákazníkov značky.

Odkiaľ na takýto Mercedes títo mladí ľudia vezmú peniaze, už tlačová správa neodpovedá. Pravdou však je, že trieda CLA je triede A druhým najdostupnejším vozidlom značky Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz CLA (2019)
Mercedes-Benz CLA (2019)

Milimetre hore-dole

Nová trieda CLA prichádza s početnými inováciami v technike. Základom je nárast veľkosti snáď v každom ohľade okrem výšky. Tá klesla o dva milimetre, automobil je pritom o 48 mm dlhší, 53 mm širší a rázvor narástol o 30 mm na finálnych 2 729 mm. Keď rastie rázvor, zvyčajne sa tým zväčšuje aj priestor na nohy, ale to nebol prípad CLA-čky. Priestor na nohy sa vpredu zmenšil o milimeter, vzadu o rovnaký milimeter zväčšil, vo výsledku je teda priestoru rovnako veľa ako v roku 2013.

Zaujímavosťou je, že rozchod kolies vzadu narástol o 55, vpredu až o 63 milimetrov. Očakávame, že spoločne s nižšie uloženým ťažiskom sa tieto dôležité detaily priaznivo prejavia na jazdných vlastnostiach novej generácie automobilu.

Mercedes pristúpil k redukcii objemu batožinového priestoru, ten sa medzigeneračne zmenšil o zanedbateľných 10 litrov, dosahuje preto 460 litrov. To je ale veľmi pôsobivé číslo.

Nová CLA    Predchodca    Rozdiel    
Vonkajšie rozmery:
Dĺžkamm4 6884 640+48
Šírkamm1 8301 777+53
Šírka vrátane vonkajších zrkadielmm1 9992 032-33
Výška mm1 4391 441-2
Rázvormm2 7292 699+30
Rozchod kolies vpredumm1 6121 549+63
Rozchod kolies vzadumm1 6021 547+55
Vnútorné rozmery
Max. priestor nad hlavou vpredumm1 0231 006+17
Priestor nad hlavou vzadumm908905+3
Priestor na nohy vpredumm1 0621 063-1
Priestor na nohy vzadumm861860+1
Šírka v úrovni lakťov vpredumm1 4571 422+35
Šírka v úrovni lakťov vzadumm1 4541 410+44
Šírka v úrovni pliec vpredumm1 4001 391+9
Šírka v úrovni pliec vzadumm1 3721 350+22
Šírka ložného priestoru max.mm1 4441 331+113
Hĺbka ložného priestoru max.mm1 0541 030+24
Široký otvor ložného priestoru mm891629+262
Objem batožinového priestoru podľa VDA l460470-10

Mercedes-Benz CLA (2019)

Veľa bezpečnosti a novej techniky

Z hľadiska bezpečnosti je Mercedes-Benz CLA už štandardne na veľmi vysokej úrovni, budúcim zákazníkom budú počas jazdy robiť spoločnosť prakticky všetky moderné asistenčné systémy. Určité funkcie prebrala CLA od vyššej triedy S, jedná sa o aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, zmeny jazdného pruhu a núdzového zastavenia či zlepšené kamerové a radarové systémy schopné vidieť až do vzdialenosti pol kilometra.

Inováciou v triede CLA je implementácia systému MBUX, ktorý zvláda pokročilé hlasové ovládanie. Mercedes o ňom hovorí ako o asistentovi s hlasovým ovládaním so schopnosťou priebežne sa učiť. V praxi to znamená, že priamo v aute bez predchádzajúceho úkonu poviete „Ahoj Mercedes“ a nadiktujete, čo práve chce. Napríklad vypočítať trasu do určitej destinácie alebo zavolať na niektoré telefónne číslo zo zoznamu kontaktov. Mercedes dokonca odpovie aj na všeobecné vedomostné otázky, napríklad: „Aká je rozloha štátu Texas?“, „Aký obsah tuku má avokádo?“, „Aký je vývoj ceny akcií spoločnosti Apple v porovnaní so spoločnosťou Microsoft?“ a podobne.

Nová CLA je sériovo vybavená halogénovými svetlometmi s integrovaným denným osvetlením s LED, za príplatok si budete môcť dopriať pokrokové svetlomety MULTIBEAM LED.


Mercedes-Benz CLA (2019)

Ceny a motory

Novinka bola na veľtrhu v Las Vegas sa CLA vystavená s výkonným štvorvalcovým benzínovým motorom a dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT, názov tejto verzie je CLA 250 (165 kW/225 k, 350 Nm). V máji, keď bude vozidlo uvedené do predaja, budú predajcovia ponúkať širšiu paleta naftových aj benzínových motorov, varianty CLA-čky budú počítať s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou a s náhonom na všetky kolesá 4MATIC.

Súčasná odchádzajúca generácia sa predáva za ceny od 29 199 € za kupé a 29 899 € za Shooting Brake. Očakávame, že cena novej generácie bude vyššia, nie však veľmi: cena vyššej triedy C totiž začína už na 32 748 eurách.

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie