Cez kamery a senzory vidí pol kilometra pred seba. Mercedes povýšil krásne CLA na celkom novú úroveň.
Na všetkých oficiálnych fotografiách novú generáciu vozidla CLA šoféruje mladá blondínka. Už aj to naznačuje, že Mercedes-Benz sa vybral v ústrety mladým dynamickým ľuďom, ktorí sú budúcnosťou značky.
Vydané Text: Erik Stríž
### Druhá generácia po piatich rokoch
Automobilka včera večer predstavila druhú generáciu štvordverového kupé CLA, prvá generácia sa pritom vyrábala od roku 2013 a niesla rukopis dizajnérov Marka Fetherstona a Roberta Lešnika. Tí ju nakreslili ešte v roku 2010 a dizajn prednej časti z veľkej časti pripomínal hatchbacky triedy A. O tom, že sa ľudom aj tento dizajn páčil, svedčia predaje na úrovni 750-tisíc kusov, lenže bolo sa kam posunúť. Zmena sa dokonca priam vyžadovala.
Premiéra prvej generácie sa odohrala v januári 2013 na autosalóne North American International Auto Show, druhú generáciu už automobilka predviedla nie na autosalóne, ale technologickom veľtrhu CES.
### Triezva evolúcia dizajnu
Po estetickej stránke sa trieda CLA zmenila pomerne výrazne, dobrou správou ale je, že výrobca nešpekuloval a neexperimentoval a charakter automobilu ostal prakticky nezmenený. Malé štvordverové kupé, ktoré by sme mohli považovať aj za malý sedan s črtami kupé, je ako stvorené pre mladé generácie vodičov, pre ktorých tento Mercedes môže predstavovať vôbec prvé vlastné auto.
Samotný Mercedes vo svojej tlačovej správe uvádza, že v Spojených štátoch je vek majiteľov vozidiel triedy CLA až o desať rokov nižší, než je priemerný vek ostatných zákazníkov značky.
Odkiaľ na takýto Mercedes títo mladí ľudia vezmú peniaze, už tlačová správa neodpovedá. Pravdou však je, že trieda CLA je triede A druhým najdostupnejším vozidlom značky Mercedes-Benz.
### Milimetre hore-dole Nová trieda CLA prichádza s početnými inováciami v technike. Základom je nárast veľkosti snáď v každom ohľade okrem výšky. Tá klesla o dva milimetre, automobil je pritom o 48 mm dlhší, 53 mm širší a rázvor narástol o 30 mm na finálnych 2 729 mm. Keď rastie rázvor, zvyčajne sa tým zväčšuje aj priestor na nohy, ale to nebol prípad CLA-čky. Priestor na nohy sa vpredu zmenšil o milimeter, vzadu o rovnaký milimeter zväčšil, vo výsledku je teda priestoru rovnako veľa ako v roku 2013. Zaujímavosťou je, že rozchod kolies vzadu narástol o 55, vpredu až o 63 milimetrov. Očakávame, že spoločne s nižšie uloženým ťažiskom sa tieto dôležité detaily priaznivo prejavia na jazdných vlastnostiach novej generácie automobilu. Mercedes pristúpil k redukcii objemu batožinového priestoru, ten sa medzigeneračne zmenšil o zanedbateľných 10 litrov, dosahuje preto 460 litrov. To je ale veľmi pôsobivé číslo.
Nová CLA | Predchodca | Rozdiel | ||
Vonkajšie rozmery: | ||||
Dĺžka | mm | 4 688 | 4 640 | +48 |
Šírka | mm | 1 830 | 1 777 | +53 |
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel | mm | 1 999 | 2 032 | -33 |
Výška | mm | 1 439 | 1 441 | -2 |
Rázvor | mm | 2 729 | 2 699 | +30 |
Rozchod kolies vpredu | mm | 1 612 | 1 549 | +63 |
Rozchod kolies vzadu | mm | 1 602 | 1 547 | +55 |
Vnútorné rozmery | ||||
Max. priestor nad hlavou vpredu | mm | 1 023 | 1 006 | +17 |
Priestor nad hlavou vzadu | mm | 908 | 905 | +3 |
Priestor na nohy vpredu | mm | 1 062 | 1 063 | -1 |
Priestor na nohy vzadu | mm | 861 | 860 | +1 |
Šírka v úrovni lakťov vpredu | mm | 1 457 | 1 422 | +35 |
Šírka v úrovni lakťov vzadu | mm | 1 454 | 1 410 | +44 |
Šírka v úrovni pliec vpredu | mm | 1 400 | 1 391 | +9 |
Šírka v úrovni pliec vzadu | mm | 1 372 | 1 350 | +22 |
Šírka ložného priestoru max. | mm | 1 444 | 1 331 | +113 |
Hĺbka ložného priestoru max. | mm | 1 054 | 1 030 | +24 |
Široký otvor ložného priestoru | mm | 891 | 629 | +262 |
Objem batožinového priestoru podľa VDA | l | 460 | 470 | -10 |
### Veľa bezpečnosti a novej techniky Z hľadiska bezpečnosti je Mercedes-Benz CLA už štandardne na veľmi vysokej úrovni, budúcim zákazníkom budú počas jazdy robiť spoločnosť prakticky všetky moderné asistenčné systémy. Určité funkcie prebrala CLA od vyššej triedy S, jedná sa o aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, zmeny jazdného pruhu a núdzového zastavenia či zlepšené kamerové a radarové systémy schopné vidieť až do vzdialenosti pol kilometra.
Inováciou v triede CLA je implementácia systému MBUX, ktorý zvláda pokročilé hlasové ovládanie. Mercedes o ňom hovorí ako o asistentovi s hlasovým ovládaním so schopnosťou priebežne sa učiť. V praxi to znamená, že priamo v aute bez predchádzajúceho úkonu poviete „Ahoj Mercedes“ a nadiktujete, čo práve chce. Napríklad vypočítať trasu do určitej destinácie alebo zavolať na niektoré telefónne číslo zo zoznamu kontaktov. Mercedes dokonca odpovie aj na všeobecné vedomostné otázky, napríklad: „Aká je rozloha štátu Texas?“, „Aký obsah tuku má avokádo?“, „Aký je vývoj ceny akcií spoločnosti Apple v porovnaní so spoločnosťou Microsoft?“ a podobne.
Nová CLA je sériovo vybavená halogénovými svetlometmi s integrovaným denným osvetlením s LED, za príplatok si budete môcť dopriať pokrokové svetlomety MULTIBEAM LED.
### Ceny a motory
Novinka bola na veľtrhu v Las Vegas sa CLA vystavená s výkonným štvorvalcovým benzínovým motorom a dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT, názov tejto verzie je CLA 250 (165 kW/225 k, 350 Nm). V máji, keď bude vozidlo uvedené do predaja, budú predajcovia ponúkať širšiu paleta naftových aj benzínových motorov, varianty CLA-čky budú počítať s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou a s náhonom na všetky kolesá 4MATIC.
Súčasná odchádzajúca generácia sa predáva za ceny od 29 199 € za kupé a 29 899 € za Shooting Brake. Očakávame, že cena novej generácie bude vyššia, nie však veľmi: cena vyššej triedy C totiž začína už na 32 748 eurách.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia