Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá.

V Ázii, Afrike či Amerike kúpite rovnaké automobily ako u nás, ale lacnejšie o tisíce eur. Ako je to možné? Cenový rozdiel vzniká po odstránení bezpečnostných prvkov, ktoré sú u nás úplnou samozrejmosťou. Čítajte ďalej.
Vydané  Text: 
Bezpečnosť automobilov za posledné dve dekády pokročila takým významným spôsobom, že dnes už ani nekúpite nebezpečné auto. Jednoduché hodnotenie bezpečnosti pomocou hviezdičiek od Euro NCAP je pre automobilky natoľko dôležité, že si dôsledne naštudovali všetky požiadavky tejto mimovládnej organizácie a do bodky ich spĺňajú. Vysoká bezpečnosť automobilov, často päťhviezdičková, je však iba záležitosťou Európy. Nech máte na európske zákony akékoľvek názory, pravdou je, že práve vďaka nim sú naše prostredie a produkty v ňom sa vyskytujúce bezpečné. Neplatí to však pre takú Áziu či Afriku. Automobily, ktoré sa u nás predviedli ako vysoko bezpečné, sú na tamojších trhoch skutočným rizikom pre vodiča a jeho spolujazdcov.
Nissan NP300 Hardbody z Afriky dosiahol v Global NCAP skóre 00,00 a nula hviezdičiek
Organizácia Euro NCAP je nám dobre známa a jej crash testy berieme veľmi vážne. Existuje aj Global NCAP a tá realizuje testy bezpečnosti aj mimo európskych hraníc. Napríklad v Južnej Afrike takto Global NCAP otestovalo sparťanský pick-up Nissan NP300 Hardbody. Pick-up dostal nula hviezdičiek. Už na prvý pohľad pripomína staršie modely od Nissanu a je pravdou, že hoci sa vozidlo stále predáva ako nové, jeho technika a materiálové vyhotovenie sú na zastaralé. Dôsledkom drastickej optimalizácie nákladov so zámerom čo najviac znížiť cenu nového kusu Nissan absolútne zlyhal v otázke bezpečnosti pasažierov. Vozidlo nebolo schopné absorbovať energiu pri náraze a ochrániť pasažierov a vodičovi pri náraze prerazí hrudný kôš samotný volant.
Nissan Tsuru sa vyrábal v rozmedzí rokov 1992 až 2016 s rovnakou technikou. Nemal šancu prejsť modernými testami bezpečnosti.
Tento test prebehol v spolupráci Global NCAP a asociácie Automobile Association South Africa, v Amerike sa na podobných testoch podieľala organizácia IIHS. V Južnej Amerike sa ešte pred dvomi rokmi predával Nissan Tsuru, ktorého výroba započala ešte v roku 1992. Automobilka tak trhu s nedostatkom finančných prostriedkov ponúkala lacný nový automobil s technikou starou štyri generácie. Možno si poviete dobre, ale veď tí ľudia by aj tak viac nezaplatili. Tento automobil, ktorý schádzal z výrobnej linky ešte v roku 2016, nemal airbagy a ani ABS! V crash testoch Nissan Tsuru dosiahol nula hviezdičiek, čo bol pre automobilku dostatočne silný podnet na to, aby v roku 2017 ukončila jeho výrobu. Latinská Amerika tak prišla o síce lacné, ale vyslovene nebezpečné auto.
**Ďalším podobným príkladom je Suzuki**. U nás sa automobily tejto značky tešia nielen obľube verejnosti, ale aj priaznivým hodnoteniam bezpečnosti. Suzuki s päťhviezdičkovými hodnoteniami od Euro NCAP nie sú ničím výnimočným, majú ich modely Vitara, SX4 či Swift z roku 2010. Baleno, súčasný Swift, Jimny a Ignis majú po tri hviezdičky, čo je stále prijateľné. V Indii sa značka Suzuki predáva ako **Maruti** a vzhľadom na miestne pomery musia byť tieto automobily cenovo oveľa dostupnejšie ako u nás. Napriek tomu, že majú rovnaký konštrukčný základ a často aj dizajn, ich technologická výbava je zredukovaná na minimum. Chýbajú dokonca aj airbagy, predpínače bezpečnostných pásov a dokonca ani skelet indického Swiftu nedosahuje kvalít toho európskeho. Výsledkom testu indického Suzuki Swift (Maruti Swift) je nula hviezdičiek.
Vyzerajú rovnako? Suzuki Swift a Maruti Swift sú na pohľad totožné vozidla, ale z hľadiska bezpečnosti je medzi nimi hotová priepasť.
Čudovali ste, ako môžu byť ázijské a africké autá tak lacné? Vedzte, že v prípade nehody sú doslova nebezpečné, preto.
### Novšie neznamená bezpečnejšie! Kurióznym prípadom je aj Volkswagen Polo. U nás sa jedná o cenovo dostupné, efektívne a technologicky vyspelé vozidlo s veľmi dobrou úrovňou bezpečnosti. Volkswagen Polo z roku 2017 (aktuálne), ale aj to z roku 2009 dosiahlo plný počet hviezdičiek – päť. Pre mestský kompakt to bola skvelá vizitka. Toto isté Polo, teda postavené na najnovšom podvozku a s novým dizajnom, sa predávalo aj v Indii. Samozrejme, s nižšou cenou, ktorá núti našinca zamýšľať sa nad cenotvorbou automobilových predajcov a výrobcov. Lenže aj v tomto prípade platí, že na indický trh Volkswagen vylial automobily, ktoré sú vizuálne príťažlivé, ale z hľadiska bezpečnosti pre Európana celkom neakceptovateľné. Na tamojšom trhu sa „naše“ Polo z roku 2009 predávalo v základe bez EPS, bez airbagov a dokonca bez ABS. Nie je prekvapením, že toto Polo dosiahlo nula hviezdičiek v crash testoch, čo prinútilo výrobcu zamyslieť sa a prestať na indický trh dodávať tento základný model. Tlak od NCAP a ADAC bol natoľko silný, že Volkswagen už predával indické Polo s airbagmi, EPS a ABS v základnej výbave, čo sa prejavilo na solídnych štvorhviezdičkovom hodnotení v testoch. Naďalej mu však chýbali úchyty ISOFIX pre upevnenie detskej sedačky. Stále nadávate na Európu a jej všakovaké pravidlá, predpisy, zákony, obmedzenia? Uvedomte si, že aj práve vďaka nim jazdíme v bezpečných automobiloch a výrobcovia nám s alibistickými rečami o optimalizácii nákladov nepodsúvajú automobily, ktoré pred časom náš kolega výstižne pomenoval „rakvy na kolesách“.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia