Vyvrátili sme najväčšie automobilové mýty! Toto vás dostane:
Poznáte to. S kamarátmi sedíte na pive, minú sa témy, konšpiračné teórie ste už prebrali, baby tiež, na rad prídu automobilové témy. Od čisto technických až po teoretické. Prinášame zoznam najčastejších omylov a dezinformácií.
Vydané Text: Redakcia
1 – Som lepší šofér ako „ten druhý“
Najčastejší mýtus. Napokon, povedal to už samotný Jackie Stewart, ktorý vyhlásil: Muža možno uraziť iba dvoma spôsobmi. Poviete mu, že je zlý šofér alebo milenec. A ako to už býva, všetci vieme jazdiť a navyše sme bezpečnejší šoféri ako ten druhý. Najmä ak jazdíme pomalšie. Na druhej strane je fakt, že čo sa chýb týka nie je imúnny nik. Na verejných cestách sa zabilo dosť profesionálnych automobilových pretekárov, stačí spomenúť tragickú nehodu amerického herca Paula Walkera, ktorý sa zabil v aute, ktoré šoféroval jeho kamarát a aktívny pretekár Roger Rodas. Okrem toho v štatistikách nehodovosti nájdeme medzi mŕtvymi veľké percento vodičov vo veku nad 50 rokov, ktorí sú vo všeobecnosti považovaní za bezpečnejších vodičov.2 – Nepripútavam sa, lebo…
Najčastejší mýtus č. 2. Na Slovensku pozná každý niekoho, kto prežil nehodu, lebo nebol pripútaný. Zvyčajne havaroval vo veľkej rýchlosti, auto začalo horieť, vypadol z auta oprášil sa a išiel do krčmy a vyrozprával ju ostatným. Pravdou je presný opak. Pri vyletení z auta riskujete svoj život a dolámané väzy. Ak v ňom zostanete, svojím telom po náraze skontrolujete čelné sklo, stĺpiky, palubovku, vodičov hrudník bude mať vygravírovaný znak z volantu a v niektorých prípadoch skontroluje aj priestor pod palubnou dosku, kam sa po nehode ku podivu zmestí kompletné ľudské telo. Trochu mu budú síce zavadzať pedále, ale to už vodičovi prekážať nebude. Ak mám uviesť smutný príklad, tak ním je Alexander Dubček, ktorý, ak by bol pripútaný, nehodu pri Humpolci by bez problémov absolvoval bez vážnych zranení, na následky ktorých neskôr zomrel. Napokon jeho šofér pripútaný bol a z miesta nehody odkráčal po vlastných.3 – ABS skracuje brzdnú dráhu
Samotná brzdná dráha závisí od mnohých faktorov. Najmä od povrchu, na ktorom sa auto nachádza. V skutočnosti však ABS skracuje dráhu na veľmi šmykľavom povrchu, na mokrom a suchom zabrzdíte zhruba na rovnakej dráhe, na suchom asfalte máte bez neho dokonca kratšiu brzdnú dráhu. Na druhej strane počas brzdenia je auto vďaka nezablokovaným kolesám plne ovládateľné, takže sa prekážke môžete bez problémov vyhnúť. Napriek tomu väčšina vodičov tupo pozerá na prekážku a napokon do nej aj vrazí.4 – Auto s dlhším rázvorom je stabilnejšie
Stabilita a samotné jazdné vlastnosti ovplyvňuje viacero faktorov, rázvor osí kolies je iba jedným z nich. Oveľa dôležitejším je výška samotného ťažiska auta a rozloženie samotnej hmotnosti a prirodzene aj geometria zavesenia kolies.5 – Auto so širším rozchodom je stabilnejšie
Veľmi častý argument pre montáž rozširovacích podložiek na mnohé sériové automobily. Namiesto stability vás však väčšinou čakajú zmenené jazdné vlastnosti, výraznejšia nedotáčavosť a skoršie opotrebenie guľových čapov.6 – S pohonom 4 x 4 som rýchlejší v zákrute
Mýtus, ktorý priniesol motoristický šport, konkrétne rely. Odpoveď je jednoduchá, rýchlosť, s ktorou môžete vojsť do zákruty s pohonom jednej z náprav, je rovnaká ako v prípade štvorkolky. Na asfalte vás totiž držia pneumatiky a šírka a kvalita dezénu je v danom prípade oveľa dôležitejšia než samotný pohon kolies. Auto s pohonom všetkých štyroch kolies však môže skôr zrýchľovať pri výjazde zo zákruty a preto sa vodiči mylne domnievajú, že do tej zákruty môže aj rýchlejšie vojsť.7 – S tvrdším podvozkom som rýchlejší
Tento mýtus vznikol tiež vďaka motoristickému športu. Najmä na okruhoch s perfektným asfaltom je športové auto tvrdšie, aby sa minimalizoval náklon karosérie a tým aj presun ťažiska, čo zvyšuje prejazdovú rýchlosť v zákrute. V momente, ak sa ocitnete na bežných cestách z nerovnosťami, z tejto výhody sa stáva nevýhoda vo forme odskakovania kolies. A koleso vo vzduchu nebrzdí ani nezatáča. Takže kolega s mäkším podvozkom bude rýchlejší ako vy. Dôkaz. Rekordné kolo v Porsche 918 Spyder na Nurburgringu odjazdil Marc Lieb vzhľadom na nerovnomerný povrch trate v komfortnom nastavení podvozka.8 – Manuálna prevodovka je úspornejšia
Opäť mýtus, ktorý už mnohí vodiči poprú. Vznikol pred niekoľkými desaťročiami, keď to ešte bola pravda. Staré trojstupňové automatické prevodovky mali oveľa vyššie trecie straty a, samozrejme, nižší počet prevodových stupňov ich tiež diskvalifikoval v porovnaní s klasickou manuálnou prevodovkou. Dnes sa situácia obrátila. Manuálne prevodovky ustupujú do úzadia a nahrádzajú ich moderné automaty. Buď dvojspojkové, prípadne klasické s hydrodynamickým meničom, ktorý je vo vyšších prevodových stupňov vypnutý. Automaty majú viac prevodových stupňov, takže využívajú motor v optimálnejších otáčkach a okrem toho v porovnaní s bežným vodičom „nezabudnú“ preradiť na vyšší prevodový stupeň.9 – S „manuálom“ radím rýchlejšie
Áno, a preto majú monoposty formuly 1 sekvenčné prevodovky namiesto klasických manuálnych, s ktorými ešte radil Ayrton Senna. A on sám si žiadal prechod na sekvenčné prevodovky.10 – Veľké auto je bezpečnejšie
Neplatí to automaticky. Lepšie vás ochráni iba v prípade stretnutia s menším vozidlom, keď je jeho hmotnosť prirodzenou výhodou. Vo všetkých ostatných typoch nárazov je bezpečnosť veľkého automobilu na rovnakej úrovni ako v prípade menších moderných automobilov, ktoré na svojej konštrukcii využívajú vysokopevnostné ocele a deformačné zóny.11 – Letecké palivo zvýši výkon
Pravdou je, že zloženie kerozínu je veľmi podobné nafte alebo vykurovaciemu oleju. Inými slovami nielenže nezvýši výkon vášho benzínového motora, ale ho môže priamo zničiť. A pokiaľ si palivo do súčasných prúdových motorov mýlite s leteckým benzínom, tak ten nie je ničím iným ako benzínom s vyšším oktánovým číslom, spravidla 100. Má však prídavok olova a je redší ako klasický motorový benzín. Okrem toho nemá ani lepšiu výhrevnosť, jeho výhodou je odolnosť proti detonačnému horeniu, ktoré poškodzuje steny valca. Samotný výkon motora nezvyšuje ani trocha.12 – Olej netreba meniť
Ten príbeh poznáte. Nemenovaný pán z Nemecka si kúpil Mercedes a odvtedy jazdí a nemenil nikdy olej v aute, čo je priamy dôkaz toho, že výmena oleja je iba „biznis“. Pravdou je to, že olej počas používania degraduje, dostávajú sa doň nečistoty a tie môžu upchať olejové čerpadlo. A to, čo sa stane s pohyblivými časťami motora, ak ich prestanete mazať, zistíte aj vy, ak nie, váš automechanik vám to vysvetlí, prípadne predloží zoznam vecí, ktoré treba vymeniť.13 – Dieselové sú obľúbené, lebo lepšie ťahajú
Nuž dôvod je prozaický. Naftové autá majú nižšiu spotrebu a tým sú vyhodnotené ako výhodnejšie a okrem toho na Slovensku sa pridáva k obľúbenosti naftových motorov ešte jeden dôvod navyše. Nafta sa zo služobných áut a z nákladiakov kradne oveľa častejšie ako benzín, takže tam je ukrytý dôvod mimoriadnej obľuby naftových automobilov na Slovensku.14 – Klimatizácia alebo stiahnuté okná?
V podstate je to jedno. Klimatizácia odoberá energiu z motora a tým zvyšuje jeho spotrebu, na druhej strane stiahnuté okná zhoršujú aerodynamiku auta a tá sa s pribúdajúcou rýchlosťou taktiež podieľa na zvýšenej spotrebe. V priamom porovnaní však zatiaľ vyhrávajú stiahnuté okná, hoci len o zanedbateľné decilitre.15 – Prestrelenie nádrže spôsobí výbuch
Hollywoodsky mýtus, ktorý, samozrejme, nie je pravdivý. Guľka nádržou preletí a to je všetko. Nezapáli benzín, nespôsobí výbuch. Ak ste policajt a naháňate auto, môžete si to vyskúšať.16 – Auto vás uchráni pre guľkou
Jediný diel auta, ktorý je schopný zastaviť guľku, je blok motora. A pomôcť vám môžu aj stĺpiky karosérie, vzdialenosť strelca a zvolená zbraň. Karosériou auta guľka väčšinou preletí ako keby tam auto ani nestálo. Ak má strelec samopal, tak ten prerazí aj spomínaný blok motora.17 – Ropa sa rýchlo míňa
Nemíňa, stále sa objavujú nové náleziská, ak by sa minula, tak budete tankovať zemný plyn, ktorého je dostatok aj na niekoľko storočí. Konca ťažby ropy sa nedožijete a ak vás to zaujíma, tak z vyťaženej nafty končí v doprave iba dvadsať percent. Pod dopravou si predstavte autá, lietadlá, vlaky aj lode. Zvyšok ropy sa využíva pri produkcii plastov a umelých vlákien.18 – Výroba vodíka je príliš drahá a energeticky náročná
A preto nemáme autá na vodík. Pravdou je, že vodík je vedľajší produkt pri výrobe benzínu a nafty a len v Nemecku sa ho týmto spôsobom získa toľko, že stačí na pohon osemstotisíc automobilov. Navyše ho pomocou elektrolýzy môžete vyrobiť toľko, koľko potrebujete. Plynný vodík je navyše nosičom energie, takže týmto spôsobom môžete skladovať energiu, čo napríklad veterná elektráreň či solárny panel nedokážu. To znamená, že vodík môžete produkovať v takom množstve, v akom len chcete. Navyše vodíkové stanice sa už stavajú.19 – Ropná loby blokuje patenty
Načo by to robila? Niektoré ropné spoločnosti síce môžu vlastniť patenty, ich komerčné využitie však nijako neblokujú. Mimochodom, na Slovensku sa objavil jeden zázračný motor s extrémnym výkonom a bez nutnosti chladenia a zatiaľ ho žiadna z ropných spoločností nekúpila. Ani automobilka.20 – Ford T bol iba čierny
Nie. Táto povera pramení z vety, ktorú údajne povedal Henry Ford: „Dokážeme ho zákazníkovi dodať v akejkoľvek farbe, ak si objedná čiernu.“ Pravdou je fakt, že väčšina týchto áut bola čierna, vyrábali sa však aj v iných farbách. Kvalita ciest bola v tých časoch taká mizerná, že autá boli prikryté vrstvou prachu a tým boli sivé, respektíve čierne.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia