Spoznávate toto auto? Je jedným z najúspešnejších svojej doby

Dnes už historický kúsok je laickou verejnosťou zabudnutý, dokonca aj mnohí fanúšikovia štyroch kolies o ňom nikdy nepočuli. Jednalo sa pritom o úspešný a skvelo predávaný model od Volkswagenu, ktorý sa prezentoval pod názvami 1500 a 1600. Volkswagen Type 3.
Vydané  Text: 
Volkswagen vyrábal Type 3 v nemeckom Wolfsburgu, ďalej v Austrálii i Brazílii. Celkovo vyrobených 2 542 382 kusov v priebehu rokov 1961 až 1973 napovedá, že sa jednalo o úspešný projekt. To aj napriek skutočnosti, že stáli na podvozku z modelu Type 1, teda legendárneho chrobáka Beetle. Pre výrobcu sa jednalo o významný model, pretože doplnil doterajšie portfólio pozostávajúce iba z modelov Type 1 a Type 2, čo boli chrobák a od neho odvodená dodávka Transporer.
Volkswagen Type 3 Fastback (foto: Berthold Werner/Wikimedia Commons)
Volkswagen Type 3 bol prvýkrát verejnosti predstavený v roku 1961 na frankfurtskom autosalóne a dočkal sa pozitívneho prijatia. Spočiatku sa predával pod označením 1500, neskôr ho výrobca premenoval na 1600 a doprial mu tri karosárske vyhotovenia, ktoré sa v zahraničí predstavovali ako Fastback, Squareback a Notchback. Druhý menovaný bol v Európe obchodovaný ako Variant (teda kombi), tretí bol sedan. Výrobca zvažoval aj kabriolety, tie sa však do výroby nakoniec nedostali. Realizácie sa neskôr dočkalo až dvojdverové kupé Karmann Ghia 1500 (Type 35). Zaujímavosťou je, že verzia kombi už vtedy disponovala objemom batožinového priestoru až 420 litrov!
Volkswagen Type 3 Variant (v USA Squareback) (foto: Jeremy from Australia/Wikimedia Commons)
Prvý Type 3 bol vybavený 1,5-litrovým motorom vyvinutým z 1,2-litrového agregátu používanom v Type 1. Vzduchom chladený motor bol umiestnený vzadu, poháňal zadnú nápravu a pracoval s karburátorom Solex PHN. Jednalo sa o jednoduchý horizontálny karburátor, ale v roku 1963 prišli na trh verzie Volkswagen 1500N s dvojitým karburátorom a maximálnym výkonom 33 kW (41 k) a 1500S s maximálnym výkonom 40 kW (54 k). Type 3 sa môže pochváliť historickým úspechom, keď v roku 1968 priniesol do nemeckého automobilového priemyslu technológiu elektronického napriameho vstrekovania paliva od firmy Bosch. Táto verzia sa volala Type 3 E (Einpritzung) a technológiu Bosch D-Jetronic ponúkala už ako štandard k 1,6-litrovému motoru.
Volkswagen Type 3 sedan (Notchback) (foto: Berthold Werner/Wikimedia Commons)
Navzdory modernému dizajnu a dobrým predajom sa Type 3 nepodarilo dosiahnuť úspechov modelu Type 1 (Beetle). Posledným rokom výroby bol 1973, kedy sa výroba presťahovala do Emdenu a spoločne s Type 3 sa tu vyrábali historicky prvé Passaty. Vo Wolfsburgu sa výroba preorientovala na výrobu hatchbacku Golf, ktorý nahradil dovtedy najúspešnejší model Type 1.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia