Toto sú nové rotujúce zvodidlá. Prečo sú lepšie než tie klasické?

Rotujúce zvodidlá majú potenciál zachrániť milióny životov. Pozrite sa na to, ako fungujú a prečo sú lepšie než súčasné jednoduché zvodidlá.
Vydané  Text: 
Základným účelom zvodidiel je zabrániť vozidlám zísť z cesty, spomaliť vozidlo a udržať ho v jazdnom pruhu pozdĺž zábrany. Aj napriek týmto pozitívam predstavujú oceľové konštrukcie nebezpečenstvo. Kórejská spoločnosť však prišla s novinkou – **rotujúcimi zvodidlami**, ktoré ešte viac zvyšujú bezpečnosť na cestách. Dopravné nehody sú samozrejmou súčasťou cestnej premávky a na zníženie ich dôsledkov sa vykonávajú mnohé opatrenia, medzi inými aj montáž pevných oceľových bariér po kraji cesty. Lenže takéto zvodidlá môžu byť však sami o sebe nebezpečenstvom, veľký vplyv na ich účinok má najmä veľkosť vozidla, ktoré do nich narazí a, samozrejme, aj jeho rýchlosť. Na zníženie negatívnych vplyvov vyvinula kórejská spoločnosť takzvané rotujúce zvodidlá, ktoré okrem toho, že sú vyrábené z mäkších materiálov, sa aj točia. A vďaka tomu vedia lepšie absorbovať kinetickú energiu vozidla, respektíve ju efektívne a bezpečne nasmerovať. Spoločnosť ETI (Evolution in Traffic Innovation) navrhla systém rotujúcich zábran, ktoré premieňajú energiu vzniknutú pri náraze do rotujúcej energie, ktorá posúva vozidlo dopredu. **Takto vozidlo nenabúra do pevnej nehybnej zábrany, ale rotujúce valce stlmia náraz** vďaka trojrozmerným vyrovnávacím rámom a pevným podperám. Aby boli tieto bariéry dobre viditeľné aj v tme, **nachádzajú sa na nich reflexné fólie**. Rotujúce zvodidlá v tvare valcov sú vyrobené z materiálu podobnému gume, čo predlžuje ich životnosť oproti bežným plastom a vynikajú flexibilitou a elasticitou.
### Ako to funguje Čo sa teda deje, keď do nich vozidlo narazí? Energia vzniknutá pri náraze vozidla do zvodidla sa ihneď premení na rotujúcu energiu, čiže roztočí zvodidlá. Tie sú robené tak, že výška spodného aj vrchného rámu je prispôsobená pneumatikám veľkých aj malých vozidiel, čiže šofér po náraze nestratí kontrolu nad vozidlom. **Podpery rámov obsahujú kvapalinu**, vďaka čomu lepšie absorbujú náraz. Rámy majú hladký povrch, čo zabezpečuje, že po náraze sa pneumatika hýbe v smere jazdy, čo pomáha predísť ďalšej nehode spôsobenej nárazom vozidla idúceho za zachyteným vozidlom. Na absorbciu druhého nárazu slúži **trojdimenzionálna štruktúra rámov v tvare písmena D** a vyrovnávacia podpora. Čo sa týka **údržby** takýchto zvodidiel, tá je vcelku nenáročná. Podpery sú uložené každého 0,7 metra a sú nezávislé, takže po náraze stačí vymeniť iba poškodenú časť.
### Ako obstáli rotujúce zvodidlá v nárazových testoch **Malé autá** Testované bolo auto s hmotnosťou 900 kg. Po náraze zvodidlá posielajú auto späť v smere jeho jazdy, chránia pasažierov a chránia tiež pred ďalšou nehodou. **Veľké autá** Testované bolo 10-tonové nákladné auto. Zvodidlá menili spôsob kolízie na rotačné trenie čo spôsobilo, že kolízia trvala dlhšie a tým minimalizuje silu okamžitého nárazu. **Autobusy** Testovaný bol 13-tonový autobus, výsledok bol rovnaký ako pri veľkých autách. Ukazuje sa, že rotujúce zvodidlá môžu naozaj zvýšiť bezpečnosť na cestách. Otázkou zostáva, kedy sa tento trend dostane k nám a aké náklady by to predstavovalo.







Inzercia

Inzercia