Poradňa: Čo robiť s elektrickými bicyklami a kolobežkami v zime?

Elektrické bicykle a elektrické kolobežky sa pomerne rýchlym tempom stávajú súčasťou verejnej dopravy v mestách i obciach a ich použiteľnosť sa vzhľadom na menej rozsiahlu snehovú prikrývku na chodníkoch rozširuje aj na zimné mesiace.
Vydané  Text: 
Ilustračné foto
Dokonca aj týždeň pred Vianocami, teda v čase publikácie tohto príspevku, vidíme ľudí preháňajúcich sa po chodníkoch na elektrických kolobežkách a na cestách spoločne s autami sledujeme cyklistov, ktorí nemusia šliapať do pedálov, pretože majú na bicykloch elektrický pohon. Každý, kto mal možnosť jazdiť na elektrickej kolobežke alebo elektrickom bicykli, nepochybne pochopil všetkých tých hipsterov a moderných mešťanov, ktorí na ne nedajú dopustiť. Skúsenosť s nimi vzdialene pripomína jazdu na motorke, ale vyznačuje sa veľmi tichou prevádzkou a nízkymi nákladmi na prevádzku. Výhodou týchto elektrických dopravných prostriedkov je tiež ich skladnosť, bezúdržbovosť a aktuálne trendy vo svete, ktoré prajú budovaniu infraštruktúry špeciálne pre ne a bicykle. K týmto trendom sa aktívne zapája aj Slovensko, hoci problémy s problematickou dopravnou infraštruktúrou majú ešte aj konvenční cyklisti. O ich problémoch som písal ešte v októbri v samostatnom článku [Cyklisti vytrvalo upozorňujú na svoje problémy v hlavnom meste](https://www.autoviny.sk/novinky/118775/cyklisti-vytrvalo-upozornuju-na-svoje-problemy-v-hlavnom-meste). Otestujte sa zadarmo, máme všetky testy autoškoly | AUTOSKOLA.AUTOVINY.SK

Test e-kolobežky Perut Trek Delux: Dojazd 100 km, tempomat a kotúčové brzdy!

Vymeniť moderné a luxusné esúvečka za elektrickú kolobežku bola príjemná zmena a verte, že sa nám takáto mestská mobilita pozdáva. Týždeň sme v Bratislave jazdili skvelú elektrickú kolobežku Perut Trek Delux, ktorá prekvapuje snáď v každom ohľade.

### Čo hovorí legislatíva Pokiaľ ide o slovenské zákony, tie nerozlišujú prevádzku kolobežiek, bicykloch a ich elektrických verzií podľa ročného obdobia. Ak spĺňate zákonné podmienky pre ich prevádzku, môžete ich používať hoci aj v desaťcentimetrovom snehu. Tieto podmienky sa týkajú predovšetkým riadneho osvetlenia dopravného prostriedku a jeho vhodného technického stavu. Lenže práve v zimných mesiacoch je nanajvýš potrebné zvažovať aj používanie ochranných pomôcok, ktoré povinné nie sú. Napríklad chrániče kolien a lakťov, ochranná prilba (v obci nie je povinná, mimo nej áno), výraznejšie reflexné prvky a okrem klasických odraziek je vhodnejšie použiť svetlá vpredu i vzadu. Cyklista by tiež nemal zabúdať na rukavice a myslieť by mal na to, že v chlade potrebuje telo viac vynaloženej energie, aby sa zahrialo, preto sa počas jazdy skôr unaví.
### Ako jazdiť v zime Na Slovensku sa uplatňuje rozdelenie kolobežiek a bicyklov nasledovne: používateľ kolobežky je vnímaný ako chodec, takže má jazdiť po chodníku. Cyklista nesmie používať chodníky, ale cyklotrasy a cyklokoridory a plochu vozovky, ktorú zdieľa s automobilmi a je rovnocenným účastníkom premávky. Elektrické kolobežky by teda mali byť pomerne dobre chránené pred nepriazňou počasia, avšak realita nám každý deň ukazuje, že mestá nemajú kapacity na zabezpečenie riadnej údržby všetkých chodníkov, čo môže pre používateľa kolobežky predstavovať riziko. V prvom rade je nevyhnutné, aby sa kolobežkou a elektrickou kolobežkou jazdilo po povrchu, ktorý je pokiaľ možno suchý a pravidelný. Malé kolieska a malá svetlá výška nie sú stavané na prekonávanie výmoľov, dier, vydutín a iných nedokonalostí chodníkov. Bezpečnej jazde neprospieva ani sneh a zľadovatelá vrstva na chodníku, ktoré môžu byť veľmi efektívnou príčinou šmyku a následnej nehody, ktorá môže skončiť zranením. Množstvo kolobežiek disponuje malými kolesami so nevýrazným dezénom, kvôli čomu je hrozba šmyku o to väčšia. Bicykle a elektrické bicykle sú menej náchylné na nepriaznivé poveternostné podmienky ako kolobežky predovšetkým pre väčší priemer kolies, nie je ale pravdou, že by sa mal cyklista cítiť neohrozene. Zľadovatelá vozovka či tenká vrstva snehu je pre cyklistu nebezpečnejšia ako pre automobil, pretože kolesá majú malú kontaktnú plochu s vozovkou a celková hmotnosť cyklistu a jeho bicykla je stále pomerne nízka.
### Špeciálna starostlivosť v zime Počas jazdy na bicykli a elektrickom bicykli v zimných mesiacoch sa odporúča mierne podtlakovať duše, aby sa zväčšila kontaktná plocha kolesa s vozovkou a tak bola jazda o niečo bezpečnejšou. Elektrické kolobežky si vyžiadajú o niečo viac údržby. Keďže pri väčšine z nich nie je možné upravovať tlak v kolesách, pretože sú tvorené solídnym kusom pružného materiálu, starostlivosť sa týka predovšetkým samotného rámu. Údržba chodníkov môže za určitých okolností spôsobovať koróziu kových častí rámu predovšetkým pri jeho zakončeniach. Je preto vhodné venovať viac pozornosti čisteniu tohto rámu a podvozka po jazde, stačí aj dôslednejšie utretie nahromadených nečistôt pomocou utierky. ### Výdrž batérie v chladných podmienkach Nech sú už údaje od výrobcu o výdrže batérií akékoľvek, v praxi sa zvyčajne avizované údaje dosahujú ťažšie. Výrobcovia totiž musia uvádzať maximálny možný dojazd možný na jedno nabitie batérií, pričom vždy uvažuje nad dokonalými poveternostnými podmienkami, dokonalými cestami a používateľom s ideálnou hmotnosťou okolo 75 kilogramov. V praxi sa na výdrži batérie vo významnej miere podieľajú mnohé faktory, medzi inými aj vonkajšia teplota. Teploty okolo nuly alebo pod bodom mrazu by nemali pre batérie predstavovať riziko, zásadným spôsobom však klesá ich výkon. Platí to aj pri elektromobiloch, že ich zimný dojazd môže predstavovať iba polovicu udávaného maxima, pričom v automobiloch sa tieto batérie udržiavajú pri konštantnej teplote určenej výrobcom. Elektrické kolobežky a bicykle nemajú ako zabezpečiť batériám stabilnú teplotu a preto maximálnym dojazd dramaticky klesá. Je na to potrebné myslieť najmä vtedy, ak ste už spozorovali, že dojazd v lete ako-tak stačil na dochádzanie z a do práce. V zime skončíte možno už v polovici, prípadne ešte skôr. Čiastočným riešením môže byť správne uskladňovanie batérií v čase, keď sa kolobežka či bicykel nepoužívajú. To znamená manuálne celé vozidlo prepraviť do vyhriateho priestoru, kde sa batérie počas niekoľkých zohrejú a eventuálne si túto teplotu zachovajú aj počas krátkej jazdy v exteriéri.

Kuberg Freerider: 10 elektrických koní do terénu za pár tisíc eur

Elektrické skútre a terén zvyčajne k sebe patria. Ale Kuberg Freerider hľadá svoje miesto práve tam, kde iné elektrobzučiaky končia.

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia