Naše testovacie auto meralo spotrebu v litroch za hodinu, viete ktoré a prečo?

Meranie spotreby v litroch za hodinu nemusí byť nezmysel, ak viete, na čo táto funkcia slúži.
Vydané  Text: 

V priebehu minulého týždňa redakcia magazínu Autoviny.sk otestovala pôsobivý 9-miestny **Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 cdi** s 3-litrovým naftovým motorom [140 kW (188 k)]. Podrobný test tohto automobilu s potenciálom stať sa spoľahlivou pravou rukou podnikateľa v oblasti prepravy osôb prinesieme v priebehu tohto týždňa, dovtedy sa s vami podelíme o jednu zo zaujímavostí, ktoré počas siedmich dní testu neunikli našej pozornosti. Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 cdi **s dĺžkou 5 932 mm a pohotovostnou hmotnosťou 2 356 kg** sa môže na prvý pohľad javiť ako pomerne neobratné vozidlo, ktoré nachádza ideálne uplatnenie až na dlhých trasách absolvovaných na diaľnici, lenže nás vozidlo presvedčilo o opaku. Vďaka prednému previsu 1 021 mm a s **priemerom otáčania 13,3 metra** je stále šikovným a obratným mikrobusom, ktorý sa dokáže bez väčších problémov pohybovať v meste i v úzkych uličkách. Parkovacie miesta síce zvyčajne nie sú stavané na šesťmetrové vozidlá **so šírkou 2 175 mm** (so sklopenými spätnými zrkadlami), lenže parkovanie samotné je pomerne jednoduché – vďaka rozmerným spätným zrkadlám a priam perfektnému kamerovému systému je minimálna šanca, že by ste sa bokom auta zapreli o stĺp, kvetináč alebo zábradlie.
**S celkovou výškou 2 644 mm** (a v našom prípade ešte niekoľko ďalších centimetrov na strešnú klimatizáciu) sa však nevojdete do parkovacích garáží a budete musieť vyhľadávať státie na exteriérových parkoviskách. Dôležité je, že automobil stále spadá do kategórie vozidiel M1, pretože **okrem vodiča obsahuje 8 miest** na sedenie a **celková prípustná hmotnosť nepresahuje 3,5 tony**.

Jednou zo zaujímavostí, ktoré možno nájsť v automobiloch značky Mercedes-Benz, je počítanie spotreby paliva v litroch za hodinu. Jedná sa o užitočný funkčný doplnok, ktorý síce neocenia bežní vodiči osobných automobilov, ale profesionálni vodiči a manažment prepravnej spoločnosti možno áno. Počas jazdy sa spotreba paliva (v tomto prípade nafty) zobrazuje štandardne **v litroch na sto kilometrov jazdy** (l/100 km), tá v priebehu nášho redakčného testu dosahovala hodnôt medzi 10 až 14,1 l/100 km. Ak počas jazdy uvoľníte akceleračný pedál a niekoľko sekúnd jazdíte na zotrvačnosť, na palubnom počítači umiestnenom medzi tachometrom a otáčkomerom sa zobrazí údaj o intenzite **rekuperácie elektrickej energie**. Počas jazdy sa dokáže batéria nabíjať práve princípom rekuperácie a udržiavať sa tak v lepšej technickej kondícii.
**Počas státia s naštartovaným motorom** sa ale zobrazenie o aktuálnej spotrebe automaticky prepne na neštandardnú metriku: **počet litrov spotrebovaných v priebehu jednej hodiny**. Jedná sa o výpočet spotreby, ktorú má stojace vozidlo s naštartovaným motorom. Konkrétne Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 cdi dosahoval počas státia spotrebou paliva na úrovni 0,99 až 1,39 litra nafty na hodinu. Táto spotreba sa líši v závislosti od viacerých faktorov, napríklad aj teploty motora a počtu zapnutých elektrických spotrebičov. Dôvod merania a zobrazovania spotreby v litroch za hodinu teda nachádzame v podávaní informácie o aktuálnej spotrebe aj v prípade, že vodič vozidla čaká na parkovisku, kým sa jeho pasažieri zozbierajú a pripravia na ďalšiu jazdu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.