Vrchol estetiky. Toto je jedinečný Mercer-Cobra Roadster z roku 1965

Po estetickej stránke bol tento roadster dotiahnutý do absolútnej dokonalosti, jeho výroba pritom stála vtedajších 10-tisíc amerických dolárov.
Vydané  Text: 
Jedinečný motoristický stroj, ktorý ste nikdy nevideli na ceste a s najväčšou pravdepodobnosťou ste o ňom ani nikdy nepočuli. Pred zopár rokmi bol pritom vydražený za šialených 660-tisíc amerických dolárov. Je to **Mercer-Cobra Roaster z roku 1965** a v roku 2011 sa ocitol v ponuke aukčného domu RM Sotheby’s, ktorý je známy dražením mnohých významných historických automobilov. Mercer-Cobra Roaster je nádherný kus auta, ktorý chytil oprátky gýču pevne do rúk a ako-tak ho skrotil. Perleťový biely lak karosérie je v kombinácii s mosadzou a meďou natoľko pútavý, že už na prvý pohľad dáva tušiť o vysokej hodnote. Aj keď bol vyrobený v rokoch šesťdesiatych, dizajnom nadväzuje na pretekárske automobily z prvej polovice 20. storočia. Konkrétne na vlastný automobil **Mercer Raceabout 35J z roku 1913**, čo bolo v podstate iba torzo vozidla s kolesami, blatníkmi, volantom a sedením. Reinkarnovaný roadster pre modernú dobu 60. rokov bol spočiatku iba skicou pre magazín Esquire, ktorú nakreslil návrhár **Virgil Exner**.
### Osemvalec od Fordu a 11 kovov Aby sa docielil ten punc exkluzivity, ktorý z roadstera doslova žiari, **použilo sa dovedna 11 rôznych kovov**: medzi inými meď, mosadz, zinok, bronz, cín, hliník a liatiny. Na exponovaných častiach vozidla sa použil akrylový lak, aby bol lesk zachovaný aj po rokoch. Názov Cobra nesie roadster preto, lebo zdieľa konvenčný oceľový podvozok aj motor s legendárnym športiakom, pôvodne britským roadsterom **AC Ace**, ktorý v Amerike vybavil istý **Carroll Shelby** vlastnoručne vyladeným osemvalcom od Fordu. Firmy, ktoré sa zaoberali stavbou podobných špeciálov, ich používali s často a radi, rovnako aj filmové štúdiá, pretože sa dali ľahko servisovať a sériová výroba bola pomerne lacná. V tomto prípade však o nenáročnej údržbe asi nemôže byť reč, všetko je vyrobené na mieru a nanajvýš individualisticky.
Pre tento kus v dražbe RM Sotheby’s bol použitý nový podvozok s číslom CSX2451. Cobry mali nezávislé závesy s priečnymi listovými perami. Len vzdialenosť medzi nápravami sa u roadsteru podstatne natiahla z 2286 na 2743 milimetrov. Vo vnútri vozidla, konkrétne v motorom priestore, však nachádzame viacero pripomienok toho, odkiaľ pochádza technický základ. Na viacerých miestach figuruje nadpis *Cobra – Powered by Ford*. Pod dlhou prednou kapotou hučal **4,7-litrový motor V8**, s ktorým mohol vodič narábať cez iba 4-stupňovú manuálnu prevodovku. O ručnú výrobu karosérie sa postaralo talianske štúdio **Carrozzeria Sibona-Basano**. Dokonale splnilo návrhy od Exnera, ktorý vozidlo doprial viac nezvyčajných a netypických detailov. V prvom rade je to samotná karoséria, ktorá už v 60. rokoch patrila do retro sortimentu. Celkom atypické prevedenie získali blatníky predných kolies – dokonale nepraktické, dokonale krásne. Pri pohľade z hora majú tvar krídel alebo ak chcete plutví. Toto riešenie prezrádza, že s týmto vozidlom sa skrátka nejazdí po mokrých a špinavých cestách, možno tak iba pár kilometrov od luxusnej vily k červenému kobercu na odovzdávaní Oscarov. Ďalej sledujeme nízke čelné sklo spracované do oblúka tak, aby spredu rovno prechádzalo do bočných sťahovacích okien.
### Vtedajšia cena výroby je dnes úsmevná Stavba automobilu Mercer-Cobra Roadster nebola v 60. rokoch vôbec lacná. Paradoxne najviac investícií si vyžiadala výroba samotnej karosérie, tá vyšla na vtedajších 10 400 amerických dolárov. Šasi z AC Cobra vrátane volantu, s brzdami, kolesami a pneumatikami vyšlo na 2800 dolárov. Motor, prevodovka, chladič a palivová nádrž boli zabalené spolu s elektroinštaláciou a prístrojmi, ich preprava z USA do Talianska vyšla na 3019 dolárov. Dostávame sa tak k celkovému číslu 16 219 amerických dolárov plus nejaké tie tisícky navyše za papierovačky, doľaďovanie, spojazdnenie a ďalšie technické práce.
V roku 2011 tento unikát v jedinom kuse predal aukčný dom RM Sotheby’s za 660-tisíc amerických dolárov s tým, že pôvodne očakával niečo medzi 800-tisíc až 1,2 milióna dolárov. Zaujímavosťou pritom je, že dokumentácia k vozidlu nebola odovzdaná novému majiteľovi – vie sa, že existuje, ale niekde v archíve Fordovho múzea. Automobil mal v čase dražby najazdené iba dve míle.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.