Prečítajte si tipy, ako reagovať na konflikt na ceste (+VIDEO Z RUSKA)
Môžete byť úplný flegmatik, stačí aby ste narazili na cholerika s impulzívnym správaním a ani neviete ako a prečo, dostanete sa do konfliktu. Ako v takejto situácií zareagovať, aby drobný konflikt neprerástol v niečo viac? Na konci článku nájdete videokompiláciu ruských šoférov, ktorí stratili nervy.
Vydané Text: Redakcia
Dlhé čakanie v kolónach, hľadanie parkovacieho miesta v preplnenej podzemnej garáži, problémy pri parkovaní, či nehody bývajú často príčinou konfliktov na cestách. Ľudia strácajú trpezlivosť, prestávajú byť ohľaduplní k menej skúseným šoférom, ponáhľajú sa a tak im všetko, čo ich len o pár sekúnd spomalí, vytáča. Či už ste ten, kto konfliktu nechtiac čelí alebo ten, kto ho vyvolal, mali by ste si osvojiť zopár stratégií, ako v takýchto situáciách reagovať.
### 1. Dvakrát meraj a raz rež.
Skôr než niečo poviete alebo urobíte, dajte si pár sekúnd na zváženie vašej reakcie. Predsa len, čo už raz vyslovíte alebo vykonáte, nemôžete zobrať len tak späť a môžete tým iba priložiť želiezko do ohňa a situáciu tak ešte zhoršiť.
### 2. Stručne a vecne opíšte problém.
Nespustite na druhého človeka lavínu slov, ale snažte sa v pár vetách vystihnúť, čo vnímate ako problém a prečo, prípadne aké emócie to vo vás vyvolalo. Hneď na začiatku vyjadrite jasne svoje stanovisko k danej situácií.
### 3. Nezaťahujte do konfliktu iných ľudí.
Naozaj nie je vhodné zastavovať okoloidúcich šoférov či chodcov a žiadať ich o názor, pokiaľ tak sami neurobia bez vášho vyzvania. Ľudia často nevedia správne vyhodnotiť situáciu a pokiaľ sa ich osobne netýka, nezaujíma ich. Ak však na nich budete tlačiť, aby sa priklonili na niektorú stranu alebo dosvedčili, kto bol na vine, môže sa ľahko stať, že ak nemajú dostatok informácií, priklonia sa na stranu toho, kto im je sympatickejší, má lepšie auto alebo pôsobí autoritatívnejšie.
### 4. Ak ste vtiahnutí do konfliktu ako “nestranná” osoba.
V tomto prípade máte dve možnosti. Buď vopred jasne poviete, že sa do konfliktu nezapojíte alebo si môžete vyskúšať svoje mediátorské zručnosti a pokúsiť sa priviesť obe strany ku konštruktívnemu riešeniu situácie. Pokiaľ ste boli naozaj svedkom nejakej dopravnej situácie, povedzte pravdivo, čo ste videli, ale neprejavujte emócie voči žiadnej zo zúčastnených osôb.
### 5. Uvedomte si, čo je cieľom konfliktu.
Ak konflikt začnete vy, mali by ste vedieť, aký cieľ očakávate. Chcete, aby sa vám druhá osoba ospravedlnila, pustila vás, aby ste spísali papiere pri nehode alebo si len potrebujete ventilovať negatívne emócie zo zlého dňa? Ak ste v konflikte “nevinne”, pokúste sa zistiť cieľ toho, kto konflikt vyvolal a snažte sa dopracovať k tomu, čo za cieľ považujete vy (dohoda, ospravedlnenie).
### 6. Vypočujte si aj druhú stranu.
Aby ste pochopili, čo konflikt vyvolalo alebo aký názor na situáciu má druhá osoba, musíte si ju najprv vypočuť. Nechajte ju povedať svoj názor na vec, neprerušujte ju a nekritizujte. Môžete zistiť, že v určitých bodoch sa dokonca zhodnete alebo že druhá strana má nejakú pripomienku, ktorá stojí za zváženie. Okrem toho je pravdepodobné, že ak necháte druhú osobu povedať svoj názor, rovnako nechá aj ona hovoriť vás, čo je základomtoho, aby ste problém konštruktívne vyriešili.
### 7. Nájdite spoločný problém a riešenia.
Keď nájdete určitý bod, v ktorom sa s protistranou zhodujete, je možné začať hľadať riešenia alebo urobiť kompromis.
Nie vždy je ľahké správne zareagovať na vzniknuté situácie a často narazéte na to, že hoci vy sa správate slušne, ten druhý reaguje impulzívne. V každom prípade by ste nemali podľahnúť silným emóciám a snažiť sa riešiť konflikt racionálne.
### 8. Na nátlakového alebo agresívneho človeka nereagujte vôbec
Ak sa na cestách stretnete s človekom, ktorý kvôli menšiemu škrabancu alebo nedorozumeniu vystúpi z auta a prejavuje sa agresívne, máte iba dve možnosti: zostať v aute alebo vystúpiť. Vystúpiť je ale práve niečo, čo neodporúčame. Nikdy neviete, do akej miery je dotyčný odhodlaný vám ublížiť. A ak si myslíte, že si vystačíte s vyššou hmotnosťou alebo väčšou výškou, vedzte, že ste na omyle. Aj 1,6-metrový bitkár dostane bez najmenších problémov na zem dvojmetrového chlapa, ak vie a chce. Ak sa druhý vodič prejavuje agresívne, zostaňte radšej sedieť v aute a nereagujte na jeho psychopatické výkyvy. Ak je dôvodom jeho vyčíňania poškodenie áut, rovno zavolajte 158 a privolajte políciu na miesto nehody, na ktorom ste boli navyše obeťou fyzického útoku.
Agresivita, Doprava, Konflikt, Magazin, Mary, Nehoda, Osobnost, Psychologia, Str, Typologia, Video, Zaujimavosti
Inzercia