Volkswagen mal predávať tisíce neschválených vozidiel ako nové a jazdené

Redakcia, 12.12.2018
Nemecký automobilový koncern v týchto dňoch čelí obvineniam zo špekulatívnych predajov. Údajne mala automobilka predávať automobily, ktoré boli predprodukčné a teda určené na zošrotovanie. Situácia sa týka aj európskych krajín, eventuálne aj Slovenska.
Volkswagen Jetta (2018)

Čo sa stalo?

  • podľa denníkov Der Spiegel a Handelsblatt automobilka Volkswagen komerčne predávala automobily, ktoré neprešli úradným schválením;
  • predprodukčné automobily sa nesmú predávať, pretože nie sú schválené pre používanie na cestách, ale majú sa zošrotovať;
  • Volkswagen niektoré vozidla zvoláva do servisov, ale bez verejného vyhlásenia, čím ešte viac povzbudzuje špekulácie;
  • jedná sa o 6 700 automobilov predaných v Európe a Spojených štátoch v priebehu rokov 2006 až 2018.

Volkswagen Jetta (2018)

Automobily bez homologizácie nemôžu jazdiť po verejných komunikáciách a rozhodne nemôžu byť predávané bežným zákazníkom. Volkswagen to údajne vykonával celé roky a predal tak tisíce kusov automobilov, ktoré by musel za normálnych okolností zošrotovať. To tvrdia denníky Der Spiegel a Handelsblatt, ktoré na možný problém upozornili. Volkswagen sa k téme zatiaľ podrobnejšie nevyjadruje, pre Handelsblatt poskytol iba strohé vyjadrenie, že nemá vedomosť o pochybení.

Kritické hlasy tvrdia, že Volkswagen tieto predprodukčné automobily predával ako úplne nové vozidlá, prípadne ako vozidlá z druhej ruky.

Zvolávacia akcia, ktorá má s údajným problémom súvisieť, sa týka 6 700 automobilov, pôvodné správy pritom hovorili až o 17-tisíc kusoch automoiblov.

Čo sa bude diať?

Volkswagen zatiaľ pochybenie nepriznal, napriek tomu je problém považovaný za skutočný.

Podľa dostupných zdrojov je však veľmi pravdepodobné, že za vzniknutý incident bude musieť poniesť zodpovednosť vo forme vyplatenia veľkej pokuty, ktorá by zohľadňovala počet predaných kusov automobilov bez homologizácie. V Nemecku by sa malo jednať o tisíce eur pripadajúcich na každé vozidlo, mimo Nemecka v ostatných krajinách Európy a v Spojených štátoch si budú autority uplatňovať odlišné postupy.

Doteraz nie sú známe informácie o jednotlivých modeloch automobilov a či sa jedná aj o modely iných značiek, ktoré spadajú pod koncern Volkswagen.