Tu raz skončia aj vaše pneumatiky. Boli sme vo fanscinujúcej recyklačnej továrni v Uherskom Brode.
Deti sa hrajú na ihriskách, ktoré sú vydláždené podložkami vyrobenými možno aj z vašich niekdajších pneumatík. Recyklácia rozhodne nie je nudná záležitosť.
Vydané Text: Erik Stríž
### Všetky druhy pneumatík na jednom mieste
Naša cesta začína na okraj mesta Uherský Brod v Českej republike, kde sa zvážajú ojazdené pneumatiky od ôsmich spoločností, jednou z nich je aj slovenská Eltma. Tá vykonáva osvetu v oblasti odovzdávania pneumatík a zváža ich do špecializovaných závodov od roku 2016, založili ju spoločnosti vyrábajúce pneumatiky ako súčasť svojej spoločenskej zodpovednosti.
Podľa RPG Recycling sa denne do areálu navozí 150 ton starých pneumatík, ale na spracovanie neputujú hneď. Najprv musia „dozrieť“ exteriérovom sklade roky, aby guma vytvrdla a aby sa stratili všetky vlastnosti, ktoré by mohli byť nežiadúce pri jej spracovávaní. Tento sklad je hotové múzeum pneumatík: nájdete tu 14-palcové barumky, ako aj pneumatiky používané v kameňolomoch s priemerom vyše dvoch metrov.
Prvý krok v spracovaní pneumatík je ich roztrhanie a rozdrvenie na kusy s veľkosťou približne 30 centimetrov. Používajú sa na to výkonné ťažké stroje priamo pod holým nebom a až ich produkt sa zváža do priestorov závodu.
Pneumatiky sa prvotnom spracovaní veľmi nepodobajú na niečo hodnotné, musia prejsť dômyselním čistením a množstvom krokov, aby sa z nich stal gumený granulát.
Gumený granulát môže mať priemer 1 až 3 milimetre, vyrába sa tiež špeciálny prach s priemerom granúl do 0,7 mm.
Aj kovové súčasti pneumatík sa dajú znova využiť, putujú do iného recyklačného závodu v rovnakom meste.
Teplota 70°C a tlak 400 ton stačia na to, aby sa z bývalých pneumatík stali nové plnohodnotné produkty. Aj tie sa dajú potom dokonale recyklovať.
Z rozdrvených a očistených pneumatík sa vyrába celý sortiment produktov. Podložky pre športové vybavenie, tlmiace prvky pre koľajnice alebo aj zámková dlažba.
Závod je už dnes pripravený čeliť vysokým technickým nárokom zákazníkov, z technologického hľadiska sa sledujú aj fyzikálne faktory produktov ako nasiakavosť vodou či elektrický odpor.
Kuriozitami v expozícii výrobkov boli siluety zvierat vyhotovené práve z niekdajších pneumatík, ktorých úlohou je zdôrazniť návšteníkom schopnosť závodu vyrobiť prakticky akýkoľvek tvar. Tento tovar, ktorý je takisto plne recyklovateľný, sa okrem Česka a Slovenska distribuujú napríklad aj do Poľska.
### Netreba vidieť, stačí vedieť a pochopiť
Rozsah, v ktorom závod v Uherskom Brode spracováva staré pneumatiky, je fascinujúci. Celý výroba je pôsobivá a až osobná skúsenosť nám odhalila dôležitosť opätovného spracovávania materiálov. Zo zdanlivo bezhodnotnej pneumatiky sa tu môže stať niečo, čo bude ešte dlhé roky plniť dôležité funkcie.
Bolo by ale naivné domnievať sa, že každý by mal absolvovať takúto exkurziu, aby si plne uvedomil opodstatnenie recyklácie. Prakticky jedinou požiadavkou na „obyčajných ľudí“ je to, aby pneumatiky nezahadzovali do lesa a neuskladňovali ich na svojom dvore.
Kľúčovú úlohu v procese recyklácie pneumatík zohrávajú zberné miesta ojazdených a starých pneumatík, ktorých je na Slovensku viac ako dva a pol tisíca. Zo všetkých Eltma zbiera každých desať dní pneumatiky a časť z nich vozí práve do Uherského Brodu. Na tlačovej konferencii pre novinárov neskôr odznelo, že všetky zúčastnené strany považujú tento model fungovania za dlhodobo udržateľný, hoci riaditeľ závodu v Uherskom Brode vidí možnosť vylepšenia aj samotnej prepravy pneumatík: „Keď idem so synom v aute a vidíme nákladiak, ktorý k nám vezie ojazdené pneumatiky, vravievam mu, že aj pneumatiky tohto nákladiaku budú musieť nakoniec skončiť u nás.“
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk