Tu raz skončia aj vaše pneumatiky. Boli sme vo fanscinujúcej recyklačnej továrni v Uherskom Brode.

Deti sa hrajú na ihriskách, ktoré sú vydláždené podložkami vyrobenými možno aj z vašich niekdajších pneumatík. Recyklácia rozhodne nie je nudná záležitosť.
Vydané  Text: 
Na Autovinách sme sa v minulosti už niekoľkokrát venovali téme spracovávaniu a odovzdávaniu ojazdených pneumatík a v nadväznosti na to sme prijali pozvanie organizáciou Eltma do koncernu REC Group v Uherskom Brode. Jedná sa o spoločnosť s rozmanitými činnosťami v oblasti recyklácie odpadov, pričom závod RPG Recycling v Uherskom Brode spracováva ojazdené pneumatiky a dáva im druhý životný cyklus. Celý proces spracovania starých pneumatík je pôsobivý a až osobná skúsenosť nám odhalila dôležitosť ich recyklácie. Zdanlivo nadbytočný odpad dostáva v Uherskom Brode druhú šancu, aby plnil praktické využitia v širokom spektre odvetví. Nahliadnite s nami do zákulisia tejto výroby.
### Všetky druhy pneumatík na jednom mieste Naša cesta začína na okraj mesta Uherský Brod v Českej republike, kde sa zvážajú ojazdené pneumatiky od ôsmich spoločností, jednou z nich je aj slovenská Eltma. Tá vykonáva osvetu v oblasti odovzdávania pneumatík a zváža ich do špecializovaných závodov od roku 2016, založili ju spoločnosti vyrábajúce pneumatiky ako súčasť svojej spoločenskej zodpovednosti. Podľa RPG Recycling sa denne do areálu navozí 150 ton starých pneumatík, ale na spracovanie neputujú hneď. Najprv musia „dozrieť“ exteriérovom sklade roky, aby guma vytvrdla a aby sa stratili všetky vlastnosti, ktoré by mohli byť nežiadúce pri jej spracovávaní. Tento sklad je hotové múzeum pneumatík: nájdete tu 14-palcové barumky, ako aj pneumatiky používané v kameňolomoch s priemerom vyše dvoch metrov. Prvý krok v spracovaní pneumatík je ich roztrhanie a rozdrvenie na kusy s veľkosťou približne 30 centimetrov. Používajú sa na to výkonné ťažké stroje priamo pod holým nebom a až ich produkt sa zváža do priestorov závodu.
Pneumatiky sa prvotnom spracovaní veľmi nepodobajú na niečo hodnotné, musia prejsť dômyselním čistením a množstvom krokov, aby sa z nich stal gumený granulát.
Nasleduje ďalší krok drvenia, výsledkom ktorého sa z gumy oddelia kovové a ďalšie súčasti pomocou magnetu a opakovaných filtrácií. Výsledkom tohto kroku je granulát prakticky čistej gumy s priemerom 1 až 3 milimetre, časť z objemu granulátu potom prechádza spracovaním na takzvaný prach s priemerom granúl menej ako 0,7 milimetra. Kovy získané týmto procesom sa nezahadzujú, ale putujú vo veľkých objemoch do iného závodu koncernu REC Group s názvom Kovosteel.
Gumený granulát môže mať priemer 1 až 3 milimetre, vyrába sa tiež špeciálny prach s priemerom granúl do 0,7 mm.
Aj kovové súčasti pneumatík sa dajú znova využiť, putujú do iného recyklačného závodu v rovnakom meste.
V čase našej návštevy bola prevádzka pozastavená pre čistenie a údržbu, ktoré sú v takejto výrobe nevyhnutnosťou. Napríklad nože sekajúce gumu na granule musia byť naostrované každý deň a celkovo v závode platia vysoké bezpečnostné štandardy, vrátane ochrany samotných pracovníkov. Najväčšou hrozbou je riziko vznietenia gumy, ktorá v procese spracovania musí prichádzať do kontaktu s vysokými teplotami. Stroje z Dánska si v prípade porúch a požiarov vyžadujú náklady počítané v miliónoch českých korunách. Takto vyrobený gumený granulát je základovým materiálom výrobkov, ktoré neskôr slúžia ako pomôcky pre šport, priemysel, či dokonca ako tesniace podložky pre železničné koľaje. Granulát sa do ďalšej výroby distribuuje vo veľkých vreciach, ktorých sa na jeden kamión vojde 22. ### Druhý život pneumatík Výroba produktov z gumeného granulátu prebieha okrem iných závodov aj priamo v areáli v Uherskom Brode. Vyrábajú sa tu rôznorodé výrobky, ktoré však vznikajú rovnakým procesom: lisovaním za vysokej teploty. Lisovanie prebieha pri teplote 70 stupňov Celzia a na gumený granulát pôsobí tlak až 400 ton. Zatlačením do formy tak vznikne požadovaný tvar, ktorý sa ďalej orezáva a upravuje na požadovaný finálny výrobok.
Teplota 70°C a tlak 400 ton stačia na to, aby sa z bývalých pneumatík stali nové plnohodnotné produkty. Aj tie sa dajú potom dokonale recyklovať.
Finálnym výrobkom sú v tomto závode rôznofarebné gumené zámkové dlažby, bezpečnostné plochy pre detské ihriská, vibrácie absorbujúce podložky pod práčky a tiež výplne škár medzi koľajnicami a vozovkou, ktoré sú schopné absorbovať vibrácie a s tým spojený hluk.
Z rozdrvených a očistených pneumatík sa vyrába celý sortiment produktov. Podložky pre športové vybavenie, tlmiace prvky pre koľajnice alebo aj zámková dlažba.
Závod je už dnes pripravený čeliť vysokým technickým nárokom zákazníkov, z technologického hľadiska sa sledujú aj fyzikálne faktory produktov ako nasiakavosť vodou či elektrický odpor. Kuriozitami v expozícii výrobkov boli siluety zvierat vyhotovené práve z niekdajších pneumatík, ktorých úlohou je zdôrazniť návšteníkom schopnosť závodu vyrobiť prakticky akýkoľvek tvar. Tento tovar, ktorý je takisto plne recyklovateľný, sa okrem Česka a Slovenska distribuujú napríklad aj do Poľska. ### Netreba vidieť, stačí vedieť a pochopiť Rozsah, v ktorom závod v Uherskom Brode spracováva staré pneumatiky, je fascinujúci. Celý výroba je pôsobivá a až osobná skúsenosť nám odhalila dôležitosť opätovného spracovávania materiálov. Zo zdanlivo bezhodnotnej pneumatiky sa tu môže stať niečo, čo bude ešte dlhé roky plniť dôležité funkcie. Bolo by ale naivné domnievať sa, že každý by mal absolvovať takúto exkurziu, aby si plne uvedomil opodstatnenie recyklácie. Prakticky jedinou požiadavkou na „obyčajných ľudí“ je to, aby pneumatiky nezahadzovali do lesa a neuskladňovali ich na svojom dvore. Kľúčovú úlohu v procese recyklácie pneumatík zohrávajú zberné miesta ojazdených a starých pneumatík, ktorých je na Slovensku viac ako dva a pol tisíca. Zo všetkých Eltma zbiera každých desať dní pneumatiky a časť z nich vozí práve do Uherského Brodu. Na tlačovej konferencii pre novinárov neskôr odznelo, že všetky zúčastnené strany považujú tento model fungovania za dlhodobo udržateľný, hoci riaditeľ závodu v Uherskom Brode vidí možnosť vylepšenia aj samotnej prepravy pneumatík: „Keď idem so synom v aute a vidíme nákladiak, ktorý k nám vezie ojazdené pneumatiky, vravievam mu, že aj pneumatiky tohto nákladiaku budú musieť nakoniec skončiť u nás.“

Košičan jazdil jedny pneumatiky 23 rokov. Continental zverejnil štatistiky z výroby a histórie, je to skvelé čítanie

Koľko stoja pneumatiky pre Bugatti Veyron, kto je najväčším výrobcom pneumatík na svete (Continental to nie je), najväčšia pneumatika sveta či najdlhšie jazdené pneumatiky na Slovensku.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk