Toto by ste mali vedieť o prezúvaní pneumatík!

Aktuálne počasie výrazne klame. Aj keď svieti miestami slnko, vonkajšia teplota deň za dňom klesá, presne tak ako klesá účinnosť a použiteľnosť letných pneumatík.
Vydané  Text: 
Lenže počasie je len jeden z dvoch dôležitých atribútov označujúcich moment, či skôr nut-nosť prezutia z letných na zimné pneumatiky. Druhým, a v našich končinách dosť dôleži-tým, je **Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke – povinnosť používania zimných pneumatík na všetkých kolesách u osobných aut je od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ vozovku pokrýva súvislá vrstva snehu, námraza alebo ľad.** Možno sa niekomu zákonom daný „príkaz“ zdá malicherný, ale je tomu tak. Problém vzni-ká hlavne pri pohľade na výškové a teplotné pomery Slovenska. Zima v južných okresoch má úplne iný priebeh ako napríklad na Orave, Liptove či v Tatrách. Avšak, aj v južných môže pokojne teplota klesnúť pod bod mrazu, čím zase následne môže vzniknúť na ceste námraza. A tým je zase splnený jeden bod zákona. **Globálne by sa ale dalo povedať – ak dlhodobejšia denná teplota klesla pod 7 °C, okamžite prezujte na zimné pneumatiky.** Pri tej príležitosti sa sústreďte na tri veci – stav aktuálnych zimných pneumatík, stav ostatných podvozkových častí a na to, aby ste sa pred zazimovaním dostatočne postarali o vaše letné gumy a disky.
Zimné pneumatiky majú oproti letným nielen výraznejší vzor ale aj mäkšiu zmes vďaka ktorej sú schopné „pracovať“ aj pri nízkych teplotách. Lenže, nesmú byť sta-ré. Preto si na nich skontrolujte tzv. DOT kód – štvormiestne číslo na boku pneumatiky zobrazujúce týždeň a rok výroby pneumatiky. Napríklad 4011 znamená, že bola vyrobená v 40-tom týždni v roku 2011. **Ak ste na pneumatike našli podobné čísle, radšej ich z bezpečnostných dôvodov vyhoďte. Optimálny vek je tri roky, maximálny päť.**

Čo s ojazdenými pneumatikami? Odpovedá priamo zákon

Vedeli ste, že vaše deti sa na ihriskách hrávajú na podložkách z recyklovaných pneumatík? Najprv sa ale museli dostať do správnych rúk.

Keď len meníte celú sadu, čiže disk aj s pneumatikou, je vhodné si ju nechať – aspoň kaž-dý druhý rok – vyvážiť. Odporúčame po lete aj kontrolu geometrie. **Pri podvozkových častiach si počas prezúvania rovno skontrolujte stav opotrebenia brzdovej sústavy – kotúče musia byť bez hrdze a musia byť rovnomerne opotrebované, platničky musia mať potrebnú hrúbku a taktiež rovnomerné opotrebovanie, gumené brzdové hadičky zase nesmú byť extrémne popraskané.** Ako sa však postarať pred zazimovaním o naše pneumatiky a disky? Ak máte len holé pneumatiky, skladujte ich postavené vedľa seba, ak ich máte na diskoch, tak na seba. V oboch prípadoch v suchom a čistom prostredí. **Pred zazimovaním by sme mali naše disky a pneumatiky dôkladne vyčistiť od špiny a usadeného brzdného prachu, kto-rý sa nachádza aj v pneumatikách.**







Inzercia

Inzercia