Prvá jazda: Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC CVT
Sympatický mestský model sme vyskúšali ako prvá redakcia a zanechal v nás prevažne pozitívne dojmy.
Vydané Text: Erik Stríž
Space Star nie je novinkou. Dnes sa predáva už šiesta generácia kompaktu, pričom tá aktuálna sa prvýkrát predviedla na autosalóne v Las Vegas v roku 2015. Potom prišla modernizácia, s ktorou sa spúšťa aj predaj na Slovensku. Predajca má od novinky veľké očakávania, prezentuje ho ako ideálne vozidlo do mesta a útočí na malé modely značiek Citroën, Toyota či Dacia. Náš trh je veľmi citlivý na cenu, obzvlášť v kategórii lacnejších vozidiel a v tomto ohľade má Mitsubishi Space Star skvelé vyhliadky. S automatickou prevodovkou a parkovacími kamerami ho kúpite už za dvanásťtisíc eur. V základe pritom stojí 9 490 eur.
### Charakter vozidla a dizajn
Mitsubishi Space Star reprezentuje kategóriu malých mestských vozidiel a prináša do nej svieži vietor vďaka triezvemu dizajnu bez excentrických úletov. Silueta vozidla, predné i zadné partie nenaznačujú príbuznosť s inými modelmi od výrobcu, akoby si Space Star šliapal vlastnú cestičku. Očividne je to správny prístup, počas tých dvoch dní, kedy sme mali automobil k dispozícii, sa za ním ľudia otáčali.
Uznávame, že dizajn sa automobilke podaril na jednotku a v testovanej modrej metalíze vyzerá vozidlo krásne.
### Interiér vpredu a technika
Vnútorný priestor je s ohľadom na kategóriu vozidla pomerne veľkorysý, vodič a spolujazdec sa ale nutne dotýkajú lakťami. Od tohto malého problému ich možno odpúta pekný dizajn interiéru, ktorý sa výrobcovi skutočne vydaril. Palubovka nepôsobí lacno napriek tomu, že po poklepaní plastového obloženia cítime zámer čo najviac optimalizovať náklady. Tvrdé materiály sa snáď stanú z dlhodobého hľadiska výhodou, uznávame ich potenciál na vyššiu odolnosť. Vodičov posed je pomerne vysoký, z jeho pozície je výborný výhľad na okolie. Súčasťou testovanej výbavy bolo aj výškové nastavenie sedadla vodiča, volant sa dá nastavovať jedine výškovo. Nakoniec to nepovažujeme za tragédiu, ergonómia je zvládnutá dobre.
Uprostred palubovky sa nachádza dotykový displej s podporou pripojenia na zariadenia Android a iOS, okrem multimediálneho obsahu a informácií o stave vozidla a jazde zobrazuje aj obraz zo zadnej parkovacej kamery so statickým navádzaním. Oceňujeme tiež prítomnosť parkovacích senzorov, ktoré sú pre úsporné parkovanie v mestách takmer nevyhnutnosťou.
Testovaný model bol vybavený vyhrievaním sedadiel, manuálnou klimatizáciou, tempomatom, Bluetooth konektivitou a parkovacou kamerou so statickou vizualizáciou smeru jazdy. Táto technika dostupná v najvyššej výbave INVITE poteší prevažne mladšie ročníky zákazníkov, i keď také vyhrievanie sedadiel ocenia asi všetci bez ohľadu na vek.
Už v základnej výbave ENTRY dostanete maximum bezpečnostnej techniky, ktorej úroveň ale nemožno porovnávať s modelmi vyšších kategórií a tried. Oceňujeme signalizáciu núdzového brzdenia ESS a príplatkové parkovacie senzory, ktoré sú na nezaplatenie dokonca aj v aute týchto rozmerov. Ďalšie asistenčné systémy nie sú v ponuke ani za príplatok, Space Star teda nebude sledovať rýchlosť pred vami idúceho vozidla a ani jazdné pruhy.
### Interiéru vzadu chýbajú najmä odkladacie priestory
Mitsubishi Space Star sa prezentuje ako malé auto, lenže vzadu usadí troch ľudí. Mnohé podobne veľké vozidlá majú iba dve zadné sedadlá. Dve bočné sedadlá disponujú úchytmi ISOFIX, interiér je relatívne pohodlný pre dvoch dospelých. Traja dospelí budú mať vzadu menšie problémy, ale ak o strednom sedadle uvažujeme ako o núdzovom riešení, plne ho rešpektujeme.
Škoda, že sa toto stredné sedadlo nedá sklopiť do lakťovej opierky a že zadní pasažieri nemajú k dispozícii odkladacie priestory. Mohli by ste povedať: „Dobre, lenže tie chýbajú aj v ostatných podobne veľkých autách“ a mali by sme pravdu, ale mať na automobilky vyššie nároky je nevyhnutnou súčasťou evolúcie ich modelov.
### Jednoduchšie, ale moderné motory
Japonské mini prichádza na slovenský trh s výlučne trojvalcovými atmosférickými motormi 1.0 a 1.2 MIVEC s funkciou Auto Stop & Go. Ich maximálne výkony sa pohybujú v rozmedzí 52 kW (71 k) až 59 kW (80 k). Skvelé je, že o niečo výkonnejší agregát 1.2 MIVEC možno konfigurovať aj s prevodovkou CVT. Za cenu 11 990 eur sa jedná o veľmi dobrý biznis. Ostatné motorizácie nakúpite výhradne s päťstupňovým manuálom, ktorý budú preferovať skôr muži.
### Dobre naladený podvozok, prevodovka občas zaváha
Testovaný model s motorom 1.2 MIVEC a prevodovkou CVT dokázal osloviť predovšetkým jazdnými vlastnosťami. Podvozok je naladený výborne, zadná náprava neodskakuje ani pri dynamickej jazde na nekvalitnej vozovke. Malé vozidlo je v zákrutách prekvapivo stabilné a keby motor s prevodovkou reagovali na podnety od vodiča o niečo promptnejšie, skúsenosť s Mitsubishi Space Star by bola asi dokonalá. Dobre, preháňame, toto nie je auto so športovým potenciálom a až tak veľa zábavy neponúka, ale vzhľadom jeho cieľovú skupinu takéto vlastnosti ani nemôžeme očakávať.
Kto si vyskúšal staršie prevodovky CVT v kopcoch, ten ich vie spravodlivo skritizovať, ale tá v Space Star pracuje spoľahlivejšie. Má aj prevodový stupeň Ds pre dynamický charakter jazdy a tiež stupeň „L“, ktorý drží variátor na stabilnej úrovni a uľahčuje jazdu z a do kopca či predbiehanie. Vtedy vedia motor i variátor poriadne zahučať.
Vo všeobecnosti skôr negatívne hodnotíme hluk a vibrácie prenikajúce do interiéru, v tomto ohľade by sme od Mitsubishi čakali lepší výsledok. Hluk je najvýraznejší pri prudkom rozbiehaní sa aj preto, že prevodovka drží vyššie otáčky motora pridlho. Občas sme mali pocit, že prevodovka zbytočne vytáča motor a neupravuje prevodový pomer s dostatočnou rýchlosťou. Lenže potom prišla rovinka a stabilná rýchlosť, čo sa prejavilo zmenou prevodového pomeru, ustálením otáčok motora na úroveň tesne pod 2 000 ot./min. a akustickým komfortom.
### Spotreba
Priemerne sme jazdili za 10 l/100 km a s ľahkou nohou za 7,8 l/100 km. Jedná sa o výsledok jazdenia v priebehu dvoch dní, takže o dlhodobo meranej spotrebe nemôže byť reč. Výrobca avizuje kombinovanú spotrebu na úrovni 5,5 l/100 km, čo v kontexte uvedených dvoch dní vyznieva nereálne, lenže náš jazdný štýl nezodpovedá štýlu jazdenia preferovanej vzorky zákazníkov. Ak sa vodič vyhne dramatickým zrýchleniam a budete skôr pokojnejší, spotreba bude istotne výrazne klesať. Keďže sme mali úplne nový kus, uznávame perspektívu zníženia spotreby po absolvovaní zábehu.
**Čo dodať na záver?** Mitsubishi Space Star sa ukázalo ako veľmi zaujímavé auto, ktoré má potenciál zatriasť ponukami ostatných automobiliek s malými mestskými kompaktmi. Tešíme sa na štandardný redakčný test!
Auto Motor A Šport, Erik Stríž, Mitsubishi, Mitsubishi Space Star, Prva Jazda, Recenzia, Str, Test, Video
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia