Prečo sa americkí policajti musia dotýkať zastavených áut? Učia sa to už v akadémii

Dôvod, prečo americkí policajti prstami prechádzajú po boku zastaveného auta, nachádza opodstatnenie v praxi.
Vydané  Text: 
Ak ste si niekedy pozerali YouTube videá z policajných palubných kamier v USA a Kanade, možno ste si všimli, že americkí policajti občas prechádzajú prstami po boku zastaveného auta alebo jemne udrú dlaňou po zadných svetách. Fyzický kontakt s automobilom udržiavajú až do okamihu, kedy prídu k vodičovmu oknu. Nerobia to z nudy alebo preto, že ich práve zaujala silueta automobilu. Tento detail je súčasťou postupu ich práce a nachádza opodstatnenie v praxi. ## #1 Význam tohto kroku spočíva v tom, že policajti z psychologických i praktických dôvodov musia udržiavať fyzický kontakt so zastaveným automobilom, aby mohli promptnejšie reagovať na prípadné konfliktné a kritické situácie. Možno si hovoríte, že prsty na karosérii predsa nemôžu nikoho zachrániť, lenže musíte pochopiť typy situácií, do ktorých sa môže policajt dostať. Ak by automobil razom akceleroval a točil prudko doľava, mohol by policajta zachytiť. Keď má policajt kontakt s vozidlom, môže si udržiavať odstup odtláčaním sa od neho. Okrem toho vzdialenosť jednej ruky je ideálna aj z toho dôvodu, že ak by mal vodič pri sebe zbraň, kvôli zlému uhlu nebude schopný policajta zasiahnuť tak jednoducho. Ak by bol policajt od auta vzdialený napríklad dva metre vľavo, eventuálny strelec by mal lepší dostrel na väčšiu vzdialenosť. ## #2 Druhý dôvod, ktorý uvádza istý policajt vo svojej odpovedi na otázku o význame udržiavania fyzického kontaktu s vozidlom, je zvyk. Zvyk, ktorý môže policajtovi zachrániť zdravie alebo život v prípade, že vodič z akéhokoľvek dôvodu začne po odstavení vozidla cúvať. Zmienenému policajtovi sa to stalo vraj už dvakrát v priebehu pätnástich rokov služby, pritom v oboch prípadoch iba náhodou starší vodiči zaradili spiatočku (R) namiesto parkovacieho stupňa (P) na automatickej prevodovke. Vďaka tomuto úkonu si policajti zvykajú nikdy nestáť za odstaveným vozidlom a už prirodzene sa vyskytovať iba po jeho boku. Tento istý človek vo svojej odpovedi tvrdí, že tento postup si mladí policajti v USA osvojujú už v akadémii. ## #3 Ďalšie zdroje na internete tvrdia, že ďalším dôvodom môže byť zámerné zanechávanie odtlačkov prstov a dlaní na zadných svetlách pre prípad, že sa vodič zastaveného vozidla rozhodne pred policajtom utiecť. Tento dôvod sa nám ale veľmi nepozdáva vzhľadom na skutočnosť, že identita vozidla je nespochybniteľná už pri jeho zastavení. Jediný zmysel vidíme v situácii, kedy bolo auto vybavené falošnými evidenčnými číslami a krátko po úteku ich vodič vymenil. Odtlačky prstov policajta sú priamym dôkazom, že sa jedná o pôvodne zastavené vozidlo. ## #4 Štvrtý dôvod, prečo policajti ťapkajú po zadných svetlách, nachádza význam v psychologickom pôsobení na posádku vozidla. Hlučnejším tľapnutím a vydaním zvuku vraj môže policajt ešte viac posilniť svoju autoritu. Prípadnou alternatívou môže byť upozornenie prípadnej obete, ktorá eventuálne leží v kufri, že práve prebieha policajná kontrola. ## O význame pochybujú aj policajti Najnovšie správy k tejto problematike uvádzajú, že v policajných akadémiách sa už dnes neodporúča tľapkať zadné svetlá auta, pretože tým policajt upozorní, kde sa práve nachádza. To môže údajne nahrávať prípadným kriminálnikom, ktorí sedia v aute a čakajú na príležitosť na útok. Toto tvrdenie sa nám ale zdá byť maximálne nepravdepodobné, pretože policajta predsa môžu vidieť cez okná a spätné zrkadlá.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia